اتحادیه اروپا به دنبال اتخاذ موضع سخت تر در قبال چین

به گزارش ایرنا، بر اساس سند تنظیم شده توسط سرویس خارجی اتحادیه اروپا که به رویت روزنامه فایننشال تایمز رسیده است، این بلوک باید به صورت نزدیک با ایالات متحده همکاری کند، دفاع سایبری را تقویت نماید، زنجیره تامین خود را با استفاده از کشورهایی به غیر از چین متنوع سازد و روابط خود را با دیگر قدرت‌های هند- اقیانوسیه تعمیق بخشد.

مقام‌های اروپایی مدعی هستند که از زمان شکل گیری سیاست اتحادیه اروپا در قبال پکن در ۲۰۱۹ حمایت چین از روسیه در جنگ اوکراین، تهدیدهای این کشور علیه تایوان، رویکرد حقوق بشری‌اش در هنگ کنگ و نحوه رفتار با اقلیت اویغور تحولات مهمی به حساب می‌آیند. 

این روزنامه با استناد به سیاست پیشنهادی اتحادیه اروپا نوشت: چین به یک رقیب جهانی قویتر برای اتحادیه اروپا، آمریکا و دیگر شرکای هم عقیده تبدیل شده است.

یک مقام دیگر از اتحادیه اروپا بیان کرد که الان زمان ارزیابی و درک این موضوع است که آیا سیاست ما درست است یا خیر.

گفتگوهای این هفته اتحادیه اروپا درحالی صورت خواهد گرفت که آمریکا پیشتر با انتشار استراتژی امنیت ملی خود چین را مهم‌ترین چالش ژئوپلیتیک عنوان کرده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84914114/%D8%A7%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%B0-%D9%85%D9%88%D8%B6%D8%B9-%D8%B3%D8%AE%D8%AA-%D8%AA%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%A8%D8%A7%D9%84-%DA%86%DB%8C%D9%86

شی جین پینگ رییس جمهوری چین روز یکشنبه در سخنرانی خود در کنگره حزب کمونیست به موفقیت‌های سیاست خارجی پکن در مقابله با حمایت گرایی و قلدری کشورهای غربی اشاره کرد و نسبت به دخالت خارجی در تایوان هشدار داد.

پیشنهاد اتحادیه اروپا امروز در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو در لوکزامبورگ به بحث گذاشته می‌شود تا آمادگی برای مناظره رهبران اتحادیه اروپا در نشست روز پنجشنبه آنها باشد. این سیاست همچنین نشان می‌دهد که سیاست فعلی اتحادیه اروپا که چین را یک «شریک- رقیب- حریف سیستمی» می‌داند، تغییر خواهد کرد. 

  وزیر خارجه چین: روابط مسکو و پکن تهدیدی علیه هیچ کشوری نیست

به نوشته این روزنامه انگلیسی، ارزیابی چگونگی پاسخ به چالش‌های فعلی و پیش رو یک امر واجب است و این‌ها احتمالا واگرایی بین انتخاب‌ها و مواضع سیاسی چین و اتحادیه اروپا را افزایش می‌دهد.

براساس این گزارش، این متن پیشنهادی با اشاره به افزایش وخامت روابط اتحادیه اروپا و چین از زمان سیاست توافق شده در قبال چین در سال ۲۰۱۹،تاکید می‌کند که کاهش سطح روابط به علت منازعات تجاری، تحریم‌ها و مجموعه‌ای از اقدامات شکست خورده بمنظور یافتن حوزه‌هایی برای توافق مشترک از جمله سیاست‌های اتخاذ شده در ۲۰۱۹ بوده است.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا به فایننشال تایمز گفت: این ارزیابی موید آن است که چین تغییر نخواهد کرد. به طور خلاصه باید به سمت منطق رقابت همه جانبه نه تنها از نظر اقتصادی بلکه به لحاظ سیاسی حرکت کرد.