تعداد 10974 نفر هم فیزیک را

او گفت: قبولی داوطلبان رشته ریاضی در دانشگاههای برتر کشور به نمره قبولی آنها بستگی دارد، اما قبولی آنها در سایر دانشگاهها ۱۰۰ درصد تضمینی است. بله دقیقا همینطور است، یکی از مزایای کنکور این است که افراد را از هم تفکیک نمیکند، فرد با هر سابقه تحصیلی در هر رشتهای میتواند در شرایط یکسان با سایر رقبا مسابقه بدهد. رشته انسانی خواندهای و می خواهی هنرمند بشوی، اشکالی ندارد، در مسابقه رشته هنر شرکت کن، اگر برنده شدی در رشته دلخواهت ادامه تحصیل بده. یعنی داوطلبان علاوه بر شرکت در کنکور گروه آزمایشی اصلی مربوط به رشته مورد نظر خود می توانند در یک یا هر دو آزمون گروه های هنر و زبان نیز شرکت کنند. گروه آزمایشی زبانهای خارجی دارای چهار زیرگروه میباشد. دومین اتفاقی که در این پکیج باعث محبوبیت آن شده است استفاده از الگوسازی میباشد. از آنجایی که کنکور تجربی همیشه بالاترین تعداد متقاضیان را دارد؛ رقابت بین دانشآموزان به شدت زیاد است. اغلب سئوالات حالت مفهومی دارد و خلاقیت و قدرت تحلیل را میسنجد. به همین دلیل در طراحی سئوالات امتحانات نهایی طراحان بسیار محتاطانه عمل میکنند و نهایتا تا سه نمره را به سئوالاتی اختصاص میدهند که فراتر از سطح دانشسنجی بوده و ابتکار و خلاقیت و یا قدرت مقایسه و تحلیل دانش آموز را میسنجد.

و البته این امر متطقی است، زیرا امتحان نهایی یک آزمون حدنصابی است برای اینکه ما به دانشآموزان بگوییم شما صلاحیت ورود به سال تحصیلی بالاتر را دارید یا خیر. این در واقع نابودی سئوالات گهگاه ابتکاری یا تحلیلی است که میتواند در امتحانات نهایی مطرح شود که متاسفانه در این سالها مداوم از حجم این نوع سوالات کم میشود. برای به حداقل رساندن تأثیر عوامل ذکرشده نوع چیدمان رشتهها میتواند شانس قبولی فرد در رشته موردعلاقه را افزایش دهد. باید زیر نظارت و مجوز این نهاد ادامه فعالیت دهند فقدان این نیاز مغفول مانده، منجر به جولان دادن بیصلاحیتها تحت عنوان متخصص در عرصه کنکور است که خود از عوامل اصلی ایجاد اضطراب کاذب و آسیبهای مالی و اخلاقی برای داوطلبان کنکور وَ خانوادههایشان به شمار میآید. روشن است که تا عوامل و موانع یادشده پابرجاست، با معضلات یک آزمون رقابتی سراسری روبه رو خواهیم بود و فقط امکان تغییر نام یا شکل آن وجود دارد اما ماهیت آن تغییری نخواهد داشت. الان ۵ زیر گروه آموزشی داریم، اگر بتوانیم این را به ۲۰ یا ۲۵ ریز گروه آموزشی تبدیل کنیم و در هر ریز گروهی برخی از سئوالات سخت و چالشی باشد و مابقی حالت متعادل داشته باشد، بخش عمدهای از فشاری که بر دوش دانشآموزان و معلمان است برداشته و از اضطراب زایی کنکور کاسته میشود.

اما در آزمون تستی اینطور نیست و دانشآموز اگر تست را درست فهمیده ، آن را حل کرده باشد و فقط در یک منفی یا مثبت اشتباه کرده باشد، اتفاقا در دام تست افتاده، پاسخ اشتباه میدهد و نه تنها نمره مثبت نمیگیرد، بلکه یک سوم نمره منفی نیز برای او محسوب میشود. در گروه علوم ریاضی و فنی تعداد ۱۴۵ هزار و ۶۱۵ نفر، در گروه علوم تجربی ۵۷۴ هزار و ۷۵۱ نفر، در گروه علوم انسانی ۴۱۲ هزار و ۵۲۵ نفر، در گروه هنر تعداد ۱۶۷ هزار نفر و در گروه زبانهای خارجی ۱۹۴ هزار و ۹۵۱ نفر شرکت کرده اند. ما نخبگانی داریم که رتبه یک یا دو کنکور را کسب کرده اند، اما معدلشان ۱۱ یا ۱۲ است، این موارد کافی است تا نظر دوستان را نقض کند. البته در صورت تمایل می تواند در هر دو رشته شناور نیز ثبت نام کند. البته این آزمون به خاطر تستی بودنش ایراداتی دارد ولی در این که از نظر محتوایی، سئوالات آزمون سراسری مراتب بالاتری از یادگیری را مورد سنجش قرار میدهد، شکی وجود ندارد. خب، طبیعتا طراح آزمون سراسری مجبور است برای تفکیک دانشآموزانی که از نظر استعداد ادبی، جزو نخبگان محسوب میشوند و دانش ادبی بالایی دارند،هر ۲۵ پرسش را با سطح دشواری بالا مطرح سازد، ولی اگر به طراح سئوال کنکور بگویند که ما یک تعدادی دانشآموز داریم که تسلط یا استعداد ادبیشان بالا نیست و نخبه ادبی نسیتند و برای اینها سئوالاتی در حد خودشان طراحی کن، فشار بی مورد از دوش بسیاری از داوطلبان برداشته می شود.

  اجلاس روسای آسیای میانه و چین، همکاری برد-برد
ولی برای دانش آموزی که میخواهد وارد رشته های مدیریت یا اقتصاد شود ضریب ادبیات ۸ است که این هم منطقی است. بله، برگزاری دستکم دو تا سه بار کنکور در طول سال موجب میشود دانشآموز اگر در یکی از این کنکورها به هر دلیلی آنچنان که باید ظاهر نشد، احساس نکند که یک سال باید جریمه شود؛ این به دانشآموزان و خانواده ها، فشار روحی زیادی وارد میکند، اما اگر بداند که چند ماه دیگر می تواند بازهم در کنکور شرکت نماید، ترس از کنکور فرو می ریزد. هر سال حدود ۶ میلیون ایرانی درگیر کنکور هستند، یک میلیون داوطلب که در کنکور شرکت می کنند، یک میلیون دانشآموز که سال آینده کنکور دارند و خودشان را کنکوری میدانند و دستکم چهار میلیون خانواده داوطلبانی که قرار است در کنکور شرکت کنند. شما در نظر بگیرید ما به دانشآموزی که به علت کم سن بودنش در دوره بازیگوشی قرار داشته و دیر به بلوغ فکری رسیده یا مشکلاتی در خانواده داشته و در سال دوم یا سوم دبیرستان نتوانسته معدلش را به ۱۷ برساند، بگوییم که تو نمیتوانی در کنکور رشته تجربی شرکت کنی. بله اجرای این طرح با هزینه بسیار کم و به سادگی و بدون این که بخواهیم به امتحانات نهایی پر و بال بدهیم، در کشور ما امکانپذیر است.

یعنی عادت به مطالعه را در تمام مراحل به خود داده باشد. از طرفی بازار چند هزار میلیارد تومانی کنکور هرگز اجازه حذف کنکور را نخواهد داد. ۶ ـ حذف کنکور یا افزایش اهمیت امتحانات نهایی در نتایج کنکور، باعث گستردهتر شدن بازار سودجویان عرصه کنکور و ورود گستردهشان به پایههای پایینتر به بهانه امتحانات نهایی خواهد شد و این بازار مکاره نه تنها برچیده نمیشود که چند برابر میگردد. هرچند گمانهزنیها درباره انتخاب رئیس سازمان غذا و دارو قوت گرفته اما اینکه ریاست سازمان مهمی مثل سازمان غذا و دارو بر عهده چه کسی باشد و برنامههای وی برای سر و سامان دادن بازار دارویی در چه مسیری باشد مورد توجه کارشناسان این حوزه قرار دارد.

واقعا این امر خطیری است و نباید به هر شکلی وارد آن شد. ویژگی طرح این است که برای مثال درس ادبیات فارسی برای کسی که بخواهد وارد رشته ادبیات یا حقوق شود ضریب ۱۲ دارد زیرا کسی که میخواهد وکیل یا منتقد ادبی شود باید بر ادبیات تسلط کافی داشته باشد. در زیر گروه یک رشته ی تجربی بیشتر رشته های مربوط به علوم پزشکی قرار گرفته است و این زیر گروه شامل پذیرش در سه مقطع کاردانی ، کارشناسی و دکتری می باشد . موضوع کنکور و تبعات ادامه آن به روش کنونی از سوی سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت بررسی و گزارشی در این خصوص تهیه و به وزرای علوم و آموزش و پرورش، روسای کمیسیون آموزش مجلس و سازمان سنجش ارایه شدهاست. در این بخش به تحلیل و بررسی سوالات اختصاصی کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۰ خواهیم پرداخت. برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا لازم است شرایط عمومی مطالعه را بررسی کنیم. همین خصوصیت سبب تشابه پرسش های آزمون های گزینه دو با پرسش های آزمون سراسری و نیز برتری و امتیاز آزمون های این موسسه نسبت به آزمون های سایر مؤسسات شده است. شاید در بین عامه مردم این تصور به وجود آمده باشد که کلاس­های آنلاین، با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی مدارس و آموزشگاه ها وجود آمده است، اما اگر به سالهای پیش از اپیدمی کرونا نگاه کنیم،متوجه می شویم که حدود ۴ الی ۵ سال است که برگزاری کلاسهای آنلاین با شور و هیجان بیشتری در ایران و در سایر نقاط جهان در حال برگزاری است.

  دانشگاه فرهنگیان باید با وزارت علوم برای رشته علوم‌پایه وارد تفاهم شوند

برای جایگزینی کنکور یا حذف کنکور، باید کارهایی دقیقی انجام و همه جوانب ماجرا در نظر گرفته شود و از دادن وعدههایی که اجرای آنها امکانپذیر نیست خودداری کرد. از جنبه محتوایی برخلاف نظر افرادی که تخصصی در این امر ندارند و براساس تصورات چند دهه پیش خود به ماجرا نگاه میکنند، سطوح یادگیری سنجش شده در کنکور بسیار بالاتر است تا سطوحی از یادگیری که در امتحانات نهایی سنجیده می شود. این طرح در دهه ۴۰ بنا به مشکلاتی که داشت، متوقف شد. این طرح یک معضل فرهنگی و اخلاقی و اعتراضهای گسترده در پی خواهدداشت. قطعا وقتی پای چنین تجارت پر سودی در میان باشد شاهد تخلفات و کلاهبرداری های گسترده در این عرصه خواهیم بود. خوب این دانشآموز احساس عدالت میکند که مایه آرامش روحی اوست. دبیر یا کتاب خوب؟ خوب این که نقض غرض است؛ اگر قرار سئوالات امتحانات نهایی به شکل کوتاه پاسخ درآید، چه تفاوتی دارد به گزینههای یک تست. وقتی که امتحانات نهایی قرار است تعیین کننده ورود به دانشگاه باشد، این تقلب میتواند در پیش از متحانات در قالب فروش سئوالات شکل بگیرد، حین و سر جلسه امتحان باشد و پس از برگزاری امتحان در هنگام تصحیح اوراق نیز.

با اجرای این طرح نیز همچنان باید کنکور برگزار شود، ولی یک کنکور یکپارچه باید به چند ده کنکور مجزا تبدیل شود. این طرح در واقع تبدیل کردن امتحانات نهایی به یک ازمون تستی است که آموزش و پرورش مسئول آن است و کنار گذاشتن تجربه سازمان سنجش در این زمینه. در این زمینه حالا اسمش را هر چه می خواهیم بگذاریم، اگر قرار باشد یک آزمونی برگزار شود اگر وجدان اجتماع اقناع نشود که در آن عدالت رعایت شده است ، با اعتراض چند میلیونی روبهرو خواهیم شد. باید بدانیم که هر چه با آزمون کنکور بیشتر آشنا شویم، بهتر از پس چنین مسائلی در زمان کنکور بر خواهیم آمد. بیشتر داوطلبین این رشته تمایل زیادی به قبولی در دانشگاه هنر تهران و دانشگاههای معروف را دارند، پس باید گفت برای قبولی در چنین دانشگاههای جذاب با اساتید برتر و امکانات آموزشی بالا باید یک برنامهی منسجم و حسابشده برای کنکور داشته باشید. مجموعه تعداد داوطلبان دانشگاه و موسسات آموزش عالی دولتی در این سال ۴۷ هزار و ۷۷۳ نفر شامل ۱۷ هزار و ۵۰۰ زن و ۳۰ هزار و ۲۷۳ مرد بودند. رئیس ستاد اقامه نماز در خصوص چگونگی تهیه این مجموعه برنامه ها توضیحاتی ارائه داده است که در ادامه می آید؛ پس از تألیف یک دوره تفسیر نور توسط اینجانب، بر اساس پیامهای آن، کتاب های موضوعی را نظیر سیمای حقوق در قرآن، سیمای سیاست در قرآن، سیمای انسان در قرآن، سیصد نکته مدیریت در قرآن، تبلیغ در قرآن، سیمای مسکن و شهر اسلامی در قرآن و …

با همه حرف و حدیث ها کنکور هنر 1400، برگزار سایت ostadkonkoor شد. ویژگی آخر هم توسط استاد شیروانی مدرس شیمی آماده شده است.همراه با پکیج مسائل شیمی حرف آخر. یعنی برای مثال، دانشآموزی که میخواهد در رشته مهندسی شیمی شرکت کند وارد جلسه آزمون میشود و پرسش های رشته خودش را دریافت میکند، دانشآموزی هم که میخواهد در رشته پزشکی شرکت کند در همین آزمون سراسری حاضر میشود، ولی او هم سئوالات خاص رشته خودش را دریافت می کند و پاسخ میدهد. اینجوری سال دوازدهم وقت بیشتری برای یادگیری مباحث شیمی ۳ دارید و می تونید با خیال راحت تر شیمی دهم و یازدهم رو مرور کنید. دوره و مرور نیز باید در روند مطالعه ی مباحث توصیفی انجام شود درست همانطور که در روش مطالعه دروس عمومی به آن اشاره کردیم. رتبه 8 گروه ریاضی و فنی کنکور سراسری امسال به نحوه درس خواندن خود برای کنکور اشاره کرد و گفت: بهطور معمول سعی من بر آن بود که در داخل کلاس تمام توجه و تمرکزم به معلم باشد تا بتوانم مفاهیم را بهدرستی یاد بگیرم.

  ممنوعیت شرکت‌های فناوری چین از سوی آمریکا، به زنجیره ارزش جهانی ضربه می‌زند
وب سایت کانون فرهنگی آموزش از 15 شهریور 1384 فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده و تا به امروز توانسته است در بورسیه آموزشی و مالی دانش آموزان، ساخت مدارس و کتابخانه ها و اقدامات فرهنگی دیگر نقش به سزایی در بستر بالا بردن سطح دانش کشور داشته باشد. این مرحله بسیار مهم است زیرا رعایت پیش نیازها در این دروس از اهمیت خاصی برخوردار است. این مقاله در ۳۰ دی ۱۳۹۶ در روزنامه ی همشهری بازتاب یافته است. آیا این عدالت است؟ این روش که از چند سال پیش مطرح بوده است، به نظر بسیار کارساز است؛ روشن است که اضطراب امتحان تشریحی برای دانشآموزان کمتر از امتحان تستی است، چرا؟ وزن دادن به گزینهها بهطور کامل این مشکل را حل و آزمون تستی را به آزمونی تشریحی و هوشمند نزدیک میکند. با افزودن بر تعداد کنکورهای برگزارشده در طول یک سال و تنوع بخشیدن به زیرگروههای کنکور درکنار وزن دادن به گزینههای تست ها، میتوانیم همین سازوکار کنونی را اصلاح و به امتحانات نهایی نزدیک کنیم و سازمان سنجش همچنان متولی کنکور باشد.

• آقای دکتر بحث استانداردسازی امتحانات نهایی چند سالی است که شاه بیت ماجرای کنکور و سوابق تحصیلی مطرح شده و مسئولان سازمان سنجش معتقدند این امتحانات استاندارد نیست، شما چه نظری دارید؟ به فرض امتحانتی که در سالهای گذشته در دوره پیش دانشگاهی برگزار میشد اصلا آزمون استاندارد محسوب نمیشد، زیرا سربرگها جدا نمیشد، یعنی مصحح میداند که برگه امتحانی چه کسی را تصحیح میکند. این طرح چه دردی را درمان میکند، جز اینکه به مشکلات اضافه کند؟ اخیرا رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش، اعلام کردند که ما میخواهیم سئوالات امتحانات نهایی را به سمت پرسش های کوتاه پاسخ ببریم که نیازی نباشد یک نیروی انسانی(معلم) آنها را تصحیح کند.

این روش در جهت نزدیک کردن آزمون تستی کنکور به آزمونهای تشریحی و کاستن از میزان اضطراب زایی آن و همچنین رعایت عدالت علمی بیشتر میان پاسخگویان بسیار مؤثر است. چون دانش آموز حین حل یک مساله تشریحی با خود میگوید که اگر من در حل یک مسئله، آن را فهمیده، راه حل آن را درست انتخاب کرده باشم، اما در محاسبات آن اشتباه کرده باشم، معلم انسان عادلی است و میبیند که من مسئله را درک کرده ام و راه حل را درست برگزیده ام و فقط در یک ضرب و تقسیم یا علامت مثبت و منفی اشتباه کردهام، بنابراین مثلا از دو نمره، یک و نیم نمره به من میدهد.