زمان انتخاب رشته کنکوری‌ها اعلام شد/ تغییرات کنکور امسال

وی گفت: سهمیه بهیاری امسال علاوه بر رشته پرستاری برای پذیرش در رشته‌های اتاق عمل و هوشبری هم با ضریب ۱۲ اعمال می‌شود. از سهمیه ۳۰ هزار نفری پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی ۲۱۰۰ نفر ظرفیت به پذیرش فرهنگیان با مشارکت دانشگاه‌های برتر اختصاص یافته است.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402052516063/%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87-%DA%A9%D9%86%DA%A9%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B4%D8%AF-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D9%86%DA%A9%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%84

وی در خصوص آمار داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ نیز گفت: حدود ۴۲ درصد داوطلبان کنکور مربوط به گروه علوم تجربی، ۳۱.۵ درصد مربوط به گروه علوم انسانی، ۱۲ درصد مربوط به گروه علوم ریاضی، ۸.۶ درصد مربوط به گروه زبان و ۵ درصد مربوط به گروه هنر است.

به گزارش ایسنا، دکتر احسان جمالی در نشست خبری تشریح جزئیات انتخاب رشته داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ که امروز در سازمان سنجش برگزار شد، گفت: دفترچه انتخاب رشته و راهنمای انتخاب رشته تا روز یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ منتشر می‌شود و فرآیند انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ نیز از ۳۱ مرداد ماه آغاز می‌شود و این فرصت تا چهارم شهریور ادامه دارد.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش از آغاز انتخاب رشته کنکوری‌ها از ۳۱ مرداد جاری تا چهارم شهریورماه خبر داد.

این مقام مسؤول افزود: اعلام نتایج مرحله اول با اعلام سه نمره خام، نمره آزمون و سوابق تحصیلی ۲۰ مرداد انجام گرفت و کارنامه حاوی رتبه، رتبه در سهمیه و نمره کل نهایی جمعه ۲۷ مرداد منتشر می‌شود و دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ تا یکشنبه ۲۹ مرداد و شیوه‌نامه و راهنمای انتخاب رشته با توضیحات کامل نیز تا روز یکشنبه، ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ منتشر می‌شود.

  زمان برگزاری آزمون‌های زبان تخصصی دکتری پیام نور اعلام شد

معاون فنی و آماری سازمان سنجش ادامه داد: امسال دیگر زیرگروه وجود ندارد و داوطلبان فقط یک رتبه در کارنامه خود می‌بینند و تنها کسانی که دارای سهمیه هستند، رتبه در سهمیه را مشاهده می‌کنند و ۶۰ درصد نمره آزمون و ۴۰ درصد نمره سوابق تحصیلی به صورت قطعی در رتبه داوطلبان تاثیر دارد. البته در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی وضعیت متفاوت است و سهم سوابق تحصیلی ۲۶ درصد و سهم کنکور ۷۴ درصد است.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش تاکید کرد: در نوبت دی ماه کنکور ۱۴۰۲ تعداد ۹۷۸ هزار نفر و در نوبت تیرماه کنکور ۱۴۰۲ تعداد یک میلیون و ۱۱۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند. با توجه به اینکه برخی در نوبت دی و برخی در نوبت تیر و برخی در هر دو نوبت شرکت کردند و برخی در گروه آزمایشی متفاوتی در دو نوبت آزمون دادند، در مجموع برای یک میلیون و ۲۱۰ هزار نفر در پنج گروه آزمایشی کارنامه صادر شده است و ملاک نهایی برای پروسه انتخاب رشته برای رشته‌های با آزمون تعداد یک میلیون و ۲۱۰ هزار نفر است که می‌توانند انتخاب رشته کنند.

به گفته جمالی، همزمان با فرآیند انتخاب رشته در روزهای ۳۱ مرداد تا ۴ شهریورماه، امکان ثبت‌نام و انتخاب رشته‌های بدون آزمون و صرفا با سوابق تحصیلی نیز انجام می‌گیرد و تمام افرادی که مایل به انتخاب این رشته‌ها هستند، می‌توانند در این بازه ثبت‌نام کنند. ضمن اینکه راهنمای انتخاب رشته مجازی نیز تا روز سه شنبه، ۳۱ مرداد منتشر می‌شود.