نگاه رسانه چینی به انتخابات آمریکا: تشدید اختلافات داخلی و خشونت سیاسی

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، روزنامه انگلیسی زبان گلوبال تایمز چین با پرداختن به موضوع انتخابات کنگره آمریکا، در گزارشی تحلیلی نوشت: در میان دعواهای سیاستمداران آمریکایی، تورم، تیراندازی های مرگبار و ترس از خشونت، انتخابات میان دوره ای ایالات متحده به عنوان مقدمه ای بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ و گرفتن انتقام شکست دونالد ترامپ در سال ۲۰۲۰ و حمله بی سابقه به کنگره، در راه است.

نامزدهای ارشد رئیس جمهور از جمله قضات فدرال، سفرا و اعضای کابینه نیاز به تایید سنا دارند. کارشناسان توضیح می‌دهند که پس از اینکه رئیس‌جمهور از طرف دولت ایالات متحده با یک کشور دیگر توافق کرد، این قرارداد برای اجرایی شدن باید توسط دو سوم سنا تصویب شود.

نامزدهای هر دو حزب مورد حمله فیزیکی قرار گرفته اند، برگزار کنندگان انتخابات را ترسانده اند و تهدیدها علیه اعضای کنگره 10 برابر شده است.

بر اساس گزارش سی ان ان، «رونا مک دانیل»، رئیس کمیته ملی جمهوری خواهان روز یکشنبه پیش بینی کرد که جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای هر دو مجلس کنگره را پس خواهند گرفت. 

هفته گذشته فدرال رزرو در تلاش برای کاهش تورم، چهارمین افزایش متوالی ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره را اعلام کرد.

رسانه های آمریکایی اعلام کردند که بیش از ۴۰ میلیون آمریکایی پیش از انتخابات میان دوره ای سه شنبه این هفته رای داده اند. بر اساس سایت نظرسنجی سیاسی ایالات متحده (fivethirtyeight.com)، حزب جمهوری خواه در این رقابت موقعیت بهتری قرار دارد و احتمال پیروزی آنها در مجلس سنا حدود ۵۴ درصد و احتمال تصاحب مجلس نمایندگان حدود ۸۳ درصد است.

همه ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان در انتخابات میان دوره ای رقابت می کنند. طبق قانون اساسی ایالات متحده، یک لایحه مالیاتی تنها می تواند توسط مجلس ارائه شود و سپس توسط سنا اصلاح شود. در حال حاضر دموکرات ها اکثریت مجلس را در اختیار دارند.

مهمتر از آن، این کارشناسان آنها بر این باورند که اگر دولت بایدن همانطور که نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کردند، مجلس را از دست بدهد، برای دموکرات‌ها فاجعه‌بار خواهد بود، از سویی دو سال باقی‌مانده از ریاست جمهوری بایدن توسط قانون‌گذاران جمهوری‌خواه به چالش کشیده می شود و از سوی دیگر نظر چشم‌انداز انتخابات ۲۰۲۴، بسیار ناامید کننده خواهد بود. 

  رئیس کمیسیون اروپا: طرح صلح کی‌یف نقطه آغاز برای پایان جنگ اوکراین باشد

چشم انداز غم انگیز ۲۰۲۴؟

به گفته این کارشناس، رقابت های محلی برای فرمانداری و مجلس ایالتی نیز اهمیت دارد، اگر جمهوری خواهان مزایای خود را در برخی از ایالت های دارای نوسان حفظ کنند، احتمالاً در آینده قوانین جدید انتخاباتی را به اجرا خواهند گذاشت.

لیو افزود: جمهوری خواهان احتمالاً به دموکرات ها به دلیل هزینه های بیش از حد برای مراقبت های بهداشتی حمله خواهند کرد، اگر دولت بایدن سعی کند نوعی بسته محرک اقتصادی را اعمال کند، جمهوری خواهان هر کاری که می توانند برای جلوگیری از آن در کنگره انجام خواهند داد.

«وو شینبو»، رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی در دانشگاه فودان، به گلوبال تایمز گفت: به محض اینکه جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان را در دست بگیرند، ابتدا کمیته بررسی شورش‌های کنگره در ۶ ژانویه را منحل می‌کنند و به تحقیق درباره هانت پسر بایدن می‌پردازند.

بر اساس پیش بینی میانه اقتصاددانان مورد نظر بلومبرگ، گزارش شاخص قیمت مصرف کننده در ماه اکتبر نسبت به سال گذشته ۷.۹ درصد افزایش یافته است و نرخ تورم سالانه ایالات متحده در ماه سپتامبر ۸.۲ درصد بود.

او گفت که هر ایالت قوانین انتخاباتی خود را در ایالات متحده وضع می کند و جمهوری خواهان اساساً می توانند با ترویج قوانینی که ممکن است اشتیاق احتمالی رای دهندگان دموکرات را کاهش دهد، برای انتخابات ۲۰۲۴ آماده شوند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84935854/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%AA%D8%B4%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D8%AE%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AA

برخی تحلیلگران بر این باورند که اگر دولت بایدن در داخل کشور دچار شکست شود، ممکن است تلاش کند حضور خود را در صحنه بین المللی و دیپلماسی پررنگ‌تر کند و در ازای تایید رای دهندگان داخلی، کشورهای دیگر را در خارج از کشور تحت فشار قرار دهد.

رهبران سیاسی ایالات متحده از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه روز یکشنبه سخنان پایانی خود را به رای دهندگان ارائه کردند، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، جمهوری خواهان را متهم کرد که از خشونت سیاسی لذت می برند، در حالی که جمهوری خواهان گفتند که می توانند با روش های بهتری به مشکلات اقتصادی ایالات متحده رسیدگی کنند.

بایدن از زمان روی کار آمدن خود سه لایحه مهم ارائه کرده است: بسته کمک های اقتصادی برای همه گیری ویروس کرونا، طرحی برای ارتقای زیرساخت ها و طرح بازسازی که حوزه هایی از انرژی پاک گرفته تا مالیات و مراقبت های بهداشتی را در بر می گیرد. دو لایحه اول پس از پشت سر گذاشتن دو بررسی در کنگره به تصویب رسید، در حالی که نسخه کوچک شده «طرح ارتقا، قانون کاهش تورم ۲۰۲۲»، سرانجام در ماه اوت پس از توقف به دلیل مخالفت سرسخت جمهوری خواهان به تصویب رسید.

  بمب‌افکن آمریکایی در رزمایش مشترک با کره جنوبی شرکت می کند

وو گفت: سیاست ایالات متحده در خطر سرایت به خشونت خیابانی است که به عنوان پاسخی به نتیجه ناخواسته تلقی می شود.

حزب جمهوری خواه احتمالاً فشار برای رویکردهای قوی تر ضد چین را رهبری خواهد کرد و بر دولت بایدن فشار می آورد تا در برابر اقدامات چین، از جمله در مورد تایوان، سختگیرانه تر عمل کند.

«یوان ژنگ»، معاون مدیر و عضو ارشد موسسه مطالعات آمریکایی در آکادمی علوم اجتماعی چین، روز دوشنبه به گلوبال تایمز گفت: قطب بندی سیاسی داخلی در ایالات متحده احتمالاً تشدید خواهد شد.

بر اساس گزارش رسانه ها، در اوایل اکتبر، بدهی ناخالص ملی آمریکا برای اولین بار از ۳۱ تریلیون دلار گذشت و به آستانه ۳۱.۴ تریلیون دلار نزدیک شد.

وو با مثالی از شورش‌های کنگره و آخرین پیامدهای حمله به پل پلوسی، همسر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: از آنجایی که نظام سیاسی ایالات متحده انعطاف خود را از دست می دهد، افراد بیشتری ممکن است ابزارهای خشونت‌آمیز خارج از سیستم را انتخاب کنند.

CNBC اظهار داشت: با این حال، این اقدام هزینه های بدهی را برای آمریکایی هایی که در حال حاضر با افزایش قیمت تقریباً همه چیز از جمله نیازهای ضروری مانند غذا و اجاره دست و پنجه نرم می کنند، افزایش می دهد.

وو معتقد است: جمهوری خواهان به دموکرات ها به دلیل هزینه های بیش از حد برای مراقبت های بهداشتی و سقف بدهی فدرال حمله خواهند کرد و می توانند با محدود کردن بودجه و تخصیص بودجه، دولت بایدن را مهار کنند.

لیو گفت، اما اگر جمهوری خواهان جامعه را به یک رویارویی حزبی بکشانند، ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و باعث شود رأی دهندگان از برخی رویکردهای غیرسازنده خود ناراضی شوند.

وو گفت: اگر جمهوری خواهان کنترل سنا را در دست بگیرند، مشاهده پیشرفت در سیاست ها و دستور کار اصلی بایدن دشوار خواهد بود و انتصاب هایی که نیازمند تایید سنا هستند، از جمله قضات لیبرال، متوقف خواهند شد.

  آنچه قاری موفق ایرانی درباره دیپلماسی قرآنی گفت

یوان گفت: در صورتی که دولت بایدن نتواند با مشکلات اقتصادی و اجتماعی داخلی مقابله کند، احتمالا با کنگره در اختیار جمهوری خواهان، دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ با مشکل بزرگی مواجه خواهند شد.

کارشناسان همچنین خاطرنشان کردند که علاوه بر جلوگیری از پیشبرد برنامه بایدن، تسلط جمهوری‌خواهان بر مجلس نمایندگان می‌تواند به یک درگیری متقابل میان مجلس و رییس جمهوری تبدیل شود.

برخی از جمهوری‌خواهان روز یکشنبه گفتند: بهتر است به مشکلات اقتصادی آمریکایی‌ها رسیدگی کنند و بر اساس گزارش‌های رسانه‌ها تاکید کردند که دموکرات‌ها برای کمک به رای‌دهندگان مجهز نیستند.

رسانه آمریکایی NBC با استناد به افکار عمومی رای دهندگان گفت: مارپیچ باطل خشونت و ترس باعث ایجاد اضطراب و احساس وحشت شدیدی می شود که ملت آمریکا را در آستانه نابودی قرار می دهد.

بر اساس آخرین نظرسنجی آمریکا، اقتصاد، جرم و جنایت و سقط جنین از جمله سه موضوع اصلی رای دهندگان آمریکایی هستند. بر اساس گزارش گالوپ که یک هفته پیش منتشر شد، تقریباً نیمی از رأی دهندگان ایالات متحده، ۴۹ درصد، می گویند که مساله اقتصاد برای رأی آنها به کنگره بسیار مهم است.

«لیو ویدونگ»، محقق مؤسسه مطالعات آمریکایی در آکادمی علوم اجتماعی چین، روز دوشنبه به گلوبال تایمز گفت: اگر جمهوری‌خواهان اکثریت مجلس را به دست آورند، برای دولت بایدن سخت‌تر خواهد بود که لوایح و برنامه‌های خود را پیش ببرد.

کارشناسانی که گلوبال تایمز با آنها گفت و گو کرده است، می گویند: اگر حزب جمهوری خواه تنها مجلس نمایندگان یا کنگره را به دست بگیرد، سیاست آمریکا در مورد چین به احتمال زیاد تحریک آمیزتر و تقابل آمیزتر خواهد شد.

یک نظرسنجی که اخیراً از دانشگاه کالیفرنیا، دیویس منتشر شد، نشان داد که تقریباً از هر ۵ نفر یک نفر موافق است که گاهی اوقات برای حفاظت از دموکراسی آمریکایی به خشونت نیاز است در حالی که رهبران منتخب این کار را نمی کنند.

بایدن و خروج عجولانه نیروها از افغانستان.