هیچ دانشگاهی محدودیتی را برای جذب اساتید ایجاد نمی‌کند

ایسنا/اصفهان فرآیند جذب اساتید، فرآیند سخت و زمان بری است و دانشگاه‌ها بر اساس سهمیه‌ای که وزارت علوم برای آن‌ها در نظر می‌گیرد، در طی دو فراخوان، یعنی شهریورماه و بهمن‌ماه می‌توانند نسبت به جذب اساتید اقدام کنند. افراد داوطلب، در مراحل مختلف غربال می‌شوند و در نهایت در مرکز جذب وزارت‌خانه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

به مناسبت بزرگداشت دهه سرآمدی آموزش و بهره‌گیری بهینه از دستاوردهای آموزشی دانشگاه اصفهان، امروز ۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، نشست خبری در دانشگاه اصفهان برگزار شد. در این نشست، محمد فرامرزی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان، با بیان اینکه هر ساله در اردیبهشت‌ماه، دهه‌ای به نام سرآمدی آموزش نامگذاری شده است، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین کاربردهای دانشگاه، آموزش است. نسل اول دانشگاه‌ها، آموزش محور بوده‌اند و زمانی که مولفه‌های پژوهش، فناوری و ثروت آفرینی کمرنگ‌تر بود، کارکرد و فلسفه اصلی دانشگاه، بر اساس آموزش بوده است. در واقع، مهم‌ترین توقعی که جامعه از دانشگاه دارد، نیروی انسانی و فارغ التحصیلان کارآمد است که بی شک آموزش در این رابطه نقش بسیار مهمی دارد.  

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه در آموزش عالی چهار مقوله کلیدی وجود دارد، اضافه کرد: یکی از این چهار مقوله دانشجو و فارغ التحصیلان دانشگاهی است، برنامه‌ها و مواد درسی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود نیز مورد بعدی است. همچنین، سومین مقوله و عنصر کلیدی، اساتید و اعضای هیئت علمی هستند و عامل چهارم هم زیرساخت و امکانات خوب است.  

فرامرزی در خصوص اهمیت دهه سرآمدی، گفت: به دلیل اهمیتی که جایگاه استاد و معلم در توسعه کیفی آموزش دارد، دهه سرآمدی برای اهمیت دادن به مقوله آموزش و تقدیر از مقام شامخ معلم در نظر گرفته می‌شود. از این‌رو، امسال، دهه سرآمدی آموزش از تاریخ ۸ تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه، در دانشگاه اصفهان و به طور متمرکز در تمام کشور از طرف وزارت علوم نامگذاری و برنامه‌هایی در این خصوص برگزار می‌شود.

  اعلام‌ آخرین مهلت ادامه تحصیل حضوری دانشجویان ایرانی در روسیه و چین

او درباره شعار دهه سرآمدی، عنوان کرد: دهه سرآمدی یک شعار کلیدی دارد و دانشگاه اصفهان بر اساس سیاست وزارت علوم، شعاری را باعنوان «آموزش الهام بخش، نیاز محور و اشتغال آفرین» تعریف کرده است.

فرامرزی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان با ۷۰۰ عضو هیئت علمی، بزرگترین دانشگاه جامع در مرکز کشور است، بیان کرد: در دانشگاه اصفهان، ۱۷ دانشکده وجود دارد و حدود ۱۷ هزار دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) و کارشناسی مشغول به تحصیل هستند. در این دانشگاه نزدیک به ۴۰۰ رشته تحصیلات تکمیلی و حدود ۹۰ گروه آموزشی وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: یکی از اجزاء مهم شعار سال، نیروی انسانی کارآمد است و مهم‌ترین نقش آفرینی که دانشگاه‌ها برای تحقق شعار سال می‌توانند داشته باشند همین مورد است، یعنی پرورش دانش آموختگانی توانمند، مهارت محور و اشتغال پذیر، می‌تواند مهم‌ترین کارکرد دانشگاه در تحقق شعار سال باشد.  

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه تقریبا ۸۰ نفر در برنامه مربوط به دهه سرآمدی مورد تقدیر قرار خواهند گرفت، این افراد را برشمرد و گفت: مهم‌ترین افرادی که در دهه سرآمدی و روز معلم تقدیر می‌شوند اساتید سرآمد آموزشی هستند. بر اساس بخش‌نامه و دستورالعملی وزارت علوم، ۲۰ درصد برگزیدگان برتری که در هر دانشکده بالاترین کیفیت آموزشی را داشته‌اند توسط معاونت آموزشی دانشگاه معرفی شدند. سایر مستندات در ارتباط با آموزش، پژوهش، شاگرد پروری و رعایت کیفیت آموزش از این افراد دریافت شده و از افراد منتخب در مراسم روز معلم تقدیر می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، ادامه داد: همچنین، اساتید بازنشسته‌ای که در سال ۱۴۰۲ بازنشسته شده‌اند، ارتقاء یافتگان، یعنی کسانی که توانسته‌اند مراتب علمی را در سال ۱۴۰۲ طی کنند و به مرتبه دانشیاری و استادیاری نائل شدند، عضو فعال و موثر در رابطه با ارتباط دانشگاه با صنعت، موثرترین فرد حوزه بین‌المللی‌سازی، عضو فعال در زمینه ارتقاء کیفیت آموزشی و دو نفر سرآمد فرهنگی و نیز از بهترین مدرس در حوزه زبان فارسی در این مراسم تجلیل می‌شود.

  نشست «پایتخت کتاب ایران» برگزار شد

وی نیز خبر داد: امسال، دانشگاه اصفهان از میان افرادی که در زمینه تحقق شعار «دانشگاه جامع محور و تمدن‌ساز» کار ویژه‌ای را انجام داده‌اند، نشان جامع محوری و تمدن‌سازی اعطا می‌کند.  

فرامرزی در خصوص نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه اصفهان، گفت: در استاندارد برنامه ششم توسعه، نسبت استاد به دانشجو، ۲۳ در نظر گرفته شده است و این نسبت در دانشگاه اصفهان بین ۲۴ و ۲۵ است که برای دانشگاه عدد خوبی است، اما این نسبت در دانشکده‌های مختلف متفاوت است؛ در برخی دانشکده‌ها ۲۸ یا ۲۹ است و در برخی دانشکده‌ها زیر ۲۰ است. قطعا دانشگاه نیاز دارد در برخی از حوزه‌ها نسبت به جذب هیئت علمی اقدام کند.  

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر محدودیت‌های دانشگاه‌ها در خصوص جذب اساتید و پژوهشگران به‌عنوان عضو هیئت علمی، اظهار کرد: از اواخر دهه ۹۰، مرکزی با نام مرکز جذب اعضای هیئت علمی در کشور ایجاد شد. فراخوان، بررسی و جذب اعضای هیئت علمی در کشور به صورت متمرکز است، یعنی هیچ دانشگاهی به صورت مستقل نمی‌تواند تصمیم بگیرد که کسی را جذب کند یا نکند.  

فرامرزی ادامه داد: فرآیند جذب اساتید، فرآیند سخت و زمان بری است، عضو هیئت علمی شدن مستلزم دو کارگروه علمی و عمومی است و دانشگاه‌ها بر اساس سهمیه‌ای که وزارت علوم برای آن‌ها در نظر می‌گیرد در طی دو فراخوان، یعنی شهریورماه و بهمن‌ماه می‌توانند نسبت به جذب اقدام کنند. افراد داوطلب در مراحل مختلف غربال می‌شوند و در نهایت در مرکز جذب وزارت‌خانه مورد بررسی قرار می‌گیرند و در نهایت تاییدیه مرکز جذب به دانشگاه اصفهان اعلام می‌کند که شما می‌توانید این عضو را بگیرید یا نه. این فرآیند، متمرکز، زمان بر و منابع محدود است، بنابراین، دانشگاه محدودیتی را برای جذب اساتید ایجاد نمی‌کند.

  ۱۴ نکته کلیدی که باید داوطلبان از کنکور ۱۴۰۳ بدانند

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان، افزود: شاید در ۱۰ سال گذشته، این فرایند راحت‌تر صورت می‌گرفت، اما امروز با توجه به کاهش دانشجو و پذیرش، شاید آن نیاز وجود نداشته باشد و توصیه من به دوستانی که دکتری می‌گیرند این است که اگر چه مقام معلمی مقام بزرگی است، اما حوزه‌های دیگری در صنعت و جامعه نیز وجود دارند که آن حوزه‌ها هم می‌توانند جذاب و درآمدزا باشند.
 

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1403020403262/%D9%87%DB%8C%DA%86-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%B0%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D9%86%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF