آموزش و پرورش، مساله ملی است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ رضامراد صحرایی در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه میان وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه علامه طباطبایی، اساسی‌ترین نیاز امروز کشور به‌طور عام را فهم زیست‌بوم‌گونه از مسائل ملی دانست و خاطرنشان کرد: نوعی اتحاد، انسجام، هماهنگی، همدلی، همفکری، همکاری و هم‌کوشی برای حل مسائل کلان کشور نیاز است که نداریم و رابطه و همفکری و همسویی بین بخش‌های مختلف کشور در سطح مورد انتظار محقق نشده است. وزیر آموزش و پرورش، ملی‌بودن آموزش و پرورش را نکته‌ای مهم دانست و گفت: وزارت آموزش و پرورش، یکی از وزارتخانه‌های دولت است که به تنهایی ۴۰ درصد کل دولت را شامل می‌شود و کار آن تعلیم و تربیت است. وی با بیان اینکه آموزش و پرورش، مساله ملی است که در برنامه هفتم نیز آمده است، خاطرنشان کرد: تقسیم کار ملی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در برنامه هفتم آوردیم و در نهایت اجماع بر این شد که ۷ کلان‌پروژه ملی اجرا شود.
وزیر آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان را موتور سند تحول بنیادین دانست و گفت: جذب دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان با ۲۲ هزار نفر شروع شد و به ۴ هزار نفر رسید و در نتیجه این ناترازی ۷۹ هزار نفری، کسری معلم را ایجاد کرده است، به همین دلیل سند تحول تربیت معلم تصویب شد و امسال کنکور اختصاصی تربیت معلم برگزار می‌شود.
وی افزود: اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان با ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار و تامین ۲۶ درصد از مجموع حقوق فرهنگیان از محل اجرای این قانون در راستای بهبود وضعیت معیشتی معلمان، اجرای طرح نماد برای غربالگری و تشخیص مشکلات دانش‌آموزان با همکاری ۱۲ دستگاه دیگر، انتقال مدیریت کودکستان‌ها با ۳۲ هزار کودک از سازمان بهزیستی به وزارت آموزش و پرورش، اجرای نظام دوری در مقطع ابتدایی، افتتاح حدود ۶ هزار مدرسه در دولت سیزدهم که تا دهه فجر به ۶۸۰۰ مدرسه می‌رسد و برخی از آن‌ها سال‌هانیمه‌کاره بودند، ابلاغ برنامه فراگیر پرورشی با ۵ هدف پایه‌ای به جای ابلاغ چندین بخشنامه، کسب ۲۰ مدال طلا در المپیاد‌های جهانی و اجرای مصوبه تاثیر قطعی سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در نتیجه کنکور به میزان ۴۰، ۵۰ و ۶۰ درصد به ترتیب در کنکور سال‌های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ از دیگر اقدامات تحولی است که نتیجه آن برقراری عدالت آموزشی و کسب رتبه‌هاب برتر و تک‌رقمی و حتی قبولی در رشته‌های پزشکی از مناطق محروم کشور بوده است. وی با استقبال از راه‌اندازی مجتمع آموزشی وابسته به دانشگاه علامه طباطبایی، افزود: حدود یک میلیون معلم داریم که سالانه ۲۰۰ ساعت باید آموزش دهیم که از طریق دانشگاه علامه طباطبایی امکان‌پذیر است.

  اسامی نهایی آزمون استخدامی آموزگار ابتدایی و استثنایی اعلام شد

منبع: https://www.iribnews.ir/fa/news/4101411/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

آموزش و پرورش، مساله ملی است که در برنامه هفتم نیز به آن پرداخته شده