سخنگوی کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس گفت: کمبود معلم به این دولت مرتبط نیست و یک مسأله چند ساله است.
وی مهمترین علت ایجاد این مشکل را کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو و تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان برشمرد و بیان کرد: این مرکز آموزش عالی مهمترین منبع اصلی تأمین نیروی آموزشی است که متأسفانه از سالانه ۲۵۰۰۰ نفر به حدود یکهشتم یعنی ۳۰۰۰ نفر کاهش داشته که حاصل بیتدبیری مسئولان به مرور زمان بوده که با اعتراض رهبر انقلاب و حضور ایشان در این مرکز مواجه و مقرر شد که این وضع ساماندهی و کمبودها جبران شود.
فلاحی به دیگر علل ایجاد شرایط نابسامان کمبود معلم پرداخت و گفت: این معضل بر اثر حذف دانشسراها و تربیت معلمها در طول سالها از دولتهای قبلی به وجود آمده و ارتباطی به دولت سیزدهم ندارد و میتوان گفت که وزارت آموزش و پرورش بهویژه در دو سال اخیر بیشترین جذب معلم را از طریق ماده ۲۸ و افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان داشته است.
سخنگوی کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس با تأکید بر اینکه مسأله کمبود معلم یک مسأله مهم و حیاتی است و وزارت آموزش و پرورش ۵۰ میلیون نفر عائله دارد، گفت: مجلس پای کار حل این مشکل است، هرچند نمیتوان به یکباره مسأله کمبود معلم را امسال برطرف کرد و براساس مذاکرات هفته گذشته، دکتر صحرایی، وزیر آموزش و پرورش و نیز رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور معتقدند که به تدریج، اما با سرعت بیشتری جذب معلم صورت گیرد تا این مشکل برطرف شود.
منبع: https://www.iribnews.ir/fa/news/4017970/%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%DA%A9%D9%85%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ حجت الاسلام والمسلمین احمد حسین فلاحی، علت اصلی ایجاد معضل کمبود نیروی آموزشی در وزارت آموزش و پرورش را مربوط به ادوار مختلف برشمرد و گفت: همانطور که در سخنان مقام معظم رهبری بود، مشکلات و مسائل آموزش و پرورش به مرور زمان ایجاد شده، در طول سالیان گذشته «کمبود معلمان در طول زمان انباشته شده» و خبرهای روز وزارتخانه حاکی از کمبود ۲۶۰ هزار معلم است.