معاون آموزشی وزارت بهداشت «شنیدن صدای بیصدایان و ایجاد عدل و عدالت» را دو اولویت مهم فعالیت خود برشمرد و گفت: ایجاد عدل و عدالت فقط مربوط به قشر ضعیف جامعه نیست گاهی در محیط دانشگاهی شاهد هستیم صدای اساتیدی که انتقاد میکنند و خواستار اصلاح و بهبود وضع موجود هستند شنیده نمیشود.
به گزارش ایسنا، سیدجلیل حسینی در آیین تودیع و معارفه معاون آموزشی وزارت بهداشت، سلامت را یکی از مهمترین مولفه های پیشرفت یک جامعه دانست و گفت: در میان ملزومات سخت افزاری و نرم افزاری که لازمه هر پیشرفتی است، همچنین تربیت نیروی انسانی عالم و ماهر در نیل به اهداف سازمانی نظام سلامت بیشترین نقش را دارد و حضور متخصصین ماهر در کشور باعث پیشرفت چشمگیر آن خواهد شد و برعکس مهاجرت نخبگان ضربه شدیدی به بنیان های پیشرفت و توسعه در کشور وارد خواهد کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: عنوان مسئولیت و ماموریت سازمانی که بر عهده اینجانب گذاشته شده است؛ یعنی معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دو نکته و کلید واژه اساسی و قابل تأمل وجود دارد. اولی واژه آموزش است که مستقیما به علم آگاهی و دانایی مربوط می شود که هر سه عناوین مقدس در فرهنگ همه ادیان الهی به ویژه دین مقدس اسلام است که دانش و آگاهی را مبنای کمال و فضیلت آدمی می شناسد هل” یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون” لذا از این منظر آموزش بستر تعالی و تکامل جوامع بشری و البته زیربنای اصلی پیشرفت و توسعه پایدار است. دوم آنچه قداست این عنوان را در حوزه ماموریت ما دو چندان بلکه ده چندان می کند پیوند امر آموزش با پزشکی است؛ چرا که پزشکی عهده دار تامین و بازیافت ارزشمندترین گوهر وجودی بعد از حیات یعنی سلامت انسان است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: از این رو می توان گفت که هر نوع و سطحی از تلاش در جهت ارتقای آموزش پزشکی در سطح کشور پیامدهای مستقیم مبارکی همچون ارتقای سطح سلامت فردی و اجتماعی مردم، بهینه سازی کیفیت، زندگی لذت بردن از حیات و کاهش هزینه های تامین سلامت را در پی خواهد داشت همه اینها بطور مستقیم بستر پیشرفت همه جانبه رفاه و توسعه پایدار را فراهم می کنند در مقابل اما هر نوع قصور و تقصیر در امر آموزش پزشکی خدای نکرده می تواند به از دست رفتن حیات شهروندان، بیشتر شدن پیامدهای بیماری و درد و رنج بیماران یا حتی گسترش فقر و جهل و اتلاف سرمایه های ملی و پتانسیل های نیروی انسانی مولد جامعه منجر شود.
به گفته حسینی، به عنوان یک اولویت ملی و حتی تکلیف شرعی باید همه کسانی که دستی بر آتش آموزش پزشکی در کشور عزیزمان دارند بر خداوند متعال توکل و عزم جزم کنند تا با کمک هم بتوانیم پتانسیل های ارتقای آموزش پزشکی در همه مراکز آموزش پزشکی کشورمان را به فعلیت برسانیم. کافی است از منظر این آیه کریمه قرآنی به موضوع نگاه کنیم که هر کس جانی و نفسی را نجات دهد، گویی جان همه بشریت را نجات داده و هر کس باعث از دست رفتن حیاتی شود و مرگی بیافریند گویی همه بشریت را به قتل رسانده است پس هر تلاشی در جهت ارتقای آموزش پزشکی می تواند به معنی احیای بشریت و زنده داشتن انسانها تلقی شود و بالعکس.
این مقام مسئول به اولویت معاونت آموزشی وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: تحقق عبارت “شنیدن صدای بی صدایان و ایجاد عدل و عدالت” است که از نقطه نظرات رئیس جمهور بوده است، در واقعیت دانشگاه متعلق به استاد و دانشجوست و سایرین در خدمت اساتید و دانشجویان هستند که مسیر و امکانات لازم را برای ایشان فراهم کرده تا منجر به پیشرفت و ارتقای آموزش در دانشگاه شود.
وی تاکید کرد: ایجاد عدل و عدالت فقط مربوط به قشر ضعیف جامعه نیست؛ گاهی در محیط دانشگاهی شاهد هستیم نه تنها صدای اساتیدی که انتقاد می کنند و خواستار اصلاح و بهبود وضع موجود هستند هم شنیده نمی شود؛ بلکه با مداخله های نابهجا و فراقانونی مورد بی مهری قرار می گیرند و به اجبار محدود به کنج اتاقی می شوند. این صدا باید شنیده شود و اصلاح رویکردهای نادرست رویه های نامناسب و بازگشت به عدالت گم شده در راستای رفع موانع پیشرفت همه جانبه دانشگاه ها میسر شود.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: با توجه به تکلیف برنامه هفتم پیشرفت و تأکید رئیس جمهور و وزیر بهداشت جهت استقرار نظام پزشک خانواده و ارجاع حوزه معاونت آموزشی نیز نیازمند همراهی با این هدف است، از این رو لازم است توجه ویژه ای بر آموزش تیمی و بین حرفه ای داشته باشیم که نقشی کلیدی در تربیت تیم های بهداشتی درمانی مجهز برای مواجهه با پیچیدگی های روزافزون مراقبت های مدرن دارد.
به گفته حسینی، از طریق آموزش بین حرفه ای تیم پزشک خانواده در نظام ارجاع با تیم درمان و مراکز درمانی مرتبط خواهد شد و می توانیم با ارتباطات میان تیمها از دانشگاه تا سطوح مختلف پیشگیری ارزیابی و تصمیم گیری نتایج درمان بیماران را بهبود بخشیم. یادگیری مبتنی بر تیم، احترام متقابل و توسعه مهارت های مشترک را تقویت کرده و موانعی را که ممکن است به ناکارآمدی در فرآیند مراقبت و نظام ارجاع منجر شوند، برطرف می کند. حمایت از این نوع آموزش به معنای سرمایه گذاری در سیستم مراقبت بهداشتی کارآمد و بیمار محور است که در آن بیماران از خدمات یک تیم هماهنگ و باکیفیت بهره مند می شوند.
حسینی گفت: همچنین با توجه به آینده آموزش پزشکی در ایران هوش مصنوعی می تواند نقشی حیاتی در تبدیل مؤسسات ما به دانشگاه های نسل چهارم و پنجم ایفا کند این دانشگاه ها دیگر محدود به نقش های سنتی آموزشی و پژوهشی نیستند؛ بلکه بر نوآوری تعاملات بین المللی و پاسخگویی به نیازهای اجتماعی تمرکز دارند ترکیب هوش مصنوعی با آموزش تیمی و بین حرفه ای به تقویت مهارت های کلیدی مانند تفکر انتقادی و سازگاری در نسل آینده متخصصان ما کمک می کند و توانایی حل چالش های واقعی در سیستم بهداشتی را نیز افزایش می دهد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: این امر دانشجویان را آماده می سازد تا با فناوری های نوین در بهداشت و درمان آشنا شده و از تحلیل های مبتنی بر داده ها برای بهبود نتایج درمانی بیماران بهره گیرند.
وی گفت: نباید فراموش کنیم که طب ایرانی و اسلام چند سده پیشتاز و پیشقراول و راهبر طب جهانی بوده است. در سردر دانشکده پزشکی پاریس که چند قرن از عمر آن می گذرد مجسمه بزرگی از ابن سیناست که نشانه وامداری طب غرب از طب ایرانی است. باید تلاش کنیم که با ارتقای آموزش پزشکی جایگاه شایسته و بایسته جهانی خود را بازپس گیریم با پذیرش و بکارگیری هوش مصنوعی دانشگاه های ایران می توانند به عنوان پیشرو در مسیر نوآوری قرار گیرند و اطمینان حاصل کنند که فارغ التحصیلان ما برای ارتقای کیفی مراقبتهای بهداشتی از سطوح ابتدایی تا سطوح تخصصی آماده اند.
حسینی افزود: علی رغم پیشرفت های چشمگیر در گسترش دانشگاه ها به همه استان های کشور و حفظ توان علمی و مهارتی و استفاده حتی الامکان از تکنولوژی های نوین متاسفانه در حفظ سطح علمی برخی از دانشکده ها با چالش های جدی رو به رو هستیم.تامین اعضای هیئت علمی و عدم ماندگاری آنان در محیط های دانشگاهی و مهاجرت این مشکلات را شدیدتر کرده تا جایی که تمایل اعضای هیئت علمی جوان برای ادامه کار در دانشگاه ها کاهش یافته است با بهره گیری از آموزش نوین و فاصله گرفتن از اقدامات گران قیمت و کم بازده اختصاص منابع مناسب به پیشگیری و بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی می توانیم از نظام سنتی و ناکارآمد فاصله بگیریم و با حفظ میراث ارزشمند گذشتهگان شرایط سلامت آیندگان را مهیا کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: دغدغه اینجانب به عنوان سکاندار آموزش در نظام سلامت، ارتقاء توان علمی دانشگاه ها و محور قرار دادن و توانمندسازی اعضای هیئت علمی و فراگیران اعم از دانشجویان در همه سطوح دکتری تخصصی (Phd) و دستیاران تخصصی و فوق تخصصی و کارکنان حوزه سلامت و آسیب شناسی مشکلات چالش های این حوزه با استفاده از خرد جمعی و مشورت با اصحاب ایده و نظر در تمامی سطوح خواهد بود.
انتهای پیام
منبع: https://www.isna.ir/news/1403081511141/%D8%AF%D9%88-%D8%A7%D9%88%D9%84%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D9%87%D9%85-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA