قبولی در آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی، شرط دانش‌آموختگی

عضو شورای آموزش دندانپزشکی گفت: اساتید دانشکده‌های محل تحصیل دانشجویان مجری برگزاری آزمون صلاحیت بالینی دوره دکتری عمومی دندانپزشکی هستند اما دبیرخانه شورای آموزش دندان‌پزشکی و تخصصی بر روند برگزاری آزمون نظارت می‌کند. 

وی درباره جزئیات برگزاری آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی گفت: آزمون صلاحیت بالینی دوره دکتری عمومی دندانپزشکی به صورت «تئوری» و «تئوری_عملی» برگزار می‌شود. آزمون مرحله تئوری شامل ۶۰ پرسش ۴ گزینه‌ای و بدون نمره منفی است. این سوالات بسیار ساده و کلی است؛ به عبارت دیگر، یک دانشجوی رشته دندانپزشکی می‌بایست نسبت به مسائل مدنظر در پرسش‌ها آگاه باشد.

وی با بیان اینکه دو آزمون به صورت آزمایشی در ۲ دانشکده‌ دندانپزشکی کشور برگزار کرده‌ایم، توضیح داد: بررسی نتایج حاصل از آزمون‌های آزمایشی بیانگر این است که تعداد محدودی از دانشجویان نتوانستند به پرسش‌ها پاسخ دهند. به عبارت دیگر، کمتر از ۱۰ درصد دانشجویان نتوانستند به پرسش‌های آزمون آزمایشی پاسخ دهند.

عضو شورای آموزش دندانپزشکی درباره زمان برگزاری آزمون صلاحیت بالینی دوره دکتری عمومی دندانپزشکی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط مرکز سنجش آموزش پزشکی، آزمون تئوری صبح روز یکشنبه ۹ مهر ماه برگزار می‌شود. تصمیم داریم که این آزمون را به شیوه الکترونیکی در مراکز آزمون دانشگاه‌های علوم‌پزشکی برگزار کنیم. این امکان وجود دارد که برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی مجهز به مرکز برگزاری آزمون الکترونیک نباشند لذا آزمون در این مراکز به صورت کتبی برگزار می‌شود.

دکتر خرازی‌فرد درباره شروط شرکت در آزمون صلاحیت دندانپزشکی گفت: افرادی می‌توانند در این آزمون شرکت کنند که ۱۸۰ واحد از دروس اصلی رشته دندان‌پزشکی را با موفقیت سپری کرده باشند. سرفصل آموزشی رشته دندانپزشکی شامل ۲۲۱ واحد درسی است؛ دروس عمومی، علوم‌پایه، تخصصی و اختیاری واحدهای درسی دانشجویان را تشکیل می‌دهند. دروس پیش‌نیاز جزو واحدهای اصلی به حساب نمی‌آید. دانشجویان باید ۱۸۰ واحد درسی را گذرانده باشند. معاونت آموزشی دانشکده‌های دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی، اسامی افراد واجد شرایط شرکت در آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی را اعلام می‌کنند.

  عدالت آموزشی، اولویت‌ اساسی آموزش و پرورش است
وی با بیان اینکه دانشجویان رشته دندانپزشکی باید ۳ کار «ترمیمی»، «پروتز» و «اندو» را در آزمون عملی پشت سر بگذارند، توضیح داد: اگر دانشجویان موفق به قبولی در یکی از این بخش‌ها نشوند و نمره قبولی سایر بخش‌ها را به دست بیاورند، در دوره بعدی برگزاری آزمون باید در بخشی که پذیرفته نشده‌اند، شرکت کنند.

عضو شورای آموزش دندانپزشکی با بیان اینکه دانشجویان رشته دندان‌پزشکی موظف به شرکت در این آزمون هستند، ادامه داد: اگر دانشجویان در آزمون علوم‌پایه موفق به کسب نمره قبولی نشوند دیگر حق ادامه تحصیل ندارند اما آزمون صلاحیت بالینی دوره دکتری عمومی دندانپزشکی به این شکل نیست. دانشجویان رشته دندان‌پزشکی تا پایان اتمام سقف سنوات تحصیلی خود فرصت دارند در این آزمون شرکت کنند و نمره قبولی را به دست بیاورند. اگر دانشجویان نتوانند نمره قبولی در آزمون صلاحیت بالینی دوره دکتری دندانپزشکی عمومی را تا پایان تحصیلات به دست بیاورند، بر اساس آیین‌نامه‌ها مدرک معادل لیسانس به آنها داده می‌شود.

به گزارش ایسنا، نخستین آزمون صلاحیت بالینی دندان‌پزشکی در روزهای نهم و بیستم مهر ماه سال جاری برگزار می‌شود. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، آزمون تئوری صلاحیت بالینی دندانپزشکی روز یکشنبه، ۹ مهر به صورت متمرکز در دانشکده‌های دندان‌پزشکی برگزار می‌شود. همچنین آزمون عملی تئوری صلاحیت بالینی دندانپزشکی نیز روز پنج‌شنبه، ۲۰ مهر ماه در محل تعیین شده توسط دانشکده دندانپزشکی برای قبول‌شدگان آزمون نظری برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: معاونت آموزشی دانشکده‌های دندانپزشکی تا پانزدهم شهریور ماه فرصت دارند اسامی دانشجویان واجد شرایط را به دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت اعلام کنند. ثبت‌نام آزمون صلاحیت بالینی دکتری عمومی دندانپزشکی توسط دانشکده‌های دندانپزشکی انجام می‌شود. هزینه شرکت در این آزمون بر اساس مصوبه هیأت وزیران لحاظ می‌شود و داوطلبان موظف هستند هزینه این آزمون را به حساب خزانه واریز کنند.

  جذب بیش از صد و پنج هزار معلم جدید
وی با بیان اینکه آن دسته از دانشجویانی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند باید در آزمون صلاحیت دندانپزشکی شرکت کنند، اظهار کرد: اگر این گروه از دانشجویان تا پایان شهریور ماه سال جاری دانش آموخته نشوند، می‌بایست در این آزمون شرکت کنند.

وی ادامه داد: افرادی که موفق به قبولی در آزمون تئوری شوند، می‌توانند در مرحله عملی شرکت کنند. همچنین دانشجویانی که در مرحله تئوری موفق به کسب حد نصاب قبولی نشوند، می‌بایست در آزمون بعدی شرکت کنند.

عضو شورای آموزش دندانپزشکی و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران گفت: اگر دانشجویان رشته دندانپزشکی تا پایان سنوات تحصیلی خود نتوانند در آزمون صلاحیت بالینی دندان‌پزشکی قبول شوند، مدرک معادل لیسانس به آنها داده می‌شود.

دکتر خرازی‌فرد درباره چگونگی برگزاری آزمون عملی توضیح داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، آزمون عملی در روز ۲۰ مهر ماه در محل تحصیل دانشجویان برگزار می‌شود. این احتمال وجود دارد که برخی از دانشجویان بخواهند در یک دانشکده دیگر در آزمون شرکت کنند؛ بر این اساس، دانشجویان موظف هستند که مراحل ثبت نام را در دانشکده مد نظر خود سپری کنند. 

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402052717092/%D9%82%D8%A8%D9%88%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%AD%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D8%B4%D8%B1%D8%B7-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%AE%D8%AA%DA%AF%DB%8C

دکتر خرازی‌فرد ادامه داد: هفته آینده، تعدادی نمونه سوال در اختیار دانشکده‌های دندانپزشکی قرار می‌دهیم. سوالاتی که در اختیار دانشکده‌ها قرار می‌گیرند گزینه‌ای نیست و فقط با هدف آشنایی دانشجویان با سوالات ارائه می‌شوند. 

به گزارش ایسنا، دکتر محمدجواد خرازی‌فرد در یک پیام ویدیویی که توسط دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت منتشر شده، درباره آزمون صلاحیت دندانپزشکی گفت: دانشجویان رشته دندانپزشکی ورودی ۹۷ به بعد می‌بایست در این آزمون شرکت کنند. دانشجویانی که پیش از سال ۹۷ در رشته دندانپزشکی پذیرفته شده‌اند اما از برنامه آموزشی عقب هستند نیازی به شرکت در این آزمون ندارد.

  شرکت دانش‌آموزان جهان اسلام در کلاس‌های ارتقای سطح کیفی