راه یابی ۲۷۲ اثر و محصول در زمینه صنعت، کشاورزی، هنر و خدمات

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از راه یابی ۲۷۲ اثر و محصول در زمینه صنعت، کشاورزی، هنر و خدمات در رویداد ملی الف تا خبرداد و گفت: در بخش ایده ۱۶ سناریو برتر شامل ۸ سناریو هنرجویی و ۸ سناریو هنرآموزی در این رویداد بین المللی انتخاب شده است.

عضو شورای عالی آموزش و پروش با اشاره به اینکه ذیل «الف‌تا»، رویداد ساخت ایران یعنی آموزش مهارت‌های کاربردی برای زندگی و شغل ارائه می‌شود، ادامه داد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نه تنها کمک به توسعه اشتغال بوده بلکه عامل مؤثر در رفع مشکل بیکاری است؛ طی ۱۷ ماه گذشته آموزش مهارت به دانش آموزان متوسطه اول و دوم و توجه به مهارت جزو اولویت‌های آموزش و پرورش بوده و توانستیم سال گذشته زمینه توسعه بیش از ۲ درصدی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در پایه دهم فراهم کنیم.

راه یابی ۲۷۲ اثر و محصول در زمینه صنعت، کشاورزی، هنر و خدماتبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،آقای محمدمهدی کاظمی، در نشست خبری رویداد ملی الف تا و ساخت ایران، گفت: یکی از موضوعاتی که در طول ۱۲ سال گذشته مطرح بود، ماجرای اجرایی‌سازی سند تحول بود و اینکه در مدرسه محقق نشده است. البته این سخن به معنای نادیده گرفتن تلاش‌های انجام شده نیست.

وی به بخش ایده نیز اشاره کرد و افزود: ۱۴۴۶ ایده در قالب سناریو‌سازی نیز ارائه شد و تعداد ۲۰۴ سناریو به مرحله کشوری راه یافت و در نهایت ۱۶ سناریو برتر شامل ۸ سناریو هنرجویی و ۸ سناریو هنرآموزی انتخاب شد تا بتوانند جلب حمایت مادی و معنوی و زمینه جذب سرمایه‌گذار را فراهم آورند.

  آغاز مجمع عالی بسیج دانش‌آموزی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: در کنار آن، همزمان رویداد ملی جوانه‌ها ویژه هنرجویان هنرستانی را داریم که شناسایی، جذب و هدایت هنرجویان خلاق و مستعد است تا به شتاب‌دهنده‌های تخصصی کسب و کار مرتبط شوند. ۱۲ اثر از هنرجویان در بخش رویداد ملی جوانه‌ها انتخاب شده است.

وی با تاکید بر این‌که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی باید کیفیت لازم را داشته باشند، بیان کرد: در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نمایشگاهی از تولیدات و دستاورد‌های هنرستان‌ها برگزار شد و در استان‌ها این نمایشگاه‌ها برگزار شد و توانستیم برنامه کشوری این رویداد مهم را اجرایی کنیم.

وی با اشاره به سند تحول مدرسه‌ای که در گذشته وجود نداشت و اکنون در حال برنامه ریزی و اقدام جدی است، افزود: نکته دیگر این است که ایده‌ها و تجربه خوب وجود دارد، اما باید امکان اشتراک گذاری تجربه و ایده‌های خوب وجود داشته باشد.

کاظمی اضافه کرد: توانستیم در رویداد بین المللی الف تا، نمایشگاهی از دستاورد‌های هنرستان‌ها در بخش ساخت ایران را ارائه کنیم که ۱۴۷۰ اثر، تولیدات و محصولات در بیش از۱۲۰ رشته به مرحله کشوری راه یافت؛ از ۱۴۷۰ اثر، ۲۷۲ اثر و محصول در زمینه صنعت، کشاورزی، هنر و خدمات برای حضور در نمایشگاه انتخاب شدند.

وی درباره سهم آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای گفت: در برنامه‌ریزی سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱، سهم پایه دهم ۳۹.۵ درصد است و برای سال تحصیلی آینده در نظر داریم که این رقم به ۴۱.۵ درصد برسد؛ البته در برنامه بلند مدت ۵ ساله در نظر گرفته شده که این رقم را به ۴۵ درصد برسانیم.

  فراخوان جشنواره های جوان و خوارزمی منتشر شد

وی افزود: بیش از یک میلیون و ۸۰ هزار دانش‌آموز در هنرستان‌های کشور مشغول به تحصیل هستند و در سال‌های گذشته، شاهد روند کاهشی بودیم، اما با اقدامات انجام شده، پیش‌بینی می‌کنیم از مجموع یک میلیون و ۴۶ هزار و ۲۳۴ دانش‌آموز که در پایه دهم ثبت‌نام می‌کنند، ۴۴۳ هزار و ۵۳۱ نفر را به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای سوق دهیم. البته این موضوع نیازمند حمایت سازمان‌های مربوط از جمله سازمان برنامه و بودجه است.

منبع: https://www.iribnews.ir/fa/news/3909503/%D8%B1%D8%A7%D9%87-%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%DB%B2%DB%B7%DB%B2-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D9%87%D9%86%D8%B1-%D9%88-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA

کاظمی: