وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۳ تاکید درباره قانون شوراهای آموزش و پرورش دارم، گفت: ماده ۱۳ این قانون، منابع آموزش و پرورش را تعیین کرده که این تصمیم از تصمیمات سختی بوده که گرفته شده که منابع آموزش و پرورش بهصورت ملی باشد که در آفت کمبودها آسیب جدی نبیند، اما منابع استانی هم کم نیستند.
آقای صحرایی با اشاره به تعریف مدرسه در سند تحول بنیادین گفت: روح سند تحول، یک مفهوم است و آن با هم کار کردن و با هم تحول ایجاد کردن است. آموزش و پرورش مسئول نهادینهسازی سند است، اما صراحت سند، تلکیف بر همه دستگاهها و نهادها است و اگر بنا باشد برای کسی، کمکاری در اجرای سند تعریف کنیم، آموزش و پرورش آخرین است، چون آنچه میتوانسته را انجام داده است.
آقای صحرایی در خصوص مواد ۱۴ تا ۱۸ قانون شوراهای آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امسال در قانون برنامه هفتم این مواد را اصلاح کردیم که پیشنهاد دولت را مجلس تصویب کرد، اما منابع دیگری نیز است که محقق نمیشود. به ازای ساخت هر ۲۰۰ واحد مسکونی باید مدرسه هم در آن منطقه ساخته شود که علیرغم پیشرفت ساخت مسکنهای ملی در برخی استانها مدرسه ساخته نشده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز میخواهیم زنگار از آیینه برچینیم، گفت: رویکردی که آیینه را میشکند، رویکرد نقطهای، خطی و برآیندی است. در این رویکرد هر کسی کار خود را به خوبی انجام میدهد، اما نتایج کارها به هم متصل نمیشود و به نتیجه نمیرسد. در این رویکرد اگر همه وظایف خود را خوب انجام دهیم، باهم جمع میشویم.
صحرایی ادامه داد: آموزش و پرورش در موضوع اتحاد هر تلاشی و کاری که بتواند جهت اجرای اقتدار کشور یعنی انتخابات انجام میدهد.
منبع: https://www.iribnews.ir/fa/news/4123369/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%86-%D9%81%D8%B1%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D8%AC%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4
وی با بیان اینکه امروز ۲۰۰ رشته در هنرستانها دایر شده است، بیان کرد: سهم آموزشهای فنی و مهارتی در کشور ۳۹.۷ درصد است و برخی استانها بیشتر از میانگین کشوری هستند.
آقای صحرایی با بیان اینکه آموزش و پرورش، آیینه تمامنمای عملکرد نظام مدیریتی کشور است، خاطرنشان کرد: در آستانه دو تصمیم مهم باید قرار بگیریم. یا باید وقتی آیینه را دیدیم، مثل گذشتگان آن را بشکنیم که نتیجه این کار، روی کار آمدن ۱۰ وزیر در ۱۰ سال شد و یا با دیدن آیینه نسبت به بازتاب آن آیندهنگری کنیم،
وی با تایید رویکرد دوم، گفت: رویکرد دوم، فرآیندی است و نقاط اعضا به هم وصل میشود و حاصل کوششها به توان هم میرسد و هر کجا این رویکرد بوده، موفقیتهای بینظیری حاصل شده و پیشرفتهای امروز کشور نیز حاصل این رویکرد است.
وی با بیان اینکه ۹ درصد اعتبارات شورای برنامهریزی استانها برای آموزش و پرورش است، اظهار کرد: استانهایی که بیشتر از ۹ درصد از این اعتبار را اختصاص دادهاند، دارای اشتغال بیشتر، تراکم کلاسی کمتر، رشد باسوادی بیشتر و آسیب اجتماعی کمتر هستند.
وی افزود: مقدار اهتمام به آینده، رابطه مستقیمی با مقدار توجه امروز به آموزش و پرورش دارد و آیندهنگرها و صاحبان خرد، روی آموزش و پرورش کار میکنند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: مقدار اهتمام به آینده، رابطه مستقیمی با مقدار توجه امروز به آموزش و پرورش دارد و آیندهنگرها و صاحبان خرد، روی آموزش و پرورش کار میکنند.