تغییر تقویم آموزشی مدارس در انتظار تایید مجلس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ ‌محمود امانی درباره تغییر زمان آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان گفت: یک طرح در مجلس شورای اسلامی برای اصلاح تقویم آموزشی تهیه شده بود که به شورای عالی آموزش و پرورش جهت بررسی ارجاع شد و در شورا اصلاحاتی روی این طرح به عمل آمد و سپس به مجلس بازگردانده شد.

وی افزود: این طرح در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب شد و هم‌اکنون در نوبت بررسی و تصویب در صحن علنی مجلس است.

در ادامه دلایل توجهی پیش‌نویس مرکز پژوهش‌ها، ناهماهنگی تعطیلات مدارس با تعطیلات اولیای شاغل که سبب می‌شود عملا تعطیلات مدارس چندان مورد استفاده مدارس و اولیا قرار نگیرد هم مورد توجه قرار گرفته است. چرا که تعطیلی مدارس، هم‌زمان با فعالیت ادارات و مدارس در ایام نوروز سبب می‌شود، بخش عمده تعطیلات نوروزی مدارس برای استفاده خانواده مفید واقع نشود و دانش‌آموزان به دلیل اشتغال والدین به خوبی از این تعطیلات استفاده نکنند. تعطیلات مدارس در روز پنجشنبه و فعالیت سازمان‌ها در این روز سبب شد عملا هدف اصلی این طرح که ایجاد شرایطی برای حضور فرزندان در کنار خانواده است، محقق نشود.

منبع: https://www.iribnews.ir/fa/news/4205281/%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D9%85-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3

**تغییر تقویم آموزشی مدارس در انتظار تایید مجلس

امانی در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح در برگزاری امتحانات نهایی خلل ایجاد می‌کند یا خیر، گفت: «امتحانات نهایی امری است که در یک برنامه واحد کشوری قابل ارائه است، اما در بسیاری از مناطق می‌توانند طول سال تحصیلی خود را با مقداری برنامه‌ریزی بهتر با توجه به شرایط آب و هوایی خود تنظیم کنند.

پیش‌نویس طرح اصلاح قانون تقویم آموزشی توسط مرکز پژوهش‌ها در تعامل با کارشناسان دستگاه‌های مختلف و معاونت قوانین مجلس آماده شد.

  آغاز فراخوان جذب مدرس دانشگاه علمی کاربردی

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: طرح اصلاح تقویم آموزشی مدارس در نوبت بررسی و تصویب در صحن علنی مجلس است.

بر همین اساس مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است که با توجه به گستردگی شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور، تهیه یک چارچوب کلان ملی برای تدوین تقویم آموزشی ملی و واگذاری بسیاری از اختیارات به شورا‌های آموزش و پرورش استان، مناطق و مدارس بسیار ضروری است.

در تشریح دلایل توجیهی این پیش‌نویس بیان شده که تقویم آموزشی مدارس دارای مولفه‌های مختلفی از جمله شروع و پایان فعالیت مدارس در روز‌های سال، شروع و پایان فعالیت مدارس، ساعات شبانه‌روز و تعطیلات پیش‌بینی نشده است که اتخاذ تصمیمات متمرکز یکسان در مورد آنها، مشکلات و مسائل متعددی را ایجاد می‌کند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: در صورتی که این طرح به مصوبه مجلس تبدیل شود، مصوبه قبلی که زمان شروع و پایان سال تحصیلی را دقیقا معین کرده، ملغی می‌شود و اختیارات بیشتری به سطوح استانی با توجه شرایط مختلف در جغرافیای کشور داده می‌شود.