حمایت شماری از کشورهای آسه آن از قطعنامه ضدِ روسی سازمان ملل

روسیه معتقد بود چنانچه رای گیری مخفی صورت گیرد، کشورهای بیشتری به نفع این کشور رای خواهند داد.

برونی، کامبوج، مالزی، فیلیپین، سنگاپور و اندونزی در میان۱۴۳ کشوری هستند که از قطعنامه سازمان ملل متحد حمایت کردند که بزرگترین رای‌گیری علیه روسیه از زمان حمله این کشور به اوکراین در سازمان ملل  به شمار می آید.

ایران همواره موضع اصولی خود در خصوص ضرورت حل وفصل مسالمت آمیز اختلافات، در انطباق با حقوق بین الملل را تصریح و بر ضرورت تطابق کامل اقدامات همه طرف ها با اصول مندرج در منشور ملل متحد، حقوق بین الملل و حقوق بین الملل بشردوستانه، از جمله احترام کامل به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و تضمین امنیت تمام غیرنظامیان تاکید کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روزنامه انگلیسی زبان هنگ کنگی «ساوت چاینا مورنینگ پست»، کاهش قدرت اقتصادی مسکو و افزایش دغدغه های امنیتی روسیه هفت کشور از ۱۰ کشور عضو آسه آن را بر آن داشت تا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از این کشور حمایت نکنند.

حمایت شماری از کشورهای آسه آن از قطعنامه ضدِ روسی سازمان ملل

حمایت شماری از کشورهای آسه آن از قطعنامه ضدِ روسی سازمان ملل

تجارت دوجانبه روسیه با آسه آن تنها ۱۸.۲ میلیارد دلار است که در مقایسه با حجم مبادلات تجاری با چین (یعنی۶۴۴ میلیارد دلار) یا آمریکا (۲۹۲.۴ میلیارد دلار) بسیار ناچیز است.

به استناد گزارش های خبری، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشستی که ۲۱ مهر ماه سال جاری برگزار شد با اکثریت قاطع، تلاش روسیه برای الحاق چهار منطقه اوکراین به خاکش را محکوم کرد. ۱۴۳ کشور از این قطعنامه حمایت کردند و ۳۵ کشور از جمله چین و هند به آن رای ممتنع دادند. علاوه بر روسیه، چهار کشور بلاروس، کره شمالی، سوریه و نیکاراگوئه به این قطعنامه رای منفی دادند.

  کودتای آمریکایی، تهدیدی علیه صلح جهانی

روسیه خواستار رای گیری مخفی درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا و متحدانش شده بود چرا که معتقد است واشنگتن، کشورها را برای رای دادن به نفع قطعنامه های خود تحت فشار می‌گذارد، اما آمریکا و انگلیس با رای گیری با ورقه مخفی مخالف بودند.

در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، برای انجام نحوه رای گیری یعنی علنی یا مخفی بودن آن، رای گیری صورت گرفت که  ۱۰۷ کشور از پیشنهاد آلبانی مبنی بر رای گیری علنی حمایت و ۱۳ کشور مخالفت کردند و ۳۹ کشور نیز رای ممتنع دادند.

نگاه جمهوری اسلامی ایران به بحران اوکراین

به گزارش ایرنا، آمریکا برای چهارمین بار از آغاز جنگ اوکراین در تلاش برای تصویب قطعنامه ای در مجمع عمومی سازمان ملل علیه روسیه بود که با تصویب آن، همه پرسی الحاق مناطقی از اوکراین به روسیه را به رسمیت نشناخت و اقدام مسکو را محکوم کرد.

تهران همواره ضرورت دستیابی به راه حل پایدار و دراز مدت برای بحران جاری در منطقه شرق اروپا را با تمرکز بر ریشه های آن مورد تاکید قرار داده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84914211/%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%B3%D9%87-%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B6%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%84%D9%84

آمریکا و متحدانش در پی وتوی قطعنامه ضد روسی اخیر از سوی مسکو در نشست۳۰ سپتامبر (۸ مهرماه) به دنبال محکومیت روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل بودند.

جمهوری اسلامی ایران به رغم ادعای مقامات و رسانه‌های غربی مبنی بر نقض بی طرفی در بحران اوکراین، همواره از تمامیت ارضی کشورها حمایت کرده است.

چهارمین نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل برای رای گیری علیه روسیه در ۲۰ مهرماه (۱۲ اکتبر) عرصه تدبیر و دیپلماسی کشورها در قبال جنگ اوکراین بود تا نگاه خود در قبال این بحران را ارائه کنند.

  کره شمالی ادعای آمریکا درباره ارسال موشک به گروه روسی واگنر را رد کرد

در واقع، ایران بر اساس سیاست بیطرفی خود در بحران اوکراین، تدبیری را در رای گیری سازمان ملل به کار برد که شائبه جانبداری از هیچکدام از طرفین این بحران هشت ماهه را القا نکند.