تلاش برای گسترش نظارت وزارت علوم بر همه زیرنظام‌های آموزش عالی

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم از تلاش برای قرار گرفتن همه زیر نظام‌های آموزش عالی زیر چتر نظارت خبر داد و گفت: نظام آموزش عالی یک کل یکپارچه است و فقدان نظارت بر بخشی از آن می‌تواند توازن و کیفیّت را به‌هم بزند.

به گزارش ایسنا، نسیم نهاوندی در جمع دبیران هیات نظارت استانی امروز (چهارشنبه) در سالن شهدای جهاد علمی این وزارتخانه، اظهار داشت: برنامه ما این است که همه زیر نظام‌ها (پیام‌نور، علمی‌کاربردی، ملی مهارت، غیرانتفاعی‌ها و دانشگاه آزاد) به قانون تمکین کنند و به نظارت و ارزیابی وزارت علوم تن دهند و تا رسیدن به این نقطه، می‌توانیم بر اساس داده‌ها و خروجی‌های علمی، نظارت و ارزیابی را انجام دهیم.

وی افزود: نظارت در آموزش عالی یک بحث فرهنگی است و اگر به امری درونی و فرهنگی تبدیل نشود، موقتی و بی‌نتیجه خواهد بود و اگر هنوز بحث نظارت نزد برخی مدیران به عنوان یک فرهنگ و ارزش نهادینه نشده است، باید فرآیندهای موجود را بازبینی و اصلاح کنیم.

نهاوندی تاکید کرد: هدف ما از بازدیدها و تهیه گزارش‌های نظارتی، ارتقای بهره وری و کیفیت آموزش عالی است. تلاش این است که دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی فاصله خود را با اهداف از پیش تعیین شده کم و در راستای رسیدن به اهداف تلاش کنند و سپس اهداف جدیدتری را جایگزین اهداف قبلی کنند و از این طریق زنجیره ارتقا شکل بگیرد.

وی بررسی نسبت دستاوردهای آموزشی، پژوهشی، فناوری و فرهنگی را که خروجی دانشگاه و موسسات آموزش عالی هستند با امکانات و هزینه‌های مادی و غیرمادی صرف شده از سویی و میزان اثربخشی و کارآمدی فعالیت‌ها را دو اصل مهم ارزیابی و نظارت در آموزش عالی اعلام کرد.

  کاهش تعداد دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی «گرین‌متریک»

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی گفت: در ارزیابی‌ها و نظارت کاملا جدی هستیم و نتایج ارزیابی‌ها از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مبنای رتبه‌بندی و سطح‌بندی آنها خواهد بود.

در این نشست دوروزه، دبیران هیات نظارت به بحث و تبادل نظر درخصوص نحوه نظارت و مسائل مربوط به این حوزه پرداخته شد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1403090805637/%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B4-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A8%D8%B1-%D9%87%D9%85%D9%87-%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C