رویکرد کاربر محور نیاز دانشگاهها در عصر دیجیتال است
کاتالیزور سرمایهگذاری دانشگاهها در خدمات دیجیتال باید این مورد باشد که دانشجویان امروزی تجربه دیجیتال را بهعنوان یک عامل مهم در انتخاب دانشگاه خود ذکر میکنند. با توجه به اینکه دانشجویان بهطور فزایندهای به دنبال تحصیلات بالاتر هستند اما افزایش شهریهها و بحران مداوم هزینههای زندگی، بر آنان تاثیر میگذارد، دانشگاهها باید در مورد پیشنهادات دیجیتال خود جسورانه رفتار کنند. به همین دلیل است که رویکرد کاربر محور در دانشگاهها بسیار مهم است. بدون تغییر در طرز فکر، انتظارات دانشجویان از توانایی دانشگاهها برای ادامه دادن پیشی خواهد گرفت.
دانشگاهها باید در نظر بگیرند که دانشجویان چگونه میخواهند با محتوا درگیر شوند، محتوا باید چه کاری انجام دهد و چگونه ارائه شود. بر اساس نتایج تحقیقات ما، کسانی که دانشجویان را بهعنوان تولیدکنندگان محتوا و همآفرینان تجربه دیجیتالی پذیرفتهاند، در مورد تعامل، نتایج عالی نشان میدهند. یک مثال عالی دانشگاه لینکلن انگلستان است که مدیر بخش «تجربه دانشجویی» آن مستقیما با دانشجویان رسانه کار میکند تا طیف گستردهای از محتوای دیجیتال از راهنمای شهر گرفته تا رفاه ایجاد کند.
در حالی که برخی از دانشگاهها نسبت به سایرین در مسیر دادههای خود پایینتر و برخی بالاتر هستند اما اکثر آنها هنوز باید بهطور کامل از آن استقبال کنند. سواد دیجیتالی متفاوت گروههای داخلی نیز میتواند موانعی ایجاد کند. بسیاری از دانشگاهها به افرادی نیاز دارند که بتوانند دادهها را تفسیر کرده و بر اساس آنها عمل کنند. یک راهحل برای این کار، استخدام افراد ارشد از بخش تجاری است، جایی که تفکر مبتنی بر داده و مشتری محور ماهیت دوم است.
این روش فقط در مورد دریافت داده صادق نیست بلکه میداند که چگونه از آن برای ارائه محتوا و خدمات دیجیتال شخصیسازی شده به دانشجویان استفاده کند و ارتباطات بیدرنگ، خودکار، شخصی و هوشمند را امکانپذیر کند.
با طراحی استراتژی داده و تنظیم استانداردهای داده، دانشگاهها میتوانند سیستمهای دیجیتالی خود را برای ترکیب دادههای موجود و حمایت از بلندپروازیهای آینده توسعه دهند.
با توجه به آموزش بیشتر دانشجویان از راه دور یا از طریق رویکرد ترکیبی، نتایج تحقیقات ما نشان داد که ۸۶ درصد از دانشجویان معتقدند که تجربیات دیجیتالی خوب، راهی عالی برای ایجاد یک جامعه دانشجویی قوی است.
رویکرد کاربر محور، تجربه دانشجو را بهبود میبخشد
بنابراین، آنها باید تشخیص دهند که نیازهای مشتری در کجا برآورده نشده است همچنین حوزههای تجربهای که برای آنها بیشتر ارزش قائل هستند را شناسایی کنند. با تغییر به سمت طراحی و تفکر «مشتری محور»، خدمات باید حول بهترین تجربه برای دانشجویان طراحی شود نه آنچه که برای سازمان مناسبتر است.
بلندپروازی دانشگاه ناتینگهام ترنت
یکی از دانشگاههای پیشرو، دانشگاه ناتینگهام ترنت انگلستان (NTU) است که آرزو دارد تا سال ۲۰۲۵ به پیشرفتهترین دانشگاه از نظر دیجیتالی در بریتانیا تبدیل شود. با بیش از ۴۰ هزار دانشجو و همکار در پنج سایت دانشگاهی، ناتینگهام ترنت یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین دانشگاههای این کشور محسوب میشود.
با تمرکز بر شخصیسازی تجربه دانشجویی برای جامعه دانشجویی متنوع، تحقیقات ما نقشههای تجربی عمیقی را برای نشان دادن تجربیات زندگی گروههای دانشجویی مختلف در حین حرکت در دانشگاه ایجاد میکند. ما این را با نقاط لمسی دیجیتالی که اکنون در دسترس آنها قرار دارد، ترکیب خواهیم کرد. نتیجه این نقشهها نشان میدهد که در کجا فرصتی برای مداخله دیجیتالی بهبود یافته وجود دارد و پایه و اساس نقشه راه برای تحول دیجیتال را میسازد.
در این رویکرد اساسا دانشجویان، مشتریانی هستند که به دانشگاه هزینه پرداخت میکنند، اگرچه رابطه بین دانشجویان و دانشگاهها پیچیدهتر از روابط صرفا معاملاتی است اما دانشگاهها هنگام برآورده کردن انتظارات دیجیتالی دانشجویان باید فرهنگ خدمات محور را بر اساس نیازهای کاربر نهایی پیاده کنند. پلتفرمهای خارج از این رویکرد ممکن است ارائه عملکردهای ضروری را تسریع کنند اما هنگامی که این موارد با سیستمهای قدیمی موجود ترکیب میشوند، میتوانند با طراحی تجربه کاربری منسجم برای دانشجویان، مشکلات را برطرف کنند.
در حالی که تصور دانشجویان به عنوان «مشتریان» ممکن است برای برخی کلمهای مناسب محسوب نشود اما بدانید که دانشگاهها از مشتری مداری بیشتر در طراحی تجربه دانشجویی خود سود خواهند برد.
ایسنا/خراسان رضوی در زمان کنونی، هرگز دنیایی بدون گوشیهای هوشمند و رسانههای اجتماعی نمیشناسیم، بنابراین جای تعجب نیست که نسل کنونی دانشجویان، انتظار تجربههای دیجیتالی با کیفیت بالا و شخصی را در زندگی دانشگاهی خود داشته باشند.
موسسات آموزش عالی
نقش دیجیتال در تجربه دانشجو
افزایش ثبت زود هنگام دادهها میتواند به درستی مورد استفاده قرار گیرد تا تجربه شخصیتری را در طول سال اول و بعد از آن برای دانشجو ارائه دهد. دانشگاهها در مورد نحوه ارائه مطالب خود به دانشجویان با یک چالش واقعی روبرو هستند. کانالهای اشتباه، فرآیندهای اشتباه، تاکتیکهای اشتباه و محتوای اشتباه همگی میتوانند منجر به عدم مشارکت شوند.
واضح است که خدمات دیجیتالی که دانشگاهها ارائه میکنند بهطور فزایندهای بر اینکه آیا دانشجویان احساس کنند زمان سپری شده آنان در دانشگاه ارزشی مالی دارد یا خیر تاثیر میگذارد. مانند همه سازمانهای تجاری، دانشگاهها باید در نظر داشته باشند که چگونه ارزش و رضایت را برای «مشتریان» خود یعنی دانشجویانشان ایجاد کنند.
مهمتر از همه، هنگامی که ما در مورد تجربه دانشجو صحبت میکنیم، ما فقط در مورد یادگیری صحبت نمیکنیم بلکه در مورد نیاز به حمایت از دانشجویان در طول زندگی دانشجویی و مواردی مانند خدمات اجتماعی، فرهنگی، سازمانی، بهداشتی و رفاهی صحبت میکنیم.
مسیر تحول دیجیتال معنادار مستلزم آن است که دانشگاهها رویکردی سریع داشته باشند که به سرعت و با اطمینان استراتژی را تعریف کند و تصویر تحول بزرگتر را در نظر بگیرد. این مورد را میتوان با اجرای یک رویکرد کاربر محور انجام داد.
به نقل از نیوز، نتایج تحقیق کنونی نشان داد که ۹۱ درصد از دانشجویان معتقدند آنچه دانشگاه آنان از نظر خدمات دیجیتال ارائه میدهد باید به اندازه کنفرانسهای حضوری و زندگی در محوطه فیزیکی باشد اما واقعیت این است که وقتی صحبت از تحول دیجیتال در آموزش عالی میشود، بسیاری از دانشگاهها همچنان به دنبال عقبماندگی خود هستند.
در حال حاضر اولویت ناتینگهام ترنت قرار دادن دانشجویان در قلب برنامه تحول فناوری است. این مورد به آنان کمک میکند نیازهای واقعی دانشجویان خود را درک کنند تا بتوانند بینش عمیقتری در مورد بهترین روش برای تغییر پیشنهادات دیجیتالی خود به دست آورند.
درک دادهها برای خدمات دیجیتال شخصی
دانشگاهها همچنین فرصتی حیاتی برای ارائه موارد تجاری و راهنما برای دانشجویان از نقطه تماس اولیه برند (نقطه تماس برند هر نوع مواجهه یا تعامل مشتری و مخاطب با برند که است که باعث میشود به شکل آگاهانه یا ناآگاهانه، تجربهای از برند در ذهن مشتری شکل بگیرد) یعنی آموزش عالی دارند.