بهره مندی سه میلیون دانش‌آموز از خدمات غربالگری آسیب‌های اجتماعی

باقرزاده با تاکید بر این‌که اصلی‌ترین عناصر برای کاهش و حذف آسیب‌های اجتماعی عبارت است از «تقویت ایمان، امید و هویت» گفت: این سه مورد، سه عامل خودمراقبتی هر کودک در تمامی دوره‌های زندگی او است. باید دانست که هر کسی اگر ایمان و امید داشته باشد خودش را در مقابل ناملایمات قرار نمی‌دهد.

باقرزاده با اشاره به اقدامات تکمیلی و رویکردی معاونت پرورشی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: اولین اقدام معاونت پرورشی، «نماد» یا نظام مراقبت از دانش‌آموزان بود. سال گذشته حدود یک میلیون غربالگری صورت گرفت اما امسال نزدیک به سه میلیون دانش‌آموز از خدمات غربالگری بهره‌مند شدند. این غربالگری‌ها نشان می‌دهد که سطح درگیری دانش‌آموزان با آسیب‌های اجتماعی تا چه اندازه است.

وی افزود: رویکرد دوم ایجاد موقعیت‌های متنوع تربیتی است. از همه فعالان تربیتی و پرورشی دعوت شده است تا در سامانه پایگاه‌های اوقات فراغت ثبت‌نام کنند. باید آگاه بود که عمده مشکلات دانش‌آموزان تخیله نشدن هیجانات و کمبود فرصت‌های متنوع موقعیتی است. خوشبختانه امسال۲۰ هزار مدرسه به این موضوع اختصاص داده شده است و از بقیه هم دعوت می‌شود که پایگاه‌های خود را ثبت کنند.

بهره مندی سه میلیون دانش‌آموز از خدمات غربالگری آسیب‌های اجتماعیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در نشست عملی و تخصصی «پیشگیری از اعتیاد؛ گروه‌های مرجع و اقشار تاثیرگذار» که در محل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با حضور جمعی از مسئولان کشوری برگزار شد، گفت: آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌ دانش‌آموزان موضوعی است که باید به آن بیش از گذشته توجه کنیم. البته این موضوع فقط مربوط به اعتیاد نیست و بیش از ۱۱ آسیب دیگر را شامل می‌شود.

  برگزیدگان نهایی بیست و هشتمین المپیاد علمی دانشجویی معرفی شدند

اصغر باقرزاده افزود: شیوع کرونا، ارتباط بیش از حد با فضای مجازی، کم تحرکی و ارتباط اندک دانش‌آموزان با مربیان، از جمله عواملی است که در بروز و تشدید آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار بوده است.

باقرزاده با اشاره به این موضوع آموزش و پرورش بیشترین مخاطب را دارد اضافه کرد: نزدیک به ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز به همراه اولیای این دانش‌آموزان و حدود ۹۵۰ هزار معلم در خانواده بزرگ آموزش و پرورش حضور دارند و برنامه‌های بسیاری را برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تقویت ایمان، امید و هویت در این خانواده بزرگ مدنظر داریم . برای مثال در حوزه اولیا و مربیان، آموزش‌های حضوری و مجازی در حال اجرا است؛ بنابراین امسال را سال تقویت اولیاء در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفتیم. حتی در دانشگاه فرهنگیان نیز این فرصت به معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش داده شده است تا دو واحد شناخت آسیب‌های اجتماعی طراحی شود و پس از آن به مرحله اجرا برود.

باقرزاده توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان را یکی دیگر از عوامل تقویت ایمان، امید و هویت دانست و گفت: این دانشگاه باید محل و مبدا تربیت و آموزش معلمان و مربیان درجه یک باشد، در نتیجه باید به آن توجه کرد تا این افراد با ابعاد مختلف آسیب‌های اجتماعی آشنا شوند.

وی افزود: معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز به همین دلیل تلاش می‌کند تا تقویت ایمان و اعطای نشاط و امید و هویت، مبنای همه کارها باشد. همچنین این معاونت با کمک ستاد مبارزه با مواد مخدر و دیگر گروه‌های مشارکت‌کننده در این موضوع، برنامه‌هایی کاهش آسیب های اعتیاد دارد که ان‌شالله انجام خواهد شد؛ از جمله این برنامه‌ها می‌توان به آموزش پیشگیری، تخلیه هیجانات، ترویج فرهنگ‌سازی، پیشگیری، شناسایی و درمان اشاره کرد.

  رای‌اولی‌ها؛ علاقه‌مند به مشارکت، تاثیرگذار در انتخاب اصلح

معاون پرورشی و فرهنگی با بیان اینکه دلایل بروز اکثر این آسیب‌ها شناسایی شده است، عنوان کرد: مهمترین این دلایل، مسائل اقتصادی، مسائل فضای مجازی، اعتیاد یا طلاق پدر و مادر، اثرپذیری از گروه همسالان و کم‌توجهی مربیان و خانواده است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش درباره بهره مندی سه میلیون دانش‌آموز از خدمات غربالگری آسیب‌های اجتماعی گفت: تقویت ایمان، امید و هویت، مهم‌ترین راهکار برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌ دانش‌آموزی است.

معاون پرورشی و فرهنگی در پایان ضمن اینکه از حاضرین در این نشست درخواست کرد تا چنانچه پژوهش، بررسی و پایشی را در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی انجام داده‌اند، نتایج آن را در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند، در ادامه گفت: معاونت پرورشی و فرهنگی در این زمینه پایش‌هایی را انجام داده است، یکی از این پایش‌ها در مشهد و در بین۲۰ هزار دانش‌آموز کلاس دهم انجام شد و نتیجه این بود که مطالعه زیاد محتوای نامناسب باعث رشد آسیب‌های اجتماعی خواهد شد. ما به شدت احتیاج به شناخت نسل جدید داریم و پس از آن باید برای ‌آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

منبع: https://www.iribnews.ir/fa/news/3893810/%D8%A8%D9%87%D8%B1%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%B3%D9%87-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%E2%80%8C%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%BA%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%84%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A8%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C

– تاثیر ارتباط با خدا و برپایی نماز در تقویت ایمان، امید و هویت
معاون پرورشی و فرهنگی با تاکید بر اینکه باید دید چه‌کاری می‌توان انجام داد تا ایمان، امید و هویت ابتدا در خودمان و پس از آن در بین کودکان تقویت شود، گفت: راه ساده، ارتباط با خداوند متعال و برپا کردن نماز است. همچنین همیاری و مشارکت، راهکار دیگری است که باید مدنظر باشد. موضوعات بعدی نیز برگزاری پویش‌ها و پاسخ به شبهات و سؤالات دانش‌آموزان است. در همین باره، معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در حوزه پاسخ به سؤالات و شبهات پیش‌قدم بوده و در شبکه شاد تا این لحظه به ۱۰ هزار سوال پاسخ داده است و انتطار می‌رود تعداد این سؤالات به ۳۰ هزار برسد.

  اعلام همبستگی کودکان و نوجوانان ایران با کودکان غزه

– پویش «مراقب خودت باش» در ۸۰ هزار مدرسه کشور
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره فرهنگ‌سازی مقابله با آسیب اجتماعی در مدارس نیز یادآور شد: از ۲۲ تا ۲۸ آبان سال جاری برنامه‌های ترویجی و تبلیغی در این باره انجام خواهد شد، همچنین کانون یاریگران به مدارس خواهند رفت. هدف ما این است که اعضای ۳۲ خانه یاریگران زندگی که در سراسر کشور حضور دارند، امسال تحت عنوان پویش «مراقب خودت باش» به ۸۰ هزار مدرسه کشور بروند.