وزیر بهداشت از پیگیری اصلاح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پزشکی و سهمیههای پذیرش دانشجویان علوم پزشکی از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.
به گزارش ایسنا، علیرضا ظفرقندی در آیین تکریم و معارفه معاون آموزشی وزارت بهداشت که امروز در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد، با بیان اینکه ۵۰ درصد مراجعین وزارت بهداشت به حوزه معاونت آموزشی مرتبط است، گفت: اغلب این مراجعین پاسخ «نه» می شنوند، علت آن این است که ما در حوزه آموزش پزشکی اجازه تخفیف در کیفیت را نداریم. اگرچه ممکن است در حوزه های دیگر این تخفیف امکان پذیر باشد؛ اما در عرصه آموزش به دلیل اینکه ضامن جان مردم هستیم، تخفیف در کیفیت ممکن نیست.
وی در ادامه تصریح کرد: معلمی یک کار جاری است وقتی چیزی را به کسی درس می دهیم آن فرد تا آخر عمر هر کاری که در حوزه آموزش انجام دهند جزو حساب و کتاب ما محسوب میشود.
وزیر بهداشت اساس آموزش را تکریم، احترام به اساتید و فراهم آوری رشد دانشجویان برشمرد و گفت: این محور و بدنه اصلی آموزش است و این تکریم و احترام در همه ابعاد مادی و معنوی باید سرلوحه کار ما باشد.
وزیر بهداشت افزود: کاری کنیم دانشجویان علاوه بر علم پزشکی، در حوزه اخلاق و فرهنگ نیز افراد خوبی تربیت شوند. در واقع آدم خوب شدن هدف اصلی است که با کمک علم به مردم خدمت می کنند. دانشجویان علوم پزشکی باید دلسوز بیمار باشند این امر با بخشنامه بدست نمی آید؛ بنابراین باید صحنه هایی فراهم کنیم که ارتباط ما با دانشجو و دستیار چهره به چهره باشد.
ظفرقندی همچنین یکی از آفت های اصلی آموزش چهره به چهره را افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی و دور شدن از آموزش چهره به چهره دانست و افزود: در آموزش پزشکی باید رو در رو با دانشجویان بحث کنیم نه اینکه در کلاسی که ظرفیت ۶۰ نفر است ۱۲۰ دانشجو بنشیند. این گله ای است که دانشگاه ها از ما دارند و امیدواریم بتوانیم افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو را اصلاح کنیم.
وزیر بهداشت با بیان اینکه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی دو پیوست مهم داشت که محقق نشد، گفت: اولین پیوست این بود که به ازای هر دانشجو باید هزینه و بودجه ای پرداخت می شد که نشد و در پیوست دوم نیز باید زیرساخت های این افزایش ظرفیت فراهم می شد که امیدوارم این مصوبه افزایش ظرفیت مورد بازنگری قرار بگیرد.
وی اظهار کرد: گاها مواردی داشتیم که برخی دانشجویان یک دانشگاهی به ما می گفتند که ما ماما شدیم ولی یک زایمان انجام ندادیم. بنابراین آموزش باید با کیفیت و با تمام جوانب رشد کند. این بحث را در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری کنیم.
ظفرقندی در ادامه بازنگری در سهیمه ها و عدالت آموزشی را از دیگر موارد مورد پیگیری دانست و افزود: وقتی نتوانیم ساز و کاری فراهم کنیم که اساتید و دانشجویان را نگه داریم و این همه هزینه به جای دیگر برود این خسارت است. باید دنبال حفظ و جذب نخبگان برویم تا پتانسیل ها و ظرفیت های خود را حفظ کنیم. بنابراین یکی از اهداف ما نگهداری نخبگان است.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: یکی از آفت های عدم عدالت آموزشی، مهاجرت است؛ اگر در پذیرش دانشگاه کسی که رتبه ۸۰ آورده است قبول نشود احساس میکند در آینده هم جایی در کشور نخواهد داشت به نظرم همه باید تلاش کنیم عدالت آموزشی محقق شود درخواست من از معاونت آموزشی این است که موانع نگهداری نخبگان را بررسی کند راه حل این است قدر آنها را بدانیم و این افراد بدون تاخیر در جای مناسب قرار بگیرند.
ظفرقندی با بیان اینکه باید ادامه تحصیل در حوزه پزشکی را آسان کنیم، گفت: امروزه این ادامه تحصیل سخت است باید تعادل در این زمینه ایجاد کنیم. همچنین باید مراکز تربیت کننده دانشجویان را تقویت کنیم و به نخبگان اولویت بدهیم.
وی در پایان تاکید کرد: ما در شورای معاونین مصوب کردیم افراد بیشتری را برای بعد از پایان دستیاری نگه داریم قبلاً این میزان ۵ درصد بود دیروز مصوب کردیم ۱۰ درصد این افراد را نگه داریم.
انتهای پیام
منبع: https://www.isna.ir/news/1403081510975/%D9%82%D9%88%D9%84-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%AD-%D9%85%D8%B5%D9%88%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D9%88