اساسی‌ترین رکن فعالیت آموزش و پرورش، انسان‌سازی است

حجت‌الاسلام حسینی بوشهری با اشاره به شاخص دوازدهم و با اشاره جایگاه رفیعی که معلم دارد، بیان کرد: از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، معلم باید بداند در سلسله جلیله انبیای الهی است. باید بداند کجا برود و چگونه سخن بگوید و اگر خود او مراقب رفتار و گفتارش نباشد از دیگران انتظاری نیست.

وی گفت: ویژگی بعدی، علاوه بر متن دروس، انتخاب و گزینش معلمانی دلسوز و نقش‌آفرین است تا دغدغه زندگی آنان را بی‌انگیزه نکند، درس را با نشاط و شیوه و روش مناسب و با مشارکت دانش‌آموزان و در دانشگاه فرهنگیان نیز با مشارکت دانشجویان، آموزش دهد.

اساسی‌ترین رکن فعالیت آموزش و پرورش، انسان‌سازی استبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور در سی و هفتمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش با اشاره به رسالت آموزش و پرورش تراز نظام اسلامی گفت: نگاه به آموزش و پرورش، نگاه به یک مجموعه دستگاه عظیم زیربنایی است و هزینه کردن برای آموزش و پرورشِ در تراز انقلاب اسلامی با ویژگی پخته بودن، سنجیده کار کردن، همراه بودن با مشاوره و داشتن ملاحظات لازم از مسائل بسیار مهم و ارزشمند است.

حجت‌الاسلام سید هاشم حسینی بوشهری با بیان اینکه مهمترین، کلیدی‌ترین و اساسی‌ترین رکن فعالیت آموزش و پرورش انسان‌سازی است افزود: مهمترین مسئولیت دانشگاه فرهنگیان، تربیت انسان‌هایی است که بتوانند تربیت‌کننده نسلی باشند که رسالت آن‌ها در آینده رسالت سنگینی است و آموزش و پرورش با یک تحلیل ساده، کارخانه آدم‌سازی است.

وی با بیان اینکه یازدهمین شاخص این است که گاهی سند داریم، اما ابعاد سند برای کسانی که در میدان عمل هستند، تبیین نشده است، اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی گاهی اظهار نگرانی می‌کردند از اینکه برخی می‌گویند سند تحول بنیادین چیست و کجاست.

  برگزاری رزمایش آبی-خاکی کره‌جنوبی و آمریکا پس از وقفه‌ای پنج ساله

حجت‌الاسلام حسینی بوشهری با بیان اینکه شاخص و رسالت بعدی آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی این است که به سند تحول بنیادین نباید به صورت بخشی‌نگری دیده شود، خاطرنشان کرد: گاهی مشاهده می‌شود که به بخش‌هایی خوب پرداخته و بخش‌هایی به هر دلیل به خوبی توجه نشده است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه شاخص پنجم، ارزیابی و بازنگری نسبت به متون درسی است یادآور شد: سلسله متون درسی سالیان سال است که تدریس می‌شود و این متون باید با اقتضائات و نیاز‌های جامعه به‌روز شود.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور یاد آور شد: پانزدهمین رسالت آموزش و پرورش، این است که یکی از مسائل مهم ما بحث کار فرهنگی و تربیتی است. علاوه بر تعلیم، کار فرهنگی و تربیتی در مدارس را زیربنا قرار دهیم.

حجت‌الاسلام سید هاشم حسینی بوشهری، شاخص چهارم را کشف استعداد دانست و افزود: یکی از رسالت‌های مهم آموزش و پرورش، کشف استعداد‌ها است و حتی در دورترین و محروم‌ترین نقاط کشور، استعداد و گنجینه‌های کشف نشده داریم که آموزش و پرورش باید آن‌ها را کشف کند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور گفت: شاخص یازدهم برای آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی، تعیین زمان برای رسیدن به اهداف است، گفت: باید برای خودمان زمان تعیین کنیم و بدانیم تا چه زمانی به اهداف کلان و اهداف جزئی خواهیم رسید.

علاوه بر پاسداشت معلم توسط معلم باید آموزش و پرورش، دولت و همه آحاد جامعه مقام معلم را پاس دارند به خصوص رسانه‌ها نقش معلم را به‌صورت برجسته جلوه دهند تا همه آرزوی معلم شدن داشته باشند.
حجت‌ااسلام حسینی بوشهری، رسالت سیزدهم را عدالت آموزشی دانست و گفت: یعنی بین دورترین و محروم‌ترین نقطه کشور و پایتخت و استان‌های برخوردار باید عدالت آموزشی رعایت شود.

  همراهی بیش از ۱۷۲ هزار دانش آموز و معلم در بهسازی مدارس

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور اضافه کرد: آموزش و پرورش باید انسان‌هایی را تربیت کند که دارای قدرت فکر و اندیشه بوده و بر اساس عقلانیت در کنار ایمان بتوانند در جامعه پیش‌برنده باشند و نقش ایفا کنند.
وی شاخص بعدی را تربیت انسان‌های مجاهد برشمرد که آموزش و پرورش در دستور کار باید قرار دهد، انسان‌هایی که خستگی‌ناپذیر باشند و تنها برای رفع تکلیف کار نکنند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور افزود: مسئولان آموزش و پرورش باید جایگاه معلم را ارتقاء دهند و تا حد مقدور، مشکلات موجود بر سر راه معلمان را برطرف کنند و دولت هم باید جزء نخستین اولویت‌هایش، رسیدگی به مسکن و معیشت معلمان باشد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور گفت: اساسی‌ترین رکن فعالیت آموزش و پرورش انسان‌سازی است.

همچنین شاخص سوم، برخوردار بودن از اخلاق اسلامی است و از آموزش و پرورش انتظار داریم که این ویژگی اخلاقی در معلم، متعلم و دانش‌آموز وجود داشته باشد تا آموزش و پرورش ما در حد تراز انقلاب اسلامی باشد.

همچنین یکی از نگرانی‌ها نسبت به مهدکودک و پیش‌دبستانی‌ها است و تجربه ثابت کرده اگر برون‌سپاری شود و کار به دیگران سپرده شود، آن‌ها آن طور که خودشان می‌خواهند کار را انجام می‌دهند.

منبع: https://www.iribnews.ir/fa/news/3948167/%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3%DB%8C%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%DA%A9%D9%86-%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

وی با اشاره به چهاردهمین رسالت آموزش و پرورش گفت: رقابتی بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی و خصوصی وجود دارد. آموزش و پرورش و دست‌اندرکارن نظام تعلیم و تربیت باید سطح مدارس دولتی را آنچنان ارتقاء دهند که اولیاء به مدارس دولتی اعتماد کنند و فرقی بین آن‌ها نبینند.

  امتحانات دانشگاه‌های علوم پزشکی حضوری است

وی تاکید کرد: رسالت هشتم، تبیین اهداف آینده برای دانش‌آموزان است. دانش‌آموزی که وارد کلاس درس می‌شود باید بداند برای چه درس می‌خواند و آینده او با درس خواندن چگونه خواهد بود و اگر هدف و آینده برای او مشخص شود راه را تا پایان ادامه می‌دهد.

حجت‌الاسلام حسینی بوشهری با بیان اینکه ویژگی هفتم آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی، برنامه‌ریزی بر اساس سند تحول بنیادین و و پرهیز از گرته‌برداری از برنامه‌های وارداتی است گفت: با استفاده از استادانی که می‌توانند در کنار آموزش و پرورش قرار گیرند با هم‌افزایی باید افق آینده را بر اساس سند تحول بنیادین ترسیم کنند.