دانشگاه‌ها در ایجاد تمدن نوین اسلامی نقش پررنگ داشته باشند

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه زحمات و تلاش‌های صورت گرفته در این مؤسسه و سایر مؤسسات مشابه، باید در تدوین آئین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌ها دیده شود، گفت: باید برای اجرایی شدن این کار کمک کنیم.

عموعابدینی در پایان گفت: معاونت آموزشی وزارت علوم آمادگی دارد با انجام طرح‌های تحقیقاتی و میز کار مشترک نسبت به رفع مسائل آموزش عالی با کمک موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی اقدام کند و ما نیز حمایت لازم را در این زمینه انجام خواهیم داد.

معاون آموزشی وزیر علوم در این نشست گفت: حال آموزش عالی در سطح جهان بد است. چرا که در نظام آموزش عالی، آموزش فراموش شده است. ما فراموش کردیم که خداوند تزکیه را بر تعلیم مقدم کرده است. اگر این‌گونه شد در آن‌صورت خروجی‌های آن حکمت خواهد بود. علم باید نافع باشد و خیر کثیر داشته باشد و این مطلب مهمی است که ما باید به آن توجه داشته باشیم.

وی افزود: در نظام آموزش عالی کشور مدیون تلاش‌های اساتیدی هستیم که عمر خود را وقف کرده‌اند و اقتدار کشور مرهون تلاش‌های شبانه‌روزی اساتید و فارغ‌التحصیلان این اساتید بود است.

عموعابدینی ادامه داد: چهل سال است دانشگاه‌های دنیا ریل‌گذاری خود را عوض کرده‌اند و از دانشکده‌های جمع محور و گروه محور تبدیل شده‌اند به دانشگاه‌های استاد محور. اما اولین مدیریت دانشگاهی در دنیا ایرانیان بوده‌اند و تا زمان دارالفنون دانشگاه‌های ایران بر مبنای برنامه‌محوری و استادمحوری و شاگردپروری بوده است اما در چهل سال گذشته علی‌رغم تغییر این رویه در دنیا هنوز دانشگاه‌های ما نسبت به تغییر آن اقدام نکرده‌اند.

  دانشجویان مستعد پیام نور بورسیه می‌شوند
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، طاهری نیا افزود: برای اینکه دسترسی مدیران اجرایی را به نتایج طرح‌های پژوهشی ساده کنیم گزارش ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرای “ازما” طراحی شد و تمامی فعالیت‌های پژوهشی موسسه در نهایت یک فرم ازما دارد که با توجه به تاکید مقام عالی وزارت و حمایت ایشان از این موضوع در نظر داریم نسبت به فراگیری آن در سطح مراکز آموزش عالی کشور اقدام کنیم.

نقش پررنگ دانشگاه‌ها در تمدن نوین اسلامی

ثبت نام بیش از ۱۴۰۰ نفر در شبکه متخصصان آموزش عالی

علی‌باقر طاهری‌نیا همچنین آمار آموزش عالی، سند برنامه توسعه، دانش افزایی مدیران و رصد اشتغال دانش آموختگان را از مهمترین برنامه‌های مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی برشمرد و اضافه کرد: موسسه مسئول تدوین برنامه هفتم توسعه در بخش علوم، تحقیقات و فناوری بود و مرجع ارائه راه حل‌های دانش بنیان برای مسائل روی میز آموزش عالی است.

به گزارش ایسنا، نشست مشترک مدیران حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم و موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با هدف افزایش سطح تعاملات و ارتباطات دو سویه برگزار شد.

وی گفت: اشکال نظام آموزشی غربی خلآ اخلاق محوری و تربیت است اما ایرانیان این تجربه را دارند و در اولین دانشگاه جهان که در ایران تاسیس شد این موضوع سرآمد بوده است.

انجام طرح های تحقیقاتی و میز کار مشترک با موسسه

طاهری نیا از توسعه گروه‌های پژوهشی موسسه به عنوان یکی از رویکردهای تحولی در موسسه نام برد و در مورد جهت‌گیری‌های تحولی موسسه اضافه کرد: ظرفیت‌سازی جدید، انجام مطالعات تخصصی به منظور پاسخ‌گویی به مسایل ارجاعی و توسعه منابع انسانی از طریق جذب اعضای هیات علمی جدید و تسهیل فرآیند ارتقاء و تبدیل وضعیت همکاران هیات علمی دیگر رویکردهای تحولی در موسسه در دوره فعلی بوده است.

  کاهش نگران کننده دانشجویان دانشگاه‌های غیردولتی

عضو شورای معاونین وزارت علوم در تشریح پنجره‌های جدید تحولی موسسه نیز گفت: شبکه سازی یکی از اقداماتی است که در این خصوص انجام شده و ایجاد شبکه متخصصین آموزش عالی به عنوان یکی از پنجره‌های جدید تحولی با بیش از ۱۴۰۰ عضو ظرفیت جدیدی است که می تواند بازوی مشورتی وزارت علوم باشد، همچنین افتتاح اندیشکده آموزش عالی با مشارکت بسیج اساتید و ایجاد واحد سنجش نگرش دانشگاهیان از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه است.

اخلاق محوری و تربیت مهم‌ترین اشکال نظام آموزش عالی است

عموعابدینی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است گفت: باید تمدن نوین اسلامی ایجاد شود و نقش دانشگاه‌های ما در ایجاد تمدن نوین اسلامی باید پررنگ باشد. نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی را باید به سمت تمدنی ببریم که اساسش تعلیم و تربیت است.

رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی نیز در این نشست ضمن تسلیت ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) گفت: در راستای نقش موسسه به عنوان کانون تفکر آموزش عالی وظایف و کارکردهایی برای موسسه پیش‌بینی شده است که می‌توان به آینده‌پژوهی و اجرای طرح‌های پژوهشی بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای، برنامه‌ریزی کلان، نظریه پردازی، مطالعات تطبیقی، مطالعه روش‌های برنامه‌ریزی آموزشی و درسی و طراحی زیر ساخت‌ها و استقرار نظام‌های مناسب به منظور ارتقای کیفیت آموزش عالی اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402050200949/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%86%D9%82%D8%B4-%D9%BE%D8%B1%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D9%86%D8%AF

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، گفت: باید نقش دانشگاه‌های ما در ایجاد تمدن نوین اسلامی پررنگ باشد.

  ایران و سازمان همکاری شانگهای از ظرفیت‌های عظیم و مکمل برخوردارند