هند و «آسه آن» روابط راهبردی خود را گسترش می‌دهند

هند و آسه‌آن در سال ۲۰۱۲ یک شراکت راهبردی ایجاد کردند و «ساوراب کومار»، معاون وزیر امور خارجه در امور شرق هند، در یک نشست خبری به رسانه‌ها گفت: ارتقای بیشتر روابط منجر به تمرکز بر پنج حوزه خاص خواهد شد که شامل امنیت دریایی، اجرای مشترک پروژه‌ها در هند و اقیانوس آرام، امنیت سایبری، سیستم های مالی دیجیتال، فناوری های جدید برای توسعه پایدار، احیای گردشگری و تلاش های مشترک برای ارتقای صلح و ثبات در سراسر منطقه است.

کومار گفت: ارزش تجارت دو طرفه در حال حاضر ۱۱۰ میلیارد دلار است و ما معتقدیم با توافق جدید این میزان افزایش خواهد یافت.

بر اساس بیانیه مشترک منتشر شده پس از این اجلاس، هند و آسه آن همکاری های دریایی از جمله امنیت دریایی، مقابله با دزدی دریایی، عملیات جستجو و نجات و کمک های بشردوستانه و مدیریت بلایا را ارتقا خواهند داد. دو طرف فعالیت‌هایی را برای پیاده‌سازی چشم‌انداز آسه‌آن در ابتکار اقیانوس هند و اقیانوس آرام باز و امن را بررسی خواهند کرد.

کومار مشارکت استراتژیک جامع جدید را تاریخی توصیف کرد و گفت که منجر به همکاری عملی در پنج حوزه شناسایی شده خواهد شد.

به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای تقویت ارتباط هوایی، زمینی و دریایی، دو طرف برای تکمیل زودهنگام بزرگراه سه‌جانبه هند-میانمار-تایلند و گسترش آن به سمت شرق به لائوس، کامبوج و ویتنام تلاش خواهند کرد و هم‌افزایی بین طرح جامع را بررسی خواهند کرد. 

آسه‌آن و هند احیای گردشگری را ترویج و فعالیت‌های مرتبط با جوانان را تقویت می‌کنند و همچنین در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه مشترک برای ارتقای صلح، ثبات و رفاه در منطقه همکاری خواهند کرد.

  راه اندازی ۵۲ مدرسه ویژه دانش آموزان استثنایی در کشور

هند برای صندوق علم و فناوری آسیا-هند برای کار در زمینه های نوظهور بهداشت عمومی و انرژی های تجدیدپذیر، یک کمک هزینه ۵ میلیون دلاری را نیز وعده داد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84940356/%D9%87%D9%86%D8%AF-%D9%88-%D8%A2%D8%B3%D9%87-%D8%A2%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B4-%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D9%87%D9%86%D8%AF

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از هندوستان تایمز، هند و اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) در نشست سران آسه‌آن و هند بود که روز گذشته در پنوم پن، پایتخت کامبوج برگزار شد، روابط خود را به یک مشارکت راهبردی جامع ارتقا دادند و متعهد شدند که همکاری را در حوزه‌های مختلف از امنیت دریایی و سایبری تا همکاری سیستم‌های مالی دیجیتال افزایش دهند. 

کومار گفت که در طول این اجلاس، دانکهار بر محوریت آسه‌آن در چشم‌انداز هند درباره اقیانوس آرام تأکید کرد و گفت: مشارکت با آسه‌آن یک ستون کلیدی در سیاست «اقدام شرقی» است. 

آنها همکاری در امنیت سایبری، اقتصاد دیجیتال و فین تک، از جمله قابلیت همکاری سیستم های مالی دیجیتال را تقویت خواهند کرد. همچنین همکاری در توسعه پایدار با تمرکز بر فناوری‌های جدید و نوظهور برای انرژی‌های تجدیدپذیر، کشاورزی هوشمند، مراقبت‌های بهداشتی و فضا افزایش خواهد یافت.