وزیر علوم در خاتمه خاطرنشان کرد: خروجی طرح پژوهشی باید به بند دستورالعمل اجرایی تبدیل شود.
وی افزود: علت اینکه در زمان اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی را نمایان کردم این بود که از قبل با موسسه آشنا بودم و برخی از استادان از جمله استاد ذاکر صالحی را می شناختم و تالیفاتشان به خصوص در زمینه نخبگان را مطالعه کرده بودم.
تاکید بر گسترش ایده “ازما”
زلفی گل با بیان اینکه تدوین دستورالعمل آموزش مهارت محور را برای موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی در نظر گرفتهایم، تاکید کرد: منتظر تصویب این طرح در هیئت دولت هستیم. در حال حاضر با این مشکل مواجه هستیم که میدان عمل تناسبی با رشتههای تحصیلی دانشجویان جهت کسب تجربه ندارد. برای مثال، وزارت نفت و پتروشیمی به سختی دانشجوی رشته نفت را آن هم با برخی محدودیتها میپذیرد.
وی بیان کرد: برخیها فکر میکنند که طرح پژوهشی باید تمام مشکلات را حل کند، در صورتی که چنین انتظاری از طرح پژوهشی نداریم و خروجی آن شاید یک بند از آئیننامه ارتقا و ترفیع و قانون بورس و مالیات شود تا باعث حل مسائل شوند.
وزیر علوم با بیان اینکه باید برای فرستادن دانشجو جهت فعالیت در صنایع خصوصی از وضعیت خوابگاه و تغذیه و رفت و آمد و فرهنگ آن موسسه و ارگان اطمینان حاصل کنیم، تاکید کرد: چه امتیازی دهیم که برای کارورزی دانشجوی ما را بپذیرند؟ آموزش مهارت محور عزمی فرابخشی لازم دارد و تنها مختص وزارت علوم نیست. برای مثال، دانشگاه فرهنگیان جهت تربیت دانشجو معلم کلاس و آزمایشگاه مختص به خود را دارد و بیمارستانهای وزارت بهداشت هم دست خودش است، اما در وزارت علوم چنین نیست.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با اشاره به تدوین فرم ازما (ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی) توسط موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی بر بسط و گسترش این ایده در سطح دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی تاکید کرد و افزود: باید نوع نگاه استادان رشتههای علوم انسانی کاربردیتر شود زیرا در رشته علوم انسانی پس از انجام تحقیقات پژوهشی باید جزو بند آئیننامه و مقررات به حساب آید که در حال حاضر این گونه نیست.
زلفیگل اضافه کرد: انتظار بیشتری از فعالیت موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی داریم؛ چرا که وقتی طرح پژوهشی و کار علمی و کنگرهای انجام میشود باید پایان آن هم راه رسیدن به هدف و آموزش مهارتی را با تعیین قوانین و مقررات و آئین نامه مربوطه مشخص کند.
وزیر علوم تصریح کرد: موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی مغز متفکر آموزش عالی کشور در وزارت علوم است، به همین دلیل دارای جایگاه خاصی است و بنده با استاد طاهری نیا همکاری بیش از ۲۵ سال داریم و با وجود اینکه موسسه مکان مهمی است، اما ظرفیت مدیریتی ایشان بسیار توانمندتر است و این موضوع برای موسسه فرصت بینظیر است تا مسیر رشد، ارتقا و افزایش وجاهت خود را به جد با حضور استاد طاهری نیا پیگیری کند.
تدوین دستور العمل آموزش مهارت محور توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
انتهای پیام