ضرورت بازنگری رشته‌های علوم‌پایه بر مبنای نیازمحوری

وی با بیان اینکه برخی از رشته‌های علوم‌پایه جزو رشته‌های سطح بالا به حساب می‌آیند،افزود: رشته‌های GCT جزو این رشته‌ها هستند. ما فقط به متقاضیان تحصیل در این رشته‌ها اجازه می‌دهیم بدون سپری کردن تعهدات خدمت و با هزینه شخصی بزای تحصیل به خارج از کشور بروند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برخی از رشته‌های علوم‌پایه باید بازنگری شوند، اظهار کرد: این بازنگری باید بر مبنای نیازمحوری باشد. ممکن است یک رشته در زمان گذشته و برمبنای نیاز ایجاد شده اما در این روزها دیگر نیازی به آن وجود نداشته باشد، ایجاد رشته باید برمبنای نیاز محوری باشد.

وی با انتقاد از وضعیت اعضای هیات‌علمی در رشته‌های علوم‌پایه گفت: برخی از این افراد مانند کارمند عمل می‌کنند. ما باید بدانیم که وظیفه اعضای هیات‌علمی محدود به نوشتن مقاله نمی‌شود. این افراد می‌بایست به مسائل فناورانه ورود کنند. من بازهم تاکید می‌کنیم،کار اعضای هیات‌علمی فقط نگارش مقاله نیست.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه دکترای حرفه‌ای رشته فیزیوتراپی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی احداث شده است، افزود: با توجه به شرایط جامعه ما به این رشته نیاز داریم. داوطلبان کنکور فقط به دنبال سه رشته پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی هستند چرا که فقط می‌خواهند دکتری حرفه‌ای بگیرند و شاید استعدادی در این سه رشته نداشته باشند. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به ثبات آیین‌نامه‌های آموزشی گفت: ما نمی‌توانیم با آیین نامه‌های قبلی به مسیر ادامه دهیم؛ آیین‌نامه‌ها می‌بایست بر اساس نیاز روز باشند. آیین‌نامه بورس اصلاح شده و به زودی اعلام می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه برخی از تجهیزات آزمایشگاه‌های علوم پزشکی فرسوده بوده و عمر آنها به ۳۰ سال می‌رسد، افزود: این احتمال وجود دارد که روسای دانشگاه‌ها به دلیل مشغله بسیار زیاد در عرصه درمان نسبت به وضعیت تجهیزات آزمایشگاهی علوم‌پایه بی‌اطلاع باشند. ما در وزارت بهداشت درنظر داریم با بودجه خارج از این وزارتخانه مشکلات تجهیزات آزمایشگاهی را برطرف کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه حدود ۲۱ هزار عضو هیات‌علمی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مشغول به تدریس هستند، خاطر نشان کرد: حدود نیمی از اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی را اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تشکیل می‌دهند؛ به عبارت دیگر تعداد اعضای هیات‌علمی رشته‌های علوم‌پایه حدود ۱۰ هزار نفر است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه «شاگرد پروری» جزو وظایف مهم اساتید به حساب می‌آید، افزود: اگر یک استاد نتواند یک دانشجوی بهتر نسبت به خود تربیت کند وظیفه محوله به درستی انجام نداده است‌. ما باید تمام تلاش خود را در مسیری به کار بگیریم که دانشجویان برتر نسبت به خود تربیت کنیم.

باقری‌فرد افزود: گروه برد علوم‌پایه در وزارت بهداشت مشغول کار هستند. اگر هر کدام از این بردها ۲۰ عضو داشته باشد در مجموع ۱۶۰۰ نفر در این گروه‌ها مشغول کار هستند.

وی با اشاره به وضعیت رشته‌های علوم‌پایه در دانشگاه علوم پزشکی گفت: افرادی که خواهان کارشناس یا کارشناس‌ارشد شدن هستند توسط دانشگاه‌ها جذب می‌شوند. به گفته رهبری، ما چنین افرادی را جذب می‌کنیم و کارشناس یا کارشناس‌ارشد متوقع بیکار تحویل جامعه می‌دهیم. برخی از رشته‌های علوم‌پایه باید بازنگری شوند و این بازنگری باید بر مبنای نیازمحوری باشد.یک رشته بر گذشته برمبنای نیاز ایجاد شده اما در این روزها دیگر نیازی به آن وجود ندارد،ایجاد رشته باید برمبنای نیاز محوری باشد.

  بیانیه وزارت علوم در حمایت از عملیات غرور‌آفرین وعده صادق

به گزارش ایسنا، دکتر ابوالفضل باقری‌فرد در مراسم تقدیر از نخبگان و فرهیختگان علوم‌پایه پزشکی که صبح امروز، سه‌شنبه ۱۶ آبان در دانشگاه علوم‌پزشکی تهران برگزار شد، اظهار کرد: علوم‌پایه در عرصه پزشکی حائز اهمیت قلمداد می‌شود و همکاری علوم‌پایه با عرصه بالین سبب شکوفایی و افتخارآفرینی در عرصه درمان و بالین می‌شود. 

وی ادامه داد: ایجاد رشته دکتری حرفه‌ای شنوایی‌سنجی شورای «معین» وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گرفته است. این موضوع با نظر متخصصان گوش و حلق و بینی مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ۱۵۰ رشته تخصصی در عرصه تخصصی،فوق‌تخصصی و فلوشیپ در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تدریس می‌شود، اظهار کرد: اگر این تعداد رشته در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود به جهت همکاری رشته‌های علوم‌پایه با عرصه بالین است. 

دکتر باقری‌فرد با بیان اینکه موضوع کاهش حقوق اعضای هیئت علمی علوم پایه برطرف شده است، افزود: این موضوع برطرف شده و طی دو ماه آینده موضوع افزایش حقوق آنها اجرا می‌شود. کسورات آنها محاسبه و به حساب آنها واریز می‌شود. امیدواریم موضوع کسر حقوق برای هیچ یک از اعضای هیئت علمی چه در دانشگاه‌های علوم پزشکی و چه در دانشگاه وزارت علوم پیش نیاد.

انتهای پیام
 

منبع: https://www.isna.ir/news/1402081611826/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D9%86%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%A8%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1%DB%8Cدکتر باقری‌فرد با بیان اینکه معیار جذب اعضای هیات‌علمی با مولفه‌های ارتقاء اعضای هیات‌علمی تفاوت دارد، افزود: به هنگام جذب برخی از مولفه‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد اما به هنگام ارتقاء اعضای هیات‌علمی مؤلفه‌های دیگر در کانون توجه است و می‌بایست این مؤلفه‌ها با یکدیگر همسو شوند.