دو مصوبه مهم شورای انقلاب فرهنگی در حوزه آموزش‌های مهارتی

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402040502700/%D8%AF%D9%88-%D9%85%D8%B5%D9%88%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AA%DB%8C

به گزارش ایسنا، دکتر رضا نقی زاده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، امروز در کنگره ملی آموزش هدفمند ، مهارتی و نیاز محور که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان این که نتایج اجرایی این کنگره حتما در دستور اجرایی قرار خواهد گرفت، گفت: سوال اصلی در حوزه آموزش مهارتی این است که دانشگاه مهارتی مهم‌تر است یا آموزش مهارتی، این موضوع در اجلاس معاونان آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.

وی درباره دوره‌ کاریابی تصریح کرد: پیش‌بینی در کاربینی این است که درسی ۳۲ ساعتی تدوین شود که حداقل هشت واحد آن در محیط‌های کار گذرانده شود.

وی گفت: در این بسته که قرار است به صورت اجباری ارائه شود. ترجیحا رشته‌هایی که نظری هستند ۶ واحد مهارتی خواهند داشت و رشته‌هایی که عملی هستند ۱۵ واحد مهارتی دارند. قصد داریم دروس کارورزی را به دروس مهارتی پیوند بزنیم.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم افزود: در برخی موارد مشکل اشتغال مربوط به بی‌مهارتی دانشجویان در کارهای تیمی است و در این راستا، اموزش مهارت‌های نرم و کارآفرینی در دستور کار قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: انواع آموزش‌هایی که در این ۳ تا ۱۵ واحد مورد نظر است شامل چهار نوع آموزش است. یکی آموزش‌های کاربینی که هم‌اکنون هم در حال اجراست. دوم آموزش‌های کارآموزی و آموزش‌های کارورزی که در قالب اینترن‌شیپ، اکستن‌شیپ و رفرنس‌شیپ ارائه خواهد شد.

نقی‌زاده درباره دوره‌های اکستن‌شیپ کارورزی گفت: این دوره‌ برای دانشجویانی است که در ترم آخر تحصیل خود قرار است آموزش مهارتی در صنعت بگذرانند. در این دوره لازم است که حتما یک استاد در کنار دانشجو باشد و بر فعالیت‌های وی نظارت کند. دوره اکستن‌شیپ مربوط به حضور دانشجویان در دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای و علمی کاربردی برای گذراندن دوره‌های مهارتی است.

  آغاز فعالیت شعبه دانشگاه علوم پزشکی ایران در غرب آفریقا از شهریور

وی افزود: در جلسات ۹۵۴ و ۹۵۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی دو مصوبه مهم داشتیم. نخست اینکه مقرر شد بسته درسی مهارتی اشتغال‌پذیری یا کارآمادگی با هدف توجه ویژه به تدوین برنامه‌های درسی با مهارت‌های شغلی مورد نیاز مشتمل بر حداقل ۳ و حداکثر ۱۵ واحد درسی در کنار بسته دروس عمومی و تخصصی در دوره کارشناسی لحاظ شود.
موضوع اصلی این است که اجرای این دروس مهارتی چگونه انجام شود. همه می‌دانند که باید بخشی از واحدهای کارشناسی به دروس مهارتی تخصیص پیدا کند؛ اما نحوه اجرا مورد سوال بود.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم با بیان اینکه آموزش مهارت‌های نرم و کار آفرینی در دستور کار وزارت علوم قرار گرفته است، گفت: در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار بر این شد حداقل ۳ و حداکثر ۱۵ واحد درسی در کنار بسته دروس عمومی و تخصصی در دوره کارشناسی دانشگاه‌ها لحاظ شود.