رویداد الف با هدف گفتمان سازی تحول شکل گرفته است

 سوال: ما این نگاه را چگونه تغییر دهیم یا چه بستر و زمینه‌ها و ملزوماتی در کنار آن قرار دهیم؟

سوال: یعنی ما الان حضور سرمایه‌گذاران را هم در این رویداد خواهیم داشت؟

پارسانیا:  بله همه این‌ها هست و به طور خاص الف تا، الف از الفبا گرفته شده، ت از تحول و آ از آموزش و پرورش لذا می‌شود الف تا یا الفبای تحول آموزش و پرورش که تداعی کننده الفبا است که آموزش مدرسه‌ای با آموزش الفبا شروع می‌شود و ضمن این که الف تا تحول، الف تا کجا، این امر تحول ادامه‌دار خواهد بود.

سوال: آقای دکتر کاظمی نکته جمع‌بندی شما را بشنویم.

 پارسانیا: من با آقای عبداللهی کاملا موافق هستم. باید این روایت‌هایی که دارد در رویداد روایت می‌شود حتماً ثبت شود و ما برای این حدود ۵۰۰ نفر از معلم‌ها را آموزش دادیم، از بین این ۵۰۰ نفر ۳۰ نفر ویژه انتخاب شدند برای این که روایتگری کنند، آن چیزی که اتفاق می‌افتد را ثبت کنند.

کاظمی: معنای این که سند تحول اجرا نشده به این معنا نیست که کاری نشده است. اتفاقاً کار‌های خوبی توسط مدیران ما در مدارس انجام شده است، ولی تک تجربه‌هایی بوده و ایده‌های تکی بوده که در یک مدرسه و در یک نقطه خاص، برگرفته از راهکار‌های سند تحول بنیادین اجرا شده است.
ما در خصوص راهکار‌های مختلف سند تحول، اقدامات خوبی را در مدارس شاهد هستیم، ولی این‌ها باید به صورت متمرکز این تجربه‌ها در کنار همدیگر قرار بگیرد تا زمینه آن تحقق همه راهکار‌های سند تحول در مدرسه شویم؛ لذا با این نگاه این جشنواره و این رویداد می‌تواند این تجربیات عملی شده و اتفاقاتی که توسط مدیران و معلمان و همچنین اولیای دانش آموزان و در کنار اولیا، خود دانش آموزان در مدرسه ایجاد کردند و زمینه اجرایی سازی بخشی از راهکار‌های سند تحول بود  می‌تواند همه این‌ها در کنار یکدیگر نگاه به سمت اجرایی سازی سند تحول را پیش ببرد ما در حوزه کسب تجارب مختلف و مهارت‌های مختلف تاکیداتی را داشتیم. شما در نمایشگاه که دعوت می‌کنم در نمایشگاه حضور پیدا کنید و بازدید کنید از غرفه‌های دانش آموزان و غرفه‌های مدارس که کار‌های خیلی خوبی انجام دادند که ما در گذشته چنین تجربه‌ای را نداشتیم.
 بنده در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای سال‌ها کار کردم، برخی از این تجربیات برگرفته از سند تحول با تغییراتی اجرا شده، ممکن است تجربیات گذشته وجود داشته باشد، همه آنچه در سند است چیز جدیدی نبوده بخشی در گذشته هم بوده، ولی این‌ها در سند مورد تاکید قرار گرفته و در کنار هم قرار است اجرا شود و زمینه آن تغییر اساسی و تحول، به صورت پراکنده کار‌هایی انجام شده بوده و این را به صورت متمرکز ما بتوانیم تجارب را در کنار همدیگر ببینیم و زمینه تحول را به معنای واقعی در همه ابعاد در مدرسه شاهد باشیم.

پارسانیا:  بله عصر بیست و یکم اختتامیه در خدمت شما هستیم.

سوال: در همین بانک یا در جای دیگری؟

سوال: مشارکتی که عنوان می‌کنید منجر به تحول و اهداف نوآورانه‌ای  که آقای دکتر کاظمی و آقای پارسانیا به آن اشاره کردند در مدارس می‌شود؟
 عبداللهی: نکته همین است که، اما مسئله وجود یک پیوست ساختاری بین این رویداد و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است یعنی ما نباید نگاه پروژه‌ای به سند داشته باشیم احساس کنیم این ایده‌هایی که در مدارس شکل می‌گیرد، یعنی اجرایی سازی سند تحول بنیادین. سند تحول اگر می‌خواهیم آن ارتقا نظام آموزشی که در سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه هفتم توسعه هم هست به وجود بیاید، دیگر نمی‌شود پروژه‌ای به آن نگاه کرد و بگوییم ما یک پروژه داریم این سند رویداد‌های تحولی بیاید گفته شود این می‌شود اجرای سند تحول، نه باید یک پروسه‌ای باشد.

 کاظمی: بله یکی از ساحت‌هایی که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده ساحت اقتصادی و حرفه‌ای  است و همین طور ساحت علمی و فناورانه با همین رویکرد و این که یکی از موضوعات مهم و ضروری امروز کشور ما توجه به مهارت آمیزی است و شایستگی‌های حرفه‌ای برای ورود به بازار کار؛ لذا از این منظر توجه به مهارت آموزی در دوره‌های مختلف تحصیلی و به صورت تخصصی در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مورد تاکید وزارت آموزش و پرورش بوده است با این نگاه که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌تواند زمینه ساز اشتغال زایی و خود اشتغالی و کارآفرینی را فراهم کند. از این رو کیفیت بخشی در این آموزش‌ها بسیار مهم است و ما بر آن شدیم که قابلیت‌ها و دستاورد‌های هنرجویان هنرستان‌ها را بیشتر عرضه کنیم، ارائه کنیم و این اعتماد به نفس را در خود دانش‌آموزان که وجود دارد و می‌توانم عرض کنم که دانش آموزان هنرستانی به لحاظ اعتماد به نفس شاید از دانش آموزان دوره متوسطه نظری به دلیل اینکه مهارت‌های مختلفی را دارند اعتماد به نفس بالاتری دارند، ولی این اعتماد به نفس برای ورود به بازار کار و برای خود اشتغالی و برای کارآفرینی باید تقویت شود. در دنیای کنونی امروز ما غیر از شایستگی‌های فنی ضرورت دارد که شایستگی‌های غیر فنی را به دانش‌آموزان آموزش دهیم. دانش آموزان ما اخلاق حرفه‌ای داشته باشد، دانش آموز ما مهارت‌های مختلف و مهارت‌های نرم ورود به عرصه کارآفرینی را کسب کند. ارتباط موثر را کسب کند؛ لذا باید مواجه شود با این شرایط و این رویداد را با نگاه ایجاد یک موقعیت یادگیری برای دانش آموزان در نظر گرفتیم که دانش آموزان ضمن این که مهارت‌هایی را که کسب کردند و دست به خلاقیت و نوآوری زدند و آثاری را خلق کردند و تولیداتی را داشتند این تولیداتشان ارائه شود و زمینه حتی جلب سرمایه‌گذار برای توسعه آن مهارت‌هایشان و همچنین ایجاد یک کسب و کار کارآفرینی انجام دهیم؛ لذا با این نگاه رویداد ساخت ایران را پیش بینی کردیم و در جشنواره الف تا با این نگاه و این رویکرد دستاوردها، تولیدات و آثار هنرجویان و بخشی هم هنرآموزان هنرستان‌ها را ضمن این که در این رویداد ما دو بخش را دنبال کردیم، یک تولیدات و دستاورد‌های هنرستان‌ها که در این بخش ۱۴۷۰ اثر آمده بود.

  توان افزایش جذب دانشجوی پزشکی نداریم

سوال: آقای پارسانیا قرار است بانکی از تجارب و ایده‌های نوآورانه که منجر به تحول در بخش‌های مختلف می‌شوند ایجاد شود، در چه مرحله‌ای است و کی نهایی می‌شود؟

 پارسانیا: این‌ها  هر کدام در مرحله خاص خودش است به عنوان مثال نگاشت نهادی را آماده کردیم یعنی در تعیین تکلیف سایر دستگاه‌ها در اجرای  سند تحول انجام شده این را عرضه خواهیم کرد در برنامه هفتم توسعه هم به این تاکید شده که نگاشت نهادی تصویب شده این را به نهاد مسئول می‌دهیم.

پارسانیا: ۱۲ سال می‌گذرد از تدوین سند تحول، مسئولینی که در  این سال‌ها مسئول بودند باید پاسخگو باشند که چرا نقشه راه تدوین نشده است من نمی‌توانم به جای آن بزرگواران صحبت کنم

عبداللهی: همانطور که عرض کردم این ارتباط ساختاری یعنی اینکه این ایده ها‌ی تحولی این گونه نگاه کنیم اگر سند تحول بنیادین وجود نداشت آیا این ایده‌ها وجود داشت؟ من فکر می‌کنم بسیاری از این ایده‌ها وجود داشت یعنی حتی اگر سند تحول بنیادین هم ما در بالا دست آموزش و پرورش نداشتیم، این ایده‌های تحولی وجود داشت.

 سوال: و در نهایت آن چیزی که اشاره می‌کنید چکش کاری و مراحل نهاییش کی به اتمام می‌رسد؟

 سوال: ممنون، آقای عبداللهی مسئول گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس هم به جمع ما اضافه شدند سلام بر شما، با توجه به این که یکی از مهمترین رئوس و اهداف برگزاری رویداد بین‌المللی الف تا بحث‌ها و بخش‌های مختلف سند تحول بنیادین است، فکر می‌کنید برگزاری چنین رویدادی با چنین بخش‌ها و محور‌هایی چه کمکی می‌کند و چه گرهی از سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش باز می‌کند؟

کاظمی: عرض می‌کنم این ۱۴۷۰ از بین بیش از ۳۰ هزار اثر تولید شده دانش آموزان هنرستانی بود که در مرحله منطقه‌ای و استانی ارائه شد و به مرحله کشوری راه پیدا کردند. براساس شاخصهایی که مد نظر بود ۲۷۲ اثر انتخاب شد و در این جشنواره ارائه شد و الان دارند فرایند داوری را طی می‌کنند در همان روز‌های برگزاری،  ضمن اینکه ۳ پیش رویداد را برگزار کردیم و مهارت‌های مختلف کارآفرینی را در نظر گرفتیم، بخش دوم این رویداد هم ایده‌های دانش آموزان بود که بخشی از دانش‌آموزان ایده‌هایی را داشتند برای ایجاد کسب و کار که در این بخش هم ۱۴۴۶ اثر آمده بود که نهایتاً پس از داوری ۲۴۰ تا انتخاب شد و نهایتاً ۱۶ مورد در این جشنواره و در این رویداد ارائه خواهد شد.

پارسانیا: انشاالله بله، این رویداد با هدف گفتمان سازی تحول شکل گرفته است،  ما برای اجرایی سازی سند تحول ۴ -۵ اقدام اساسی را باید انجام دهیم. حداقل در دوره وزارت جناب آقای دکتر صحرایی ۴ تا ۵ اقدام اساسی برای تحول طراحی شده است، یکی از اقدامات اساسی، گفتمان‌سازی تحول است ذیل گفتمان‌سازی تحقق ۹ پروژه تعریف شده است یکی از طرح ها رویداد بین‌المللی الف تا است،  این رویداد هدفش این است که ما تجارب تحولی که در مدارس مختلف کشور داریم شناسایی شود و از بهترین‌ها تجلیل و قدردانی و شناسانده شود. یک فضای تعاملی شکل بگیرد بین معلم‌های کشور که از یکدیگر یاد بگیریم اگر بنده در کلاس درسم و در مدرسه ام نیاز دارم که فعالیت خاصی را در زمینه تربیت اقتصادی، تربیت اخلاقی، تربیت اجتماعی و هر حوزه‌ای انجام دهم دسترسی داشته باشم به بانکی از تجارب تحولی در آن زمینه‌ها که آن جا تجارب سایر معلم‌ها و مدیران مدارس کشور قرار گرفته، تجربه‌هایی که ناب است و جزو تجربه‌های خاص است و می‌تواند منبع الهام برای من باشد در کلاس درس خودم و در مدرسه خودم، رویداد الف تا با این هدف برگزار شده است.

 کاظمی: من اشاره‌ای کنم در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آنچه مهم است این است که ارتباط با ذینفعانش برقرار کند و با بازار کار، با این نگاه سعی کردیم زمینه‌ای را فراهم کنیم که ارتباط بین هنرستان، دانش آموزان که هنرجویان هنرستان‌ها هستند و بازار کار در کنار هم قرار دهیم.

  برگزاری نخستین رزمایش سه جانبه آمریکا، فیلیپین و ژاپن

سوال: الان دو مورد مهم را عنوان کردید یکی برمی‌گردد به آقای کاظمی و یکی برمی‌گردد به آقای پارسانیا به ما جواب دهد، یکی ایده‌های تحولی شکست خورده، ما چقدر از این‌ها استفاده می‌کنیم و چقدر از این‌ها وام می‌گیریم برای این که بتوانیم تجربیات ارزنده‌ای را در مراحل بعد تعریف کنیم؟

سوال: که اشاره کردید شهریور ماه تقدیم شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد شد

پارسانیا: این‌ها وارد بانک می‌شود، این‌ها روایت‌های برتر را از آن چیزی که اتفاق افتاده وارد آن بانک تجارب خواهد شد. علاوه بر این مستند‌های تلویزیونی که دارد ساخته می‌شود همزمان از این حدود ۳۰۰ مجموعه‌ای که در رویداد حضور دارند،  حدود ۸۰ تا ۹۰ مجموعه و اثر برتر انتخاب شده که همزمان دارد مستندسازی می‌شود و همزمان دارد در استودیوی فیلمبرداری ضبط می‌شود برای این که هم بماند و هم در آموزش‌های ضمن خدمت استفاده شود و هم در برنامه‌های رسانه‌ای و تلویزیونی ترویجی استفاده شود. تولید آن همین الان آغاز شده یعنی همین الان همزمان با رویداد بعد از رویداد شما یک مرتبه با ۸ تولید خاص  که گزارش می‌کند اتفاقات تحولی مدارس برتر را، مواجه خواهید شد و از مهرماه ۱۴۰۲  تحت یک سامانه این را به اشتراک خواهیم گذاشت که همه معلم‌ها و مدیران سراسر کشور به آن دسترسی داشته باشند.

گفتگو
مجری: همانطور که در جریان خبر‌ها قرار گرفتید و در مقدمه و عناوین خبر ۲۱ هم به سمع و نظر شما رسید،  رویداد بین‌المللی الف تا که از امروز در مصلی تهران آغاز شده تا ۲۱ تیر ماه ادامه خواهد داشت و مراسم اختتامیه رویداد عصر ۲۱ تیرماه برگزار خواهد شد.
 این رویداد بین‌المللی در سه بخش و در سه محور تعریف شده و قرار است مجموعه‌ای باشد از نوآوری و تجارب نوآورانه، این که چقدر کمک خواهد کرد به پیشبرد اهدافی که در سند تحول بنیادین برای بخش‌های مختلف تعریف و تعیین شده بخشی از محور‌های ما در گفتگوی ویژه خبری امشب خواهد بود.

 کاظمی: بله و رویدادی را آغاز خواهیم کرد در پایان این رویداد، رویداد دیگری را تحت عنوان رویداد ملی جوانه‌ها آغاز شده که برترین این‌ها قرار است به بازار‌ها وصل شوند و مشارکت با مراکز کارآفرینی و شرکت‌ها و موسسات را انشالله داشته باشند.

 سوال: می‌توانیم بگوییم این تاریخ رونمایی از نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است؟

 عبداللهی: عرض کردم هم بحث مشارکت که در سند تحول وجود دارد این مشارکت جامعه معلمین و مدیران ما در مسئله و هم اینکه این خودباوری و گفتمان سازی به وجود بیاید. اما دو تا سه التزام دارد اگر بخواهیم این رویداد به یک تحولی بینجامد و یکی از مهم‌ترین‌های آن، مدل سازی این ایده‌های تحولی است.
 الان وقتی شما وارد نمایشگاه می‌شوید عمده ایده‌های تحولی شفاهی است ارائه‌ای است این‌ها باید حتماً، چون اگر بخواهیم بانک ایده تبدیل تشکیل می‌شود حتماً باید تبدیل به مدل‌های تحولی شود و تجربه نگاری تحول یک مسئله‌ای است که باید حتماً هم نیاز به آموزش دارد و هم نیاز به حمایت دارد که مدل این ایده‌های تحولی به وجود بیاید و یک نکته مهم‌تر که می‌شود به آن اشاره کرد، توجه به ایده‌های تحولی شکست خورده است، چون آن‌ها گاهی مهم‌تر است و به ما نشان میدهد که موانعی که باعث شکست ایده‌های تحولی می‌شود چیست و وزارت آموزش و پرورش باید چه کار کند که این همه وزارتخانه و هم نهاد‌های دیگر و هم مجلس شورای اسلامی و هم شورای عالی انقلاب فرهنگی که بتواند این موانع را بردارد.

سوال: آقای پارسانیا، جمع آوری ایده‌ها و تجارب نوآورانه مدارس، یعنی قرار است دانش آموزان، معلمان و مدیران و در کل مدارس، پویاتر و فعال‌تر از گذشته باشند در رویداد الف تا؟

سوال: آقای کاظمی ما همیشه در بحث هنرستان‌ها، در بخش هنرستان‌ها در موضوع آموزش به هنرجویان و هنرآموزان یک سری دغدغه‌ها و مشکلات و چالش‌هایی را مطرح می‌کردیم. در رویداد بین‌المللی الف تا ما یک بخش ویژه داریم به نام رویداد ساخت ایران که کمک می‌کند به بحث آموزش به هنرجو در قسمت هنرستان‌ها بیشتر توضیح می‌دهید چرا و چگونه؟

سوال: دو  پیش رویداد را توضیح دادید آقای کاظمی، پیش رویداد سوم را نگه دارید تا از آقای پارسانیا بپرسم که قرار است هر ساله برنامه ریزی شود برای برگزاری  این رویداد بین‌المللی با این نگاه و این اهداف یا نه در مقاطع زمانی خاص؟

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، شبکه خبر در گفتگوی ویژه خبری ۱۸ تیر ۱۴۰۲ با محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، علی پارسانیا دبیر ستاد اجرایی سازی سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش  و عبداللهی مسئول گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به  بررسی ایده‌ها و تجارب تحولی مدارس و معلمان در جشنواره الف تا پرداخته است.  

عبداللهی: سلام بر شما،  آموزش و پرورش واقعاً هم نیازمند چنین رویدادی بود که همان طور که آقای دکتر پارسانیا هم فرمودند در حوزه گفتمان سازی بتواند به آموزش پرورش کمک کند و هم از اینکه یک خودباوری در جامعه معلمی ما و جامعه مدیریت مدرسه ما ایجاد کند که دیده می‌شود آن تفکرات تحولی این بزرگواران که زحمت می‌کشند در مدارس و قرار نیست فقط تحول از ستاد بجوشد و فقط تحول از ذهن مرکز نشین بجوشد، از این نظر خیلی این رویداد می‌تواند کمک کند هم این که این رویداد باعث این شده که شما امشب گفتگوی ویژه خبری را به مسئله آموزش و پرورش تخصیص دهید به نظرم خودش یک دستاوردی است و صدا و سیما در سند تحول بنیادین هم جزو معدود دستگاه‌هایی است که مستقیماً مورد خطاب قرار گرفته از این حیث می‌شود گفت که رویداد کمک می‌کند و یک بستری ایجاد می‌کند برای مشارکت معلم‌ها و مدیران برای بحث تحول .

  بودجه بندی کنکور تجربی 1400- نظام جدید

سوال: همین جا که دارید اشاره می‌کنید مجموعه تجارب ارزنده و تحولی، چون ما داریم عنوان می‌کنیم که یک رویداد بین‌المللی هم است فقط تجارب داخلی است؟ یعنی فقط تجارب تحولی است که معلمان و مدارس داخل کشور مطرح می‌کنندیا نه  ما عرصه و دیدمان را گسترده‌تر و حتی خارج از کشور هم تعریف کرده‌ایم؟

 سوال: عصر بیست و یکم اختتامیه است درست است؟

 پایان

منبع: https://www.iribnews.ir/fa/news/3909204/%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D9%81-%D8%A8%D8%A7-%D9%87%D8%AF%D9%81-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84-%D8%B4%DA%A9%D9%84-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA پارسانیا: چون این مربوط می‌شود به دولت‌های گذشته باید خود این بزرگواران پاسخگو باشند من می‌توانم گزارش دهم برای تدوین نقشه راه، در این دوره در چه مسیری قرار داریم.
ببینید آقای دکتر صحرایی هفتگی جلسات شورای هماهنگی و راهبری اجرای سند تحول را دارند پیگیری می‌کنند و برگزار می‌کنند. در این جلسات ما ۵ مسئله و راهبرد اساسی را داریم پیگیری می‌کنیم. یک، تدوین نقشه راه اجرای سند تحول که برای این یک کارگروهی تشکیل شده با محوریت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و قرارگاه اجرایی سازی سند تحول دارد این نقشه راه تدوین می‌شود. دوم تدوین نگاشت قانونی اجرای سند تحول، مجموعه لوایح و قوانین و مقرراتی که ما نیاز داریم برای اجرایی سازی سند تحول در حال آماده سازی است. سوم نگاشت نهادی اجرای سند تحول، مجموعه تکالیفی که بر عهده عموم دستگاه‌های کشور هست ناظر به راهکار‌های سند تحول مشخص می‌شود که آماده شده

پارسانیا: در همین جلسات شورا‌ی راهبری و هماهنگی اجرای سند تحول انجام می‌شود

سوال: نکته‌ای هم آقای پارسانیا راجع به نامگذاری این رویداد بین‌المللی گفتند، اشاره کردید الف تا یعنی در برگیرنده معانی گسترده‌ای است، ما را یادآوری می‌کند الفبا

سوال: الان که این سند وجود دارد کمک می‌کند به گره گشایی از چه بخش‌هایی از سند تحول بنیادین؟

 پارسانیا: خیر ما یک بخش ویژه داریم بخش بین الملل،  از ۱۷ کشور دنیا حدود ۱۰۰ اثر ارسال شد برای رویداد، مجموعه‌های تربیتی و معلم‌ها و مربیانی که در کشور‌های دیگر بودند به ویژه کشور‌های جهان اسلام حدود صد اثر را ارسال کردند،  از این ۱۰۰ اثر ۹ اثر از ۹ کشور برگزیده شد، ۹ مجموعه تربیتی از ۹ کشور دنیا انتخاب شدند که در این رویداد حضور دارند. این‌ها هم کار‌ها و فعالیت‌هایی که انجام دادند در کشور خودشان را به اشتراک می‌گذارند با ما و یک فضای تعاملی هم بین معلم‌ها و مدیران مدارس ما و آن مجموعه تربیتی بین المللی الحمدالله شکل گرفته که آن جا در این فضای تعاملی بده و بستان ایده‌ها و تجربیات شکل می‌گیرد به اشتراک گذاشتن تجربیات با این مجموعه‌های تربیتی غیر ایرانی هم فراهم شده است.

 پارسانیا: نقشه راه اجرای سند تحول چند مولفه دارد یکی از مولفه‌هایی که آن جا و مهم‌ترین مؤلفه تدوین نقشه راه هم است که انشاالله این نقشه تا شهریور ماه به شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم خواهد شد برای تصویب که چند بخش دارد یک بخش ویژه اش خوشه بندی برنامه‌های زیرنظام سند است، یکی از خوشه‌های آن حدود ۴۵۸ برنامه ما ذیل سند داریم زیر نظام‌های مختلف برنامه‌های مختلفی دارند این‌ها خوشه‌بندی خواهد شد، برای هر خوشه زمان تعیین خواهد شد. نهاد مکلف به اجرای آن کلان پروژه مشخص خواهد شد شاخص‌های اجرای آن کلان پروژه مشخص خواهد شد و نهاد ناظر تعیین می‌شود و ساز و کار‌های نظارت بر آن تعیین می‌شود این می‌شود آن نقشه راه اجرای سند

 سوال:، چون رویداد بین‌المللی الف تا تاکید دارد بر اهداف مختلف سند تحول بنیادین در وزارت آموزش و پرورش یک گزارش ببینیم، برگردیم ابعاد بیشتری از این رویداد را تشریح کنیم.
بخش‌هایی از سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با معلم‌ها در اردیبهشت ۱۴۰۲ بود. با توجه به تاکیدات مختلف بر روی موضوع پر اهمیت نقشه راه سند تحول بنیادین آقای پارسانیا چرا این نقشه راه تا الان تدوین نشده است؟

 سوال: شاخصه‌تان برای این که نهایی‌ها را اعلام کنید یا آن‌هایی که برتر یا بهتر هستند را به مرحله فینال و نهایی برسانید کدام‌ها بود؟

 سوال: با عبور از مهمترین مسائل اگر بخواهید بگویید کدام دلایل بوده است؟

 پارسانیا: این یک رویداد سالانه است امسال به حمدالله نخستین سالی بود که این رویداد شکل گرفت در سال‌های آتی شاهد گسترش ثبت ایده‌ها و تجارب تحول آفرین مدارس از سوی معلم‌ها خواهیم بود.

ابتدا گزارشی ببینیم