دانشجو پروری، بزرگ‌ترین افتخار اساتید است / تولید ۹۹ درصدی دارو در کشور

به گزارش ایسنا، دکتر بهرام عین‌اللهی در مراسم «مسیر افتخار»، آیین تجلیل از رتبه‌های برتر سی‌وهفتمین دوره آزمون دانشنامه فوق‌تخصصی و هفتادمین دوره آزمون دانشنامه تخصصی و برگزیدگان پنجاهمین دوره آزمون دستیاری تخصصی که صبح امروز، سه‌شنبه ۷ آذر ماه در دانشکده پرستاری دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: دانشجو پروری، بزرگ‌ترین افتخار اساتید دانشگاه‌ها به حساب می‌آید. دانشجویان که توسط اساتید دانشگاه‌ها پرورش داده شده‌اند در تمام نقاط کشور در حال خدمت به مردم هستند.

وی ادامه داد: حدود ۲ سال از عمر دولت مردمی می‌گذرد؛ تلاش‌های خوبی طی این بازه زمانی در حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شکل گرفته است.

وزیر بهداشت بر ضرورت اهمیت آگاهی از تاریخ عرصه درمان و بهداشت در کشور افزود: ما از جایگاه ارزشمندی در حوزه درمان و بهداشت قرار داریم و باید نسبت به این موضوع آگاه باشیم. ما باید بدانیم که چه تاریخی را طی کرده‌ایم و اکنون در چه جایگاهی قرار داریم و برای ارتقاء این جایگاه تلاش کنیم. 

وی با بیان اینکه بنابر اظهار سازمان بهداشت جهانی، قوی‌ترین سیستم بهداشتی و درمانی منطقه از آن ایران است، گفت: دستیابی چنین جایگاهی به راحتی حاصل نشده است؛ تلاش‌های بسیاری برای تحقق این موضوع طی سال‌های انقلاب صورت گرفته است. جمهوری اسلامی ایران به قله‌های عرصه سلامت دست‌یافته و توانسته مشکلات مردم را حل کند. 

وی درباره جامعه آماری اعضای هیات‌ علمی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی گفت: ۲۲ هزار عضو هیات‌علمی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مشغول به کار هستند که از این تعداد ۹ هزار نفر را زنان تشکیل می‌دهند. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  با بیان اینکه میزان مرگ و میر نوزادان کاهش یافته است، اظهار کرد: میزان مرگ و میر نوزادان در ابتدای انقلاب به میزان ۳۲ در هزار بود؛ اما این عدد به ۸ در هزار رسیده است. همچنین میزان مرگ و میر مادران در پیش از انقلاب معادل ۲۵۵ در ۱۰۰ هزار تولد زنده بود که این عدد به ۲۵ در ۱۰۰ هزار تولد زنده رسیده است. همچنین میزان مرگ و میر کودکان از ۱۳۵ در هزار تولد زنده به ۱۴ در هزار تولد زنده رسیده است. 

  زنان سهم قابل توجهی در پیشرفت کشور داشته‌اند

دکتر عین اللهی با بیان اینکه در حوزه پژوهش و فناوری هم موفق هستیم، گفت: ۹۹ درصد داروها در کشور تولید می‌شوند. همچنین ۴۰ درصد تجهیزات مثل ونتیلاتورها، دستگاه سی‌تی اسکن و مانتیورها در شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شوند. 

دکتر عین‌اللهی با بیان اینکه تمام دستیاران پزشکی برای دستیابی این جایگاه تلاش کرده‌اند، گفت: این افراد بسیار درس‌ خوانده‌اند و کشیک‌های بیمارستان را تحمل کرده‌اند. خانواده این افراد برای اینکه فرزندان آنها به چنین جایگاه برسند، از مواردی بسیاری چشم‌پوشی کرده‌اند. 

تولید ۹۹ درصدی دارو در کشور

وی با بیان اینکه بیماری‌های واگیردار به خوبی در کشور کنترل شده‌اند، گفت: متاسفانه کشورهای همسایه نتوانسته‌اند بیماری‌های واگیردار را کنترل کنند و این موضوع در کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان به خوبی قابل مشاهده است. این کشورها نتوانسته‌اند بیماری‌هایی مانند فلج‌اطفال و سل را کنترل کنند. ما در منطقه‌ای قرار داریم که بسیاری از کشورها نتوانسته‌اند بیماری‌ها را کنترل کنند؛ کنترل بیماری‌های واگیردار یک موفقیت به حساب می‌آید و حفظ این موقعیت باید در کانون توجه قرار گیرد. 

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402090704710/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%DB%B9%DB%B9-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88

وزیر بهداشت درباره مهم‌ترین مولفه آموزش گفت: فراگیر، مهم‌ترین مولفه در ارتباط با حوزه آموزش به حساب می‌آید، گفت: فراگیری را دانشجوی برتر می‌دانیم که خود را به روز نگه‌دارد. فارغ‌التحصیلی در عرصه پزشکی هیچ معنا و مفهومی ندارد و این افراد باید خود را به روز نگه‌دارند. 

وی با بیان اینکه واکسیناسیون از اقدامات مهم وزارت بهداشت بود، گفت: حدود ۱۵۰ میلیون دز واکسن وارد کشور شد. ما با کمک مردم توانستیم واکسیناسیون را انجام دهیم؛ اگر هرکاری را با کمک مردم انجام دهیم در آن زمینه به موفقیت نائل می‌شویم. حدود ۷۰ هزار واکسن به صورت روزانه تزریق می‌شد که با واردات واکسن و کمک مردم توانستیم میزان ترریق روزانه واکسن را به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دز برسانیم. همچنین میزان تزریق واکسن در هفته معادل ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دز در هفته بود.

  انحلال دانشگاه پیام نور منتفی است/آغاز ثبت نام بدون کنکور

ساختار آموزشی در ایران خوب است

کنترل خوب بیماری‌های واگیردار در کشور

وزیر بهداشت گفت: آذرماه ۱۴۰۰، میزان واکسن تزریق شده به حد قابل قبولی رسید. از ابتدای شیوع کرونا تا آذرماه ۱۴۰۰، ۱۲۲ هزار مورد فوتی ناشی از کرونا داشتیم. همچنین از ابتدای آذر ماه ۱۴۰۰ تا به امروز، میزان فوتی‌های ناشی از کرونا معادل ۲۲ هزار نفر است. هنگامی که میزان واکسیناسیون افزایش یافت تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا کاهش یافت. 

 دکتر عین‌اللهی با بیان اینکه دانش به سرعت در حال تغییر است، گفت: باید بتوانیم که خود را به روز نگه‌داریم. یکی از مسائل مهم در زمینه علمی این است که متون داخلی در حوزه علم تولید کنیم. 

وزیر بهداشت با بیان اینکه طرح «پویش ملی سلامت» از ۲۰ آبان ماه در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی آغاز شده است، اظهار کرد: بررسی‌ها بیانگر این است که ۲۰ درصد از مردم مبتلا به دیابت و فشارخون هستند؛ اما نسبت به این موضوع اگاه نیستند. همچنین طرح سلامت خانواده آغاز شده است؛ به نحوی که یک پرونده برای هر ایرانی ایجاد و مسائل متعدد در حوزه سلامت در آن پرونده درج می‌شود. 

د کتر عین‌اللهی با بیان اینکه امید به زندگی در ابتدای انقلاب اسلامی ۵۶ سال بود، گفت: در حال حاضر، امید به زندگی به ۷۶ سال رسیده است. میزان امید به زندگی، یکی از شاخص‌های مهم عرصه سلامت به حساب می‌آید. 

دکتر عین اللهی گفت: ما با استفاده از اساتید برجسته توانستیم بهترین عملکرد در عرصه درمان کرونا را به‌کار بگیریم. سال گذشته، «کمیسیون قاهره» تشکیل و از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور موفق در عرصه کنترل و درمان کرونا یاد شد. جمهوری اسلامی ایران تنها کشور در منطقه است که ۶ واکسن با پلتفورم‌های مختلف تولید کرده است. اگر یک ویروس جدید وارد شود، ما توانایی تولید واکسن برای آن بیماری را داریم.

  محدودیتی برای جذب نخبگان به عنوان عضو هیات علمی نداریم
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دانشجوپروری، بزرگ‌ترین افتخار اساتید دانشگاه‌ها به حساب می‌آید، گفت: دانشجویان که توسط اساتید دانشگاه‌ها پرورش داده شده‌اند، در تمام نقاط کشور در حال خدمت به مردم هستند.

عین‌الهی با بیان اینکه در زمینه کنترل کرونا جزو کشورهای موفق هستیم، افزود: در ابتدای دولت سیزدهم، روزانه ۷۰۰ مرگ و میر ناشی از کرونا داشتیم و میزان مرگ و میر هفتگی ناشی از کرونا معادل ۵ هزار نفر بود. تصور مرگ و میر ۵ هزار نفر در هفته به دلیل ابتلاء به کرونا سخت است.

وی با بیان اینکه سیستم آموزشی در تمام مقاطع تحصیلی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی از یک ساختار خوب برخوردار است، اظهار کرد: به طور قطع، باید در حوزه آموزش سرمایه‌گذاری کنیم و ‌به هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی توجه کنیم. دانشگاه‌های علوم‌پزشکی باید از روش‌های جدید استفاده کنند و شکل آموزش نباید شبیه به گذشته باشد؛ در گذشته، یک جزوه در اختیار دانشجویان قرار می‌دادند اما استفاده از روش‌های نوین آموزشی ‌می‌تواند روند آموزش را ساده و روان کند.