شایسته گزینی در آزمون استخدامی آموزگاری آموزش و پرورش

این مهم در طراحی و بازتعریف آزمون استخدامی آموزگاری ۱۴۰۲ وزارت آموزش و پرورش در قالب چرخش‌های تحول آفرین جذب از جمله فراگیری مخاطبان، شایسته گزینی، شفافیت اجرا و بازبینی محتوا و امنیت و کیفیت، مورد توجه قرار گرفته و تغییرات مهمی با هدف شایسته گزینی و عدالت محوری در جذب معلم صورت گرفته است.

– بازنگری در ارزیابی تکمیلی با هدف شایسته گزینی
مرحله ارزیابی تکمیلی در آزمون سال ۱۴۰۲ جایگزین مرحله مصاحبه شده است. برای این امر ارزیابانی تربیت شده‌اند تا با استفاده از ارزیابی۳۶۰ درجه، بتوانند ابعاد مختلف فراگیر را تحلیل کنند. برای آزمون سال۱۴۰۲ صلاحیت‌های معلمی با توجه به ملاک‌های کمی و کیفی در دو قسمت آزمون و ارزیابی تکمیلی تقسیم شدند و از تکراری شدن مطالب ارزیابی نسبت بـه آزمون کتبی جلوگیری می‌شود.

منبع: https://www.iribnews.ir/fa/news/3874975/%D8%B4%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%87-%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4

کسب حداقل۵۰ درصد از شایستگی عمومی و۳۰ درصد شایستگی اختصاصی و تخصصی (ارزیابی تکمیلی) و همچنین کسب ۴۷۰ نمره از ۱۰۰۰ نمره کل، در این آزمون ضروری است.

بهسازی و بهبود مدیریت منابع انسانی، به عنوان محور تحول نظام تعلیم و تربیت کشور در آزمون استخدامی آموزگاری ۱۴۰۲ وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است.

– شفافیت اجرا و باز بینی محتوا به همراه امنیت و کیفیت
در آزمون آموزگاری امسال، مواد و منابع آزمون کتبی از ابتدا به صورت دقیق در حیطه‌های عمومی، اختصاصی و تخصصی مشخص و در دفترچه اعلام شد. منابع عمومی مبتنی بر اندیشه‌های امامین انقلاب و منابع تخصصی و اختصاصی با رویکرد بومی‌سازی محتوای داخلی وزارت و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اصلاح و بازنگری شده و جدول شایستگی‌های ارزیابی تکمیلی شامل شایستگی‌ها، نوع ابزار، محتوای ارزیابی و سهم آن از ارزیابی نهایی، کامل در دفترچه آزمون قرار گرفت.

  آمادگی ایران برای تبادل استاد و دانشجو با افغانستان

شایسته گزینی در آزمون استخدامی آموزگاری آموزش و پرورشبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، اهمیت موضوع تربیت معلم، بازنگری در شیوه‌های جذب، تربیت، نگهداشت و به‌کارگیری بهینه نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش و بسترسازی برای جذب معلمان کارآمد و دارای شایستگی‌های لازم آموزشی، تربیتی و اخلاقی و همچنین ارتقاء کیفیت نظام تربیت معلم و افزایش مستمر شایستگی‌ها و توانمندی‌های علمی، حرفه‌ای و تربیتی معلمان، از جمله دغدغه‌های مهم و جدی دلسوزان عرصه تعلیم و تربیت و تاکیدات اسناد بالادستی این حوزه است.

از موارد دیگر می‌توان به انتخاب دقیق معلم علاقه‌مند و با اخلاق و دارای توانایی‌های چند ساحتی، افزایش ظرفیت ورودی ۳ برابری در ارزیابی تکمیلی نسبت به سنوات گذشته و بررسی دقیق صلاحیت‌های حرفه‌ای آنان در فرآیند ارزیابی تکمیلی و در نهایت ارزیابی توسط ارزیابان حرفه‌ای آموزش دیده، نام برد.

– شایسته گزینی و عدالت محوری در آزمون امسال
در قسمت فراگیری مخاطبین، شاهد افزایش رشته‌های تحصیلی مجاز به شرکت در آزمون استخدامی نسبت به سال‌های گذشته و ورود نخبگان دانشگاهی رشته‌های علوم اسلامی، علوم پایه و علوم انسانی هستیم.
همچنین در محور شایسته گزینی، تغییراتی از جمله تاثیر۴۰ درصدی امتحان فراگیر مشترک (آزمون کتبی) و افزایش تاثیر و اهمیت ارزیابی تکمیلی (مراحل مصاحبه) تا۶۰ درصد در حیطه‌های عمومی، تخصصی و اختصاصی انجام شده است.