سریلانکا: با مسکو برای دریافت وام خریدِ نفت مذاکره می کنیم

وی افزود: «گوتابایا راجاپاکسا»، رئیس جمهور سابق سریلانکا از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درخواست کرده است تا با هدف خروج این کشور از بحران، وامی برای خرید نفت از مسکو دریافت کند

از سوی دیگر، ذخایر ارز خارجی سریلانکا پس از عدم پرداخت بدهی های این کشور برای اولین بار در ماه مه به پایان رسیده و این بدان معنی است که این کشور برای پرداخت هزینه واردات سوخت دچار مشکل شده است.

در تیر ماه سال جاری، راجاپاکسا در پی عمیق‌تر شدن بحران اقتصادی در این کشور و افزایش تقاضا برای کناره گیری از سمتش، از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه خواست به کشورش نفت نسیه ای بدهد.

گزارش‌های رسیده از این کشور آسیایی نشان می‌دهد مردم برای تامین سوخت وسایل نقلیه خود مجبور هستند روزها در صف بنزین بایستند و دولت برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت، دور کاری را تشویق می‌کند.

تلاش سریلانکا برای واردات نفت از روسیه در حالی است که کشورهای غربی در بحبوحه تحریم‌ها به دلیل حمله به اوکراین از واردات انرژی روسیه اجتناب می کنند، اما کشورهای دیگری مانند چین و هند نفت روسیه را با تخفیف خریداری می کنند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84889856/%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86%DA%A9%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D9%88%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D9%86%D9%81%D8%AA-%D9%85%D8%B0%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D9%87-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85

تلاش‌های راجاپاکسا برای حل و فصل بدترین بحران اقتصادی سریلانکا در بیش از ۷۰ سال گذشته، از جمله تامین حمایت مالی از هند و چین، تاکنون نتوانسته به هفته ها کمبود سوخت، نیرو، غذا و سایر اقلام ضروری پایان دهد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «باندولا گوناواردنا» گفت: “ما می توانیم این بحران را مدیریت کنیم زیرا ماه های گذشته با بحران مواجه بودیم، اما اکنون به آرامی از بحران اقتصادی و بحران ارز خارجی رهایی یافته ایم. ما می خواهیم حمایت بزرگی از روسیه دریافت کنیم. گفتگوها به خوبی در جریان است.”

  ناتو: قلدری چین آسیا را به جنگ می‌کشاند

درخواست رئیس‌جمهوری سریلانکا از پوتین پس از آن صورت می‌گیرد که «رانیل ویکرماسینگه» نخست‌وزیر این کشور روز سه‌شنبه هفته گذشته کشورش را «ورشکسته» خواند.

به گزارش پایگاه خبری “بیزنس اینسایدر”، هم‌زمان با وقوع شدیدترین بحران اقتصادی ۷۰ سال اخیر در سریلانکا، راجاپاکسا از ولادیمیر پوتین همتای روس خود خواسته به این کشور نسیه سوخت بدهد.

معترضان سریلانکایی اخیرا در اعتراض به شرایط معیشیتی در نزدیکی ساختمان پارلمان این کشور در “کلمبو” پایتخت تجمع کردند و از راجاپاکسا خواستند از سمت خود کناره‌گیری کند. گزارش‌ها نشان می دهد نرخ تورم سریلانکا در  ماه ژوئن (خرداد و تیر) به رکورد ۵۴.۶ درصد رسیده و قیمت مواد غذایی تقریبا دو برابر شده است.

راجاپاکسا در حساب توئیتری خود از تماس تلفنی “بسیار سازنده” با رئیس جمهوری روسیه خبر داد که در آن وی درخواست حمایت مالی و اعتباری کرده است. سریلانکا پیش از این هم از جمله خریداران نفت روسیه بوده است.