دکتر مقیمی، الگوی حل مسئله در نشستهای ملاقات عمومی هیأت رئیسه دانشگاه با ذینفعان را یادآور عمل بر طبق مدیریت جهادی در نظام خطمشیگذاری و تصمیمگیریهای درون سازمانی دانست و اظهار کرد: شعار محوری که از آغاز دوره جاری مدیریتی دانشگاه انتخاب کردیم «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیتپذیری اجتماعی» است. یعنی اگر میخواهیم پاسخگوی مسائل جامعه باشیم، بایستی سبک و اسلوب جهاد علمی و مدیریت جهادی را انتخاب کنیم و لازم است بستر فعالیت دانشگاه را از حالت سنتی به کارآفرین تبدیل کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم.
استاد دانشکدگان مدیریت و استاد وابسته دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران افزود: همچنین توافق کردیم که فرآیندهای خطمشیگذاری و تمرکز بر فرآیندهای گردآوری داده و اخذ تصمیم را به تناسب موضوعات و مقولههایی که به عنوان ابرچالشهای کشورمان از جمله آب، انرژی، امنیت غذایی و مباحث اینچنینی مطرح است، در فرآیند آموزشی و پژوهشی دانشکده مورد توجه قرار دهیم.
به گزارش ایسنا، دکتر سید محمد مقیمی در نشست اعضای هیأت علمی جوان دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران با دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که در محل حوزه ریاست مجلس برگزار شد، گفت: یکی از موضوعاتی که در کشور گرفتار آن هستیم، بحث تصمیمگیریها و خطمشیگذاریهایی است که جوهره بحثهای حکمرانی نیز است. برای پیشبرد مسیر دانشکده حکمرانی با اعضای شورای راهبردی این دانشکده بر روی مفاهیم و معیارهایی که دانشکده باید بر مدار آن حرکت کند، اجماع حاصل شد.
رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: با توجه به اینکه برنامه هفتم توسعه در حال بررسی است، دانشگاه تهران آمادگی دارد تا همه ظرفیتهای دانشگاه بویژه دانشکده حکمرانی را به میدان بیاورد و به عنوان اولین همکاری دانشکده حکمرانی با مجلس شورای اسلامی، ترکیبی از کارشناسان دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی مجلس و متخصصان دانشگاهی شکل بگیرد و نقش مشورتی خود را در زمینه تصویب برنامه هفتم در اختیار کمیسیونهای تخصصی مجلس و نمایندگان قرار دهد.
به گفته وی بر این اساس توافق کردیم که حتماً باید رویکرد آیندهپژوهی را در حکمرانی ببینیم و رویکرد میان رشتهای و چند رشتهای بودن را هم در جذب اعضای هیأت علمی، هم در پذیرش دانشجو و همچنین در طراحی دروس مورد ملاحظه قرار دهیم.
رئیس دانشگاه تهران همچنین عنوان کرد: از اساتید دانشکده حکمرانی انتظار میرود که محتواهای دروس حکمرانی را از دل آموزههای دینی و بیانات و سیره بزرگان دین استخراج کنند و همچنین سرفصلها را بر اساس ویژگیهای بومی و با توجه به نیازها و چالشهای کشور تدوین نمایند و به این ترتیب، علم بومی را معنا ببخشند؛ البته در این میان باید دقت کنیم که از تجربه دنیا و نگاه جهانی هم غافل نشویم. یکی از اقدامات لازم در زمینه بومیسازی دانش حکمرانی که توسط دانشکده حکمرانی در دستور کار قرار دارد، بررسی و شناخت مولفهها و شاخصههای مورد مطالبه مقامات ارشد حاکمیت است که بایستی این دیدگاهها تحلیل محتوا گردد و در برنامههای آموزشی و پژوهشی و شیوه پرورش حکمرانان در دانشکده حکمرانی مورد توجه قرار گیرد.
مقیمی با اشاره به کاستیهای موجود در اختیارات رؤسای دانشگاهها، پیشنهادهایی به منظور تقویت جایگاه هیأت امنای دانشگاهها ارائه نمود و اظهار داشت: ایجاد قیودی محدودکننده برای مصوبات هیأت امنا و مشروط کردن تصمیمات آن به موافقت نهادهای نظارتی، سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی، عملاً نه تنها مزیت هیأت امنا را برای دانشگاهها از بین میبرد، بلکه حتی هیأت امنا را تبدیل به موجودیتی میسازد که باعث افزایش بوروکراسی در نظام دانشگاهی میشود. بنابراین در قانون برنامه هفتم، هیأت امنای دانشگاهها باید به عنوان مرجع نهایی ایفای نقش نماید و مصوبات آن بلافاصله اجرایی شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، وی از تأسیس دانشکده حکمرانی به عنوان یکی از ایدههایی نام برد که خروجی شعار دانشگاه تهران است و اظهار کرد: در فرصت یک و نیم سال که از به جریان افتادن ایده شکلگیری دانشکده حکمرانی میگذرد، بلافاصله که مصوبات هیأت امنا برای تأسیس این دانشکده اخذ شد، به فاصله شش ماه موفق به جذب ۴۱ عضو هیأت علمی برای دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران شدیم.
وی تاکید کرد: این جمع علمی و توانمند از میان ۵۰۰ متقاضی انتخاب شدهاند، ۵۰۰ متقاضی که شرایط اولیه را داشتهاند، در فراخوان جذب هیأت علمی وزارت علوم شرکت کرده و از فیلترهای مختلفی عبور کردهاند. شخصاً در کارگروههای علمی مربوط به جذب اعضای هیأت علمی دانشکده حکمرانی شرکت کردم، دو مرحله با متقاضیان جذب در این دانشکده مصاحبه کردیم و خروجی کار این افراد هستند که از توانمندی علمی ممتازی برخوردارند.
انتهای پیام