سند نظام ارتقای بهره‌وری در وزارت علوم رونمایی شد

سند نظام ارتقای بهره‌وری در وزارت علوم (ناب) در اولین اجلاس دو روزه بهره‌وری وزارت علوم که در دانشگاه علامه طباطبایی در حال برگزاری است، رونمایی شد.

در ادامه این اجلاس، میثم لطیفی، رییس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه رشد کشور در گرو رشد سرمایه انسانی و افزایش بهره‌وری است، گفت: قطعا نقش دانشگاه در این زمینه بی‌نظیر خواهد بود. بهره‌وری دانشگاه و بهره‌وری از دانشگاه از جمله اقدامات مهم در این زمینه است.

بر این اساس دانشگاه تهران با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دانشگاه علم و صنعت با وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی با وزارت اقتصاد و دارایی، دانشگاه شهید بهشتی با وزارت نیرو، دانشگاه تربیت مدرس با وزارت جهادکشاورزی توسط نمایندگان یا روسای دانشگاه‌ها، با هدف بهبود بهره وری تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش ایسنا، اولین اجلاس بهره وری در وزارت علوم امروز با حضور وزیر علوم، رییس سازمان ملی بهره وری، رییس سازمان ملی اداری و استخدامی کشور، روسای ۵ دانشگاه برتر و برخی دیگه از مسئولان آموزش عالی امروز درسالن همایش های دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی در حال برگزاری است.

لطیفی گفت: دانشگاه مطالبه‌گر، دانشگاه سیاسی، دانشگاه و پرورش‌دهنده انتظاراتی است که در ابعاد مختلف از دانشگاه وجود دارد؛ اما این موارد اقتصادی نیستند؛ به طور مثال امسال حدود ۵۲۰ هزار نفر برای آزمون استخدامی ثبت‌نام کردند، در حالی که به ۲۸ هزار نفر نیرو نیاز داشتیم. تصمیم گرفتیم سه برابر ظرفیت برای مصاحبه اعلام کنیم؛ اما تعداد افرادی که حدنصاب نمره را کسب کردند کمتر از سه برابر ظرفیت بود. نهایتا به جای ۸۰ هزار نفر، ۵۰ هزار نفر حدنصاب را کسب کردند.

  از محرومیت ۱۰ ساله شرکت در آزمون تا ۵ سال زندان در انتظار متقلبین آزمون‌ها

سند نظام ارتقای بهره وری(ناب) در روز اول اجلاس بهره وری وزارت علوم با حضور وزیر علوم و سایر مسئولان رونمایی شد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402102618606/%D8%B3%D9%86%D8%AF-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%82%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%87%D8%B1%D9%87-%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B4%D8%AF

وی با بیان اینکه بهره‌وری تابعی از کارایی و اثربخشی است، افزود: کارایی انجام دادن درست و صحیح کارها و اثربخشی آن، به معنای انجام کارهای صحیح است. برخی معنای کارایی و اثربخشی را خلط می‌کنند که اشتباه است. برای مثال، بهره‌وری علم به نافع بودن آن است. علم باید یا واجب باشد یا مستحب و یا اینکه مشکلی را حل کند. از دانشگاه انتظار می‌رود که با سنجه‌ای کارایی و اثربخشی را ارزیابی کند.

امروز به صورت نمادین پنج دانشگاه کشور با دستگاه‌ها، تفاهم‌نامه بهره‌وری امضا می‌کنند و به عنوان دانشگاه معین در کنار آن دستگاه‌ خواهند بود. 

رئیس سازمان اداری و استخدامی تصریح کرد: بهره‌وری ما در سال‌ ۱۳۹۰ منفی ۶ دهم بوده است. اگر چه در سال‌های اخیر این وضعیت بهبود یافته است؛ اما مطالعات نشان می‌دهد که با افزایش مدرک تحصیلی، بهره‌وری کارکنان کاهش یافته است. دلیل آن می‌تواند پایین آمدن کیفیت آموزش، بی‌ارتباطی رشته و شغل افراد یا اشتغال افراد با مدرک دکتری در مشاغلی با نیاز مدرک کارشناسی است.