نباید اجازه دهیم نخبگان به راحتی از کشور مهاجرت کنند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: دانایی تدریجی و پلکانی است و آسانسوری و سزاریانی مقدور نمی‌شود. تصور امروز ما از دانایی با بدو انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست و نباید به کسانی که نوع دیگری از دانایی را در بدو انقلاب بیان می‌کردند؛ خرده گرفت. با گذر زمان میزان دانایی افزایش می‌یابد و با برنامه‌ریزی درست سرعت دانایی افزایش پیدا می‌کند.

زلفی‌گل تاکید کرد: رهبری در گام دوم عنایت ویژه‌ای به تحقیق و پژوهش دارند. در این بیانیه رهبر انقلاب تاکید کردند استعداد علم در کشور ما بالا است و در رستاخیز علمی هستیم و باید سنگ بنای یک انقلاب علمی را در نظر داشته باشیم. در کمتر سخنرانی‌هایی از رهبری، ایشان به فناوری و علم تاکید نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه جوامع لائیک بخش کنترل درونی ندارند و ممکن است پیشرفت کنند، افزود: اما تا جایی که قانون نظارت دارد، افراد قانون را رعایت می‌کنند و وقتی دوربین و ناظر نیست، رعایت نمی‌کنند. ضمن اینکه ناهم‌سویی منافع ملی با منافع گروهی و فردی مشکل مزمن کشور ما است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: آرزو دارم این دانشگاه شرایطی را ایجاد کند که دانشجویان رشته‌های نظری و صنعتی بتوانند به صورت دو رشته‌ای و همزمان در یک دانشگاه دیگر با دانشگاه علمی کاربردی تحصیل کنند و به مهارت برسند.

به گزارش ایسنا، محمدعلی زلفی‌گل در آیین گرامیداشت سی‌ودومین سال تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، این دانشگاه را تکه‌ای از جورچین آموزش عالی توصیف کرد و گفت: بررسی عملکرد این دانشگاه بیانگر این است که موفق شده نقش خود را خوب انجام دهد و باید در آینده بهتر چنین ماموریتی را پیش ببرد. امیدواریم همیشه خود را روزآمد کند و با پویش و پالایش رشته‌های خود بستر اثربخشی دانشگاه علمی کاربردی را افزایش دهد.

  ابلاغ شهریه مدارس غیردولتی فروردین ۱۴۰۳

وی در ادامه تصریح کرد: دانشمندان ما در دانشگاه ارومیه از آب شور بذری خوراکی برای ماهی تولید کرده‌اند که قیمت بالایی دارد. بنابراین دانش چنین قدرتی به آدم می‌دهد. پس با سرمایه‌گذاری روی علم مزیت‌های جدید ایجاد می‌کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: ما باید دانش تاریخ را بدانیم و بدانیم که تافته جدابافته نیستیم. باید تجربه را ارزان بخریم و دلیل ندارد ما برای تجربیات دنیا دوباره هزینه کنیم، بلکه باید آن را بومی کنیم. باید کویر و باد و نور خورشید را به ثروت تبدیل کنیم. خیلی از کشورها آرزو دارند این نور خورشید و کویر و … را داشته باشند. امروز ما وقتی آب شیرین می‌کنیم، قسمت شور آب را باید دوباره به دریا برگردانیم. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه نباید اجازه دهیم نخبگان به راحتی از کشور مهاجرت کنند، گفت: باید به آنها توجه کرد و اگر رفتند هم لااقل اجازه ندهیم بند ناف آنها از اینجا جدا شود و از آنها بهره ببریم.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402071812338/%D9%86%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D8%AF%D9%87%DB%8C%D9%85-%D9%86%D8%AE%D8%A8%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%AA-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF

زلفی‌گل گفت: نباید اجازه دهیم نخبگان به راحتی از کشور مهاجرت کنند و باید به آنها توجه کرد و اگر رفتند هم لااقل اجازه ندهیم بند ناف آنها از اینجا جدا شود و از آنها بهره ببریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تاکیدات رئیس‌جمهوری بر شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری، افزود: عنایت ویژه‌ای از سوی رئیس جمهوری نسبت به پارک‌های علم و فناوری وجود دارد، چراکه ایشان معتقدند در پارک‌ها، علم و کار در کنار هم قرار گرفته است. همچنین در سند تحول آفرین آموزش عالی نیز اساس تحول را راهکار بزرگان در نظر گرفته‌ایم. مبانی ما دانش، دانایی و دینداری است؛ چراکه دانش و دانایی و دینداری موجب دارایی، توانایی، مانایی و پویایی می شود.

  کتاب عملکرد دوساله دولت در حوزه وزارت علوم منتشر شد

به گفته وی، ما دنبال جامعه دانا هستیم و در این جامعه عقل و قانون و علم در زیست بوم فرهنگی درست شکل می‌گیرد. فرهنگ فکر را شکل می‌دهد و فکر، احساس را و احساس، عمل را شکل می‌دهد. برای داشتن جامعه‌ای صحیح که کار مقدس شمرده شود و نگویند کار مال تراکتور است، باید روی کار تمرکز کرد. بزرگترین سرمایه هر کشور کار است. بر این اساس نوع نگاه در برنامه‌ریزی باید ماکروسکوپی و میکروسکوپی باشد، باید هم فرد را دید، هم جمع و هم کنترل درونی هم بیرونی را لحاظ کرد.

وی ادامه داد: از این طریق به ساحت قدسی و مدینه فاضله اسلام می‌رسیم و آسایش از طریق تکنولوژی طبیعی و آرامش از طریق علوم انسانی فراهم می‌شود. دانا کسی است که هم علم دارد و هم عقل و وجه مشترک بین آن تجربه است.