رسانه آمریکایی: تغییرات حزب کمونیست چین حاکی از توجه بیشتر پکن به واشنگتن است

اخیرا وزارت امور خارجه چین از تایید حضور شی در اجلاس گروه ۲۰ خودداری کرد، اما اعلام کرده است در زمان مقتضی در این خصوص اطلاع رسانی خواهد کرد.

به باور یانگ، بنظر می رسد با توجه به اینکه چین در حال تلاش برای رشد اقتصاد این کشور است زمینه برای کاهش تنش میان چین و آمریکا فراهم شده است.

بر اساس این گزارش، «شی جین پینگ» رییس جمهور چین و «جو بایدن» همتای آمریکایی اش از زمان تصدی این سمت در شخصا ملاقات نکرده اند. اگرچه این دو قبلا ملاقات کرده بودند در حالی که بایدن نقش های دیگری را در دولت آمریکا عهده دار بود.

تغییرات جدید دولت چین نشان از عزم پکن برای افزایش همکاری با واشنگتن

در ماه مه سال ۲۰۱۹ (اردیبهشت ۹۸) آمریکا غیرمسئولانه چین را به «عقب نشینی از موضع پیشین» متهم و اعلام کرد تعرفه گمرکی بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را که قبلاً به ۱۰ درصد ارتقاء داده بود، به ۲۵ درصد افزایش می دهد و مراحل افزایش تعرفه گمرکی ۳۰۰ میلیارد کالای چینی باقی مانده را آغاز می کند.

یانگ جیچی دیپلمات کهنه کار چینی که سابقه همکاری با آمریکا را داشت در دفتر سیاسی جدید چین ابقا نشد. یانگ ریاست دفتر امور خارجه کمیته مرکزی حزب را بر عهده داشته و انتظار می رود که به زودی بازنشسته شود.

اما از زمان آغاز به کار دولت جو بایدن، شرکت های آمریکایی به صورت روز افزون به دولت این کشور فشار وارد کرده اند تا تعرفه های گمرکی کالاهای چینی را لغو کند و با این کار اختلالات در سیستم حمل و نقل و همچنین قیمت تمام شده محصولات برای مصرف کنندگان آمریکایی را کاهش دهد.

  هجدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا فردا در تهران گشایش می یابد

چین نیز در واکنش به این اقدامات تعرفه ای آمریکا تا کنون بر روی ۱۲۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکا تعرفه اعمال کرده است

ماه مارس سال ۲۰۱۸ (اسفند ۹۶) یعنی یک ماه پس از آغاز مذاکرات تجاری آمریکا و چین، دولت آمریکا گزارش بازرسی ۳۰۱ علیه کالاهای چینی را منتشر و اعلام کرد ۲۵ درصد بر تعرفه گمرکی ۵۰ میلیارد کالای چینی می افزاید.

بر اساس این گزارش در ماه مه ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۹۷)، یعنی فقط ۱۰ روز پس از صدور بیانیۀ مشترک دو کشور مبنی بر عدم جنگ تجاری، دولت آمریکا بر خلاف این توافق، ادامۀ اجرای افزایش تعرفه گمرکی بر کالاهای چینی را اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد که دهه ۱۹۷۰ در طول انقلاب فرهنگی چین سیاستهای سختگیرانه ای در خصوص توسعه اقتصاد چین اتخاذ شد. در همین بازه زمانی مائو زدونگ رهبر چین تصمیم گرفت روابط پکن با واشنگتن را توسعه دهد.

به دنبال شیوع جهانی ویروس کرونا در اوایل سال ۲۰۲۰، سفرهای بین المللی تا حدی زیادی محدود شد و این مساله بر توسعه روابط دیپلماتیک میان کشورها در جهان تاثیر گذاشت.

بایدن پیشتر گفته است اگر رهبر چین در اجلاس گروه ۲۰ در ماه نوامبر(مهر-آبان) سال جاری شرکت کند با وی دیدار خواهد شد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که دولتش با جهش بی سابقه نرخ تورم در ۳۰ سال گذشته و خودش با بحران محبوبیت در مخصمه قرار گرفته، با صدور دستوراتی اقتصادی در تلاش برای کنترل اوضاع و نجات دولت خود است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84920952/%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%AD%D8%B2%D8%A8-%DA%A9%D9%85%D9%88%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%AD%D8%A7%DA%A9%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%88%D8%AC%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D9%BE%DA%A9%D9%86به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری «سی ان بی سی»، رسانه های دولتی چین اعلام کردند که وانگ یی وزیر امور خارجه این کشور به دفتر سیاسی جدید پیوسته است که دومین جایگاه عالی قدرت به شمار می آید. این در حالی است که پیش‌تر بنظر می رسد وی بازنشسته خواهد شد.

   انتقاد چین و کره‌شمالی از توافق هسته‌ای آمریکا و کره‌جنوبی