بیش از ۹۷ درصد ۱۰ تا ۴۹ ساله‌ها باسوادند

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در برنامه صف اول:

سؤال: یعنی ما نسبت به میزان باسوادی در دنیا ۱۷ یا ۱۸ درصد بالاتر هستیم؟
عبدی: میانگین دنیا الان تقریباً ۸۷ درصد است.
سؤال: می‌شود تقریباً ۱۱ درصد ما بالاتر هستیم.
عبدی: در ۶ سال به بالا ما تقریباً ۴ درصد بالاتر هستیم. استاندارد بین المللی ۶ سال به بالا داریم.
سؤال: پایین هم داریم کسی درس می‌خواند؟
عبدی: نه؛ استانداردی که ما در دنیا داریم برای آمار بی سوادی این جوری اعلام می‌کنند، ۶ سال به بالا، ۱۵ سال به بالا، ۲۴ سال به بالا. در ۶ سال به بالا تقریباً ۸۷ درصد فضای بین المللی است که ما ۹۱ درصد هستیم.
سؤال: ما الان با این فضایی که فرمودید آمار و ارقام چیزی حدود یک میلیون و ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار نفر ۱۰ تا ۴۹ سال را بی سواد داریم. چه برنامه‌هایی برای آموزش این افراد نهضت سوادآموزی یا کلاً آموزش و پرورش شما به عنوان معاون وزیر آموزش و پرورش دارید؟
عبدی: قانونگذار یک مطلب بسیار مهمی را برای نهضت سوادآموزی تعریف می‌کند. آن هم این است که از سال ۹۳ به بعد آرام آرام نهضت باید از متصدی تبدیل شود به سیاستگذار در حوزه سوادآموزی. یعنی در هیئت دولت تصویب و ابلاغ می‌شود به دستگاه‌های مختلف که رویکرد نهضت سوادآموزی این باشد. با این حرکت نهضت و مخصوصاً در دولت سیزدهم نگاهش به یک هم افزایی و حرکت دست جمعی است. به همین جهت یک ظرفیت فوق العاده‌ای که نهضت دارد به اسم شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی آن را به شدت جدی گرفته است. تقریباً می‌شود گفت که هفت سال گذشته شورای عالی پشتیبانی هفت سال گذشته یعنی تا ۲۸ دیماه ۱۴۰۱ را عرض می‌کنم هفت سال گذشته نسبت به آن تاریخ ما شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی را تشکیل نداده بودیم یعنی تشکیل نشده بود.
سؤال: چرا یعنی دولت…
عبدی: توجه ویژه‌ای به این موضوع نشده بود.
سؤال: مثل بسیاری از شورا‌های عالی که برگزار نشد در آن مقطع دولت قبل؟
عبدی: بله؛ توجهی به آن نشده بود و تقریباً تعطیل بود. سال گذشته ما شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی را بعد از هفت سال تشکیل دادیم.
سؤال: به ریاست رئیس جمهور؟
عبدی: نه؛ رئیس شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی می‌شود معاون اول رئیس جمهور. به ریاست آقای دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور تشکیل دادیم. گزارشات مختلفی آنجا ارائه شد، آنجا تقریباً یازده وزیر عضو هم به برخی از سازمان‌ها و مراکز مثل مرکز آمار، ثبت احوال، یک بار دیگر مرور شد اتفاقاتی که دارد می‌افتد، به عنوان راهبردی‌ترین کار قرار شد که این شورا‌های پشتیبانی سواد هم در سطح ملی و هم در سطح استان‌ها و هم در سطح شهرستان‌ها و فرمانداری‌های شهرستان‌ها و حتی بخش‌ها جدی گرفته شود. با این حرکتی که اتفاق افتاد حالا من اگر بخواهم به صورت آماری یک آمار را خدمت شما عرض کنم، تقریباً ما ۸۵ جلسه استانی داشته ایم با ۳۳۹ مصوبه استانی و هزار و ۷۱۱ شهرستانی داشته ایم شورای پشتیبانی سوادآموزی با ۴ هزار و ۹۳۸ تا. در شورای پشتیبانی سوادآموزی چه چیزی اتفاق می‌افتد؟ در شورای پشتیبانی سوادآموزی دستگاه‌های مختلف می‌آیند سهم خودشان را در شناسایی، جذب، نگهداری و انجام جریان سوادآموزی مشخص می‌کنند که ما امیدواریم که با این در سال ۱۴۰۳ به یک نگاشت نهادی برسیم و هر دستگاه وظیفه دو سه سال آینده خودش را دقیقاً بداند. دستگاه‌ها می‌آیند وظیفه خودشان را مشخص می‌کنند و می‌روند روی بی سواد‌هایی که می‌توانند این کار را انجام دهند سرمایه گذاری می‌کنند. مثلاً ما یک ظرفیت فوق العاده‌ای را در کمیته امداد داریم. جا دارد اینجا تشکر کنم از دوستانی که در کمیته امداد یاری گری جریان نهضت سوادآموزی هستند.
در بهزیستی ظرفیت فوق العاده‌ای است حتی در زندان‌ها یک ظرفیت فوق العاده‌ای را داریم. همه دستگاه‌های مختلف باید دست به دست هم بدهند که این مسئله حل شود. این شورای پشتیبانی می‌شود راهبرد اصلی ما و مشارکت دستگاه‌ها هم می‌شود یکی از راهکار‌های جدی که ذیل این راهبرد تعریف می‌شود. یکی از این کار‌ها عرض کردم همین است. یکی از مسائل دیگری که کشور ما می‌شود گفت که با آن روبرو است و کشور‌های دیگر ندارند، می‌شود گفت بعضی از افراد هستند که سواد دارند، ولی بی سواد خطاب می‌شوند و در آمار جمهوری اسلامی به عنوان بی سواد می‌آیند.
سؤال: به صورت مشخص یعنی چه؟
عبدی: مثلاً ما افرادی را داریم که سواد قرآنی دارند یعنی به محوریت قرآن سواد یاد گرفته اند. ما این‌ها را در سیستم رسمی کشور و در سامانه هایمان به اسم بی سواد داریم ولیکن این‌ها در واقع سواد دارند خواندن بلد هستند نوشتن بلد هستند اگر قرار باشد امتحان بدهند مدرک هم می‌توانند بگیرند. ما الان در نهضت سوادآموزی باهمکاری برخی از دستگاه‌ها دنبال این هستیم که این جریان را به عنوان اولین بار تعریف کنیم که هر کسی از هر مسیری توانست سواد یاد بگیرد بتواند مدرک بگیرد. یا در بعضی از مناطق کشور ما مسئله عدم حضور در آموزش را داریم. مخصوصاً برای دختران و مخصوصاً در جنوب شرق کشور، بعضی از دختر‌ها وارد سیستم آموزشی نمی‌شوند. خیلی از این‌ها اتفاقاً آموزش هم می‌بینند در یک جریان‌های سیستم مذهبی خودشان شاید آموزش‌هایی را هم می‌بینند خواندن و نوشتن را هم یاد می‌گیرند، ولی در سیستم رسمی نیستند. ما اگر این کار‌ها را انجام بدهیم، از یک طرف سوادآموز‌ها و افرادی که باسواد هستند شناسایی می‌شوند از یک طرف دیگر هم از مسیر‌های مشارکتی می‌رویم به سمت باسواد کردن کسانی که بی سواد هستند. من جا دارد که اینجا از تمامی دستگاه‌ها خواهش کنم که یک آماری را هم در یکی از برنامه‌های تلویزیونی اعلام شد، ما هر یک درصدی که بتوانیم جریان باسوادی را رشد بدهیم ارتباط بسیار مستقیم روی تولید ناخالص ملی کشور داریم برمی داریم.
ادامه دارد

  ۱۶ شرط برای ثبت‌نام اتباع غیرایرانی در آزمون کارشناسی ارشد

منبع: https://www.iribnews.ir/fa/news/3970711/%D8%A8%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%DB%B9%DB%B7-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%DB%B1%DB%B0-%D8%AA%D8%A7-%DB%B4%DB%B9-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%86%D8%AF

بیش از ۹۷ درصد ۱۰ تا ۴۹ ساله‌ها باسوادندبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای علیرضا عبدی، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور و معاون وزیر آموزش و پرورش با حضور در برنامه ”صف اول“ جمعه ۱۷ شهریور شبکه خبر، به پرسش‌ها درباره نهضت سوادآموزی از اجرای طرح شتاب برای ریشه کنی بی سوادی تا مهارت آموزی پاسخ داد.
متن کامل این برنامه به شرح زیر است:
سؤال: یکی از موضوعات اصلی در دهه سوم قرن بیست و یکم برای هر یک از جوامع، موضوع سوادآموزی است، یعنی داشتن سواد. گرچه سازمان ملل متحد هر سال نوع سواد را به گونه‌ای تعریف می‌کند، یک سال یا زمانی ما سوادآموزی را یا داشتن سواد را فقط سواد خواندن و نوشتن داشتیم بعد با رایانه کار کردن و بعد گفتند که سواد خانوادگی، سواد اجتماعی و همین جور استمرار پیدا کرده است. ما در سال ۱۳۵۷ حدود ۳۶ میلیون نفر بوده ایم جمعیت ایران و میزان باسوادی چیزی حدود ۴۷ درصد بوده است. الان که در سال ۱۴۰۲ هستیم وضعیت ما چطور است و چگونه این مسیر را طی کرده ایم؟
عبدی: عرض کنم که مسئله سواد اگر ما بخواهیم یک مقدار عمیق‌تر به موضوع نگاه کنیم شاید قبل از اینکه و حتماً قبل از اینکه سازمان ملل یا یونسکو به فکر این باشد یک امر نهادی است در دین ما. از روزی که پیامبر اکرم (ص) اسرا را به شرط اینکه به یک مسلمان سواد یاد بدهند آزاد می‌کرده، یک جریان سوادآموزی شکل گرفته است تا الان که ما در خدمت شما هستیم یا آن جریان‌هایی که شما بیشتر در حوزه تاریخ و علوم سیاسی و جغرافیای سیاسی اطلاع دارید، جریان‌هایی که در اطراف اسپانیا و حرکت مسلمانان در حوزه سواد و این‌ها اتفاق افتاده است همین نشان دهنده این است که جریان سوادآموزی از قبل هم خیلی جدی بوده است، ولی در یک تاریخی این روز را به عنوان محور قرار می‌دهند.
ما یک حرکت تاریخی را داریم تا سال ۵۸، کار‌هایی هم قبل از انقلاب شده است، ولی عموماً این کار‌ها کار‌هایی است که خیلی حرکت شتاب داری داشته باشد، نبوده است. سال ۵۸ حضرت امام یک پیامی را صادر می‌کنند و نهضت سوادآموزی شکل می‌گیرد. با شکل گرفتن نهضت سوادآموزی یک جریان شتاب دار و می‌شود گفت که خیلی مردمی اتفاق می‌افتد و عدد ۱۰ تا ۴۹ ساله‌ها که ۴۸ درصد باسواد بوده اند و ۶ سال به پایین ۳۷ درصد بوده است. ۴۸ درصد باسوادی می‌رسد الان به حدود ۹۸ درصد. یعنی ما در این یکسال گذشته با کار‌هایی که انجام دادیم طرح‌هایی که اتفاق افتاده است در کشور نه تنها نهضت یک جریان کشوری اتفاق افتاده است، ۹۷ و یک دهم حدود ۹۸ درصد با داده‌های سازمان نهضت ما الان باسواد داریم در ۱۰ ساله‌ها تا ۴۹ ساله ها. عرض کنم که البته وضع دنیا آنچنان مثل ما شتاب دار نبوده است. من امروز داشتم پیام خانم آدریازولا مدیرکل یونسکو را می‌خواندم، به خاطر روز هشتم سپتامبر، یک نکته‌ای را گفتند من از فرصت استفاده می‌کنم در مورد این نکته چند مطلبی را عرض می‌کنم، چون در چند روز گذشته من مشاهده کردم که بعضی از شبکه‌های به اصطلاح خبری که در آن طرف مرز‌ها دارند کار می‌کنند یک کار‌هایی را انجام می‌دهند که این تلاش‌ها را نادیده بگیرند، فقط این را می‌گویم که خانم آدریازولا حالا آن‌هایی که آن طرفی هستند خیلی علاقه دارند به این ادبیات ها، من با ادبیات خودشان می‌خواهم صحبت کنم، خانم آدریازولا بخاطر همین ۲۰۲۳ یک پیامی می‌دهد و می‌گوید که ما ۱۹۷۹ در دنیا ۶۸ درصد باسواد داشته ایم در کل دنیا، الان چقدر شده است این میانگین، شده است ۸۶ درصد.
سؤال: یعنی ما ۱۸ درصد نسبت به کل دنیا…
عبدی: ما ۱۸ درصد نسبت به کل دنیا پیشرفت کرده ایم. جمهوری اسلامی چقدر باسواد را تحویل گرفت، ۴۸ درصد الان چقدر دارد ۹۸ درصد، یعنی نزدیک به ۵۰ درصد رشد، این رشد اصلاً این ۵۰ درصد با ۱۸ درصد قابل مقایسه نیست، این کم لطفی است که بی سواد‌های باقی مانده را ما صرفاً آن را ببینیم و این حرکت شتابان را نادیده بگیریم. این جریان بسیار مردمی و بسیار پویایی پای کار این قضیه بوده است تا این عدد به اینجا برسد که ما الان در خدمت شما هستیم.

  شصت در صد اعضای کتابخانه ها کودک و نوجوان هستند

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: ۹۷ و یک دهم درصد ۱۰ تا ۴۹ ساله‌های کشور باسوادند.