آب شدن یخ‌ها در روابط استرالیا و چین

وی روز یکشنبه و بعد از دیدار با همتای چینی خود به خبرنگاران گفت: دیداری بسیار عالی با نخست وزیر چین داشتم. این دیدار سازنده و مثبت بود.

چن هونگ رییس موسسه چینی مطالعات استرالیا اظهار داشت: مسائل اخیر نشان دهنده آب شدن یخ‌ها در روابط پکن و کانبراست زیرا هر دو طرف تمایل خود را برای گسترش روابط و گفت‌وگوها اعلام کرده‌اند.

کارشناسان می‌گویند که تعاملات سطح بالا بین دو کشور از زمان سال ۲۰۱۹ به طور کلی تغییر کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز در گزارشی به روابط استرالیا و چین پرداخت و نوشت: بعد از آنکه کانبرا چندین سیگنال مثبت برای آب کردن یخ‌های روابط با پکن طی روزهای گذشته ارسال کرد، لی کی گیانگ نخست وزیر چین در اولین دیدار رو در روی خود با آنتونی آلبانیز همتای استرالیایی خود اعلام کرد که این کشور آماده همکاری با استرالیا به منظور ارتقا و توسعه روابط به سمت یک روابط پایدار و سالم است.

همزمان با فرارسیدن پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین پکن و کانبرا، کارشناسان می‌گویند استرالیا باید جدیت و عقلانیت خود را در روابط بین آمریکا و چین نشان دهد.

مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه در این خصوص اظهار داشت: توسعه روابط چین و استرالیا در خط منافع بنیادین هر دو طرف است.

نخست وزیران استرالیا و چین برای نخست بار از سال ۲۰۱۹ در حاشیه نشست آ. سه. آن در کامبوج به طور رو در رو با یکدیگر گفت‌وگو کردند. آلبانیز به لی گفت که کشورش آماده تقویت تبادل نظرها در سطح بالا با چین و ارتقای سطح روابط سالم دوجانبه است.

  رسانه چینی: ناتو و آمریکا بدنبال جنگی دیگر در اروپا هستند

چن تصریح کرد: استرالیا از تعقیب سیاست آمریکا در روابط با چین دست بر نخواهد داشت اما این کشور لازم است تا عقلانیت درستی را در خصوص روابط خود با چین و آمریکا دنبال کند. در صورتی که استرالیا کورکورانه طرف واشنگتن را در این رابطه بگیرد، نه تنها روابط خود با پکن را نابود خواهد کرد بلکه به منافع و جایگاه منطقه‌ای و جهانی خود آسیب وارد خواهد کرد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84943016/%D8%A2%D8%A8-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%DB%8C%D8%AE-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7-%D9%88-%DA%86%DB%8C%D9%86

آلبانیز که امروز دوشنبه و به منظور شرکت در نشست سران گروه ۲۰ وارد بالی اندونزی شد، اعلام کرد که فردا قرار است با شی جین پینگ رییس جمهور چین دیدار کند.

در روز هشتم نوامبر، وانگ ایی وزیر امور خارجه چین و یانگ به طور تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. یانگ در این گفت‌وگو اظهار داشت دو طرف منافع مشترک بیشتری نسبت به اختلافات دارند و بر جایگاه مهم و همکاری جامع استراتژیک دوجانبه تاکید کرد.

به گزارش شبکه خبری اس بی اس استرالیا، پنی یانگ وزیر امور خارجه این کشور نیز در اولین سخنرانی عمومی خود و در تلاش برای کاستن از سطح تنش‌ها با پکن، انگشت اتهام را به سمت دولت ائتلافی قبلی استرالیا گرفت و گفت: حزب کارگر در هر جایی که بتواند بدنبال همکاری خواهد بود.