ماموریت در آموزش و پرورش باید مبنای تصمیم گیری و تعیین اولویت‌ها باشد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محسن حاجی میرزایی در پانزدهمین رویداد چهارسوق پیرامون ایده‌هایی برای تحول در آموزش اظهار کرد: مسایل امروزه آموزش و پرورش مسائل تازه‌ای نیستند مسایلی هستند که بیش از ۷۵ سال روی میز هستند و برداشته نشده اند. 
وی اظهار کرد: مجموعه تلاش‌های نظام سیاست گذاری، نظام تعلیم و نظام اجرایی برای حل این مسایل کامیاب نبوده است و ما شاهد یک آشفتگی در حیطه نظر و عمل هستیم بنظرم خردمندانه‌ترین راه برای اهتمام به مسایل آموزش و پرورش، رمزگشایی از گزاره‌هایی است که چرا مسایل، مزمن می‌شوند و چرا تدابیر ما قادر به حل آنان نیست. 
رئیس سازمان بهره وری ایران اشاره کرد: معتقدم یکی از مهم‌ترین دلایل در نوع نگاه ما به مساله است، معمولا در ادبیات خود بین مساله و مشکل تمایزی قائل نمی‌شویم درحالی که این دو مفهوم مترادف نیستند مشکل، نتیجه و پیامد مسایل و بروز عینی قابل مشاهده‌ای است که نیاز به دانش تخصصی ندارد. 
وی ادامه داد: مسایل نتیجه فرایند‌های بسیار تدریجی هستند که لزوما کنار مشکلات نیستند فاصله زمانی و جغرافیایی با مشکل دارند ظرفیت مشکل برای جلب توجه بالاست برای شناختن مسایل نیازمند دانش تخصصی و عمیق هستیم و شناخت مسایل بدون فهم تخصصی از حوزه امکان پذیر نیست. 
حاجی میرزایی گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل پایداری مشکلات این است که کارکرد مشکلات، ما را به سمت مساله نبرده است. 

ماموریت در آموزش و پرورش باید مبنای تصمیم گیری و تعیین اولویت‌ها باشد
قائم مقام نهضت سوادآموزی بیان کرد: اولین مساله، موضوع ماموریت در آموزش و پرورش است که دچار غفلت شدید نسبت به ماموریت هستیم ماموریت باید سنجیده شدن موفقیت‌ها را بیان کند بین سیاست‌های اعلامی و اعمالی تفاوت‌های زیادی است ماموریت وقتی موضوعیت پیدا می‌کند که مبنای تصمیم گیری و تعیین اولویت‌ها باشد. 
حاجی میرزایی افزود: اگر به ماموریت پاسخ درست ندهیم کیفیت ما مبهم می‌شود و امکان انسجام و تشخیص اولویت‌ها را نخواهیم داشت و در نتیجه یادگیری اتفاق نمی‌افتد. 
وی ادامه داد: ماموریت در بحران است و دقیق و مبنای عمل در درون دستگاه و تعامل با تعلیم و تربیت نیست؛ ماموریت شرط ضروری است، اما کافی نیست نظام تعلیم و تربیت، متشکل از اجزا و ارکانی است که باهم در تعادل و تعامل هستند طراحی و معماری بهینه مناسبات درونی اجزای سیستم اهمیت دارد. 
وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: نقص طراحی با مدیریت جبران نمی‌شود اگر طراحی معیوب باشد مدیر نمی‌تواند موفقیت پایدار داشته باشد بخش مهمی از مشکلات امروز محصول طراحی معیوب است. 
وی با تاکید براینکه نظام انگیزشی مهم‌ترین موتور محرک یک مجموعه است گفت: با ایجاد انگیزه برای ارتقای صلاحیت، نیروی موفق خواهیم داشت نظام انگیزشی ما تهی شده است که این معماری قادر به خلق انگیزه‌های موثر نیست. 
رئیس سازمان بهره وری ایران بیان کرد: برداشت من این است که نظام آموزشی اجتماع ارکان آموزشی است که مبنای مشترک این نظام برنامه درسی است و همه چیز باید حول این برنامه سامان بگیرد. 
وی با اشاره به مفهوم پردازی نقش حاکمیت ادامه داد: نسبت نظام حکمرانی در آموزش و پرورش موضوع بسیار مهمی است و معتقدم نظام حکمرانی نقش‌های خود را به تامین ناقص منابع محدود کرده است، اما باید بدانیم آموزش حق مردم و جز تکالیف قطعی نظام حکمرانی است.

  ارائه ایده‌های فناورانه حوزه نیرو در رویداد شبکه‌های هوشمند انرژی
ماموریت در آموزش و پرورش باید مبنای تصمیم گیری و تعیین اولویت‌ها باشد
یغموری در ادامه به حضور بیش از هزار نفری فعالین حوزه تعلیم و تربیت از پانزدهمین رویداد آموزشی چهارسوق اشاره کرد و افزود: در رویداد چهارسوق امسال، در کنار ۱۰ سخنرانی، برنامه‌های متنوعی برای شبکه سازی برگزار و اجرا می‌شود همچنین برگزاری یک نشست تخصصی کارشناسی درباره آزمون تیمز و پرلز را در رویداد امسال شاهد هستیم. 
یغموری افزود: این رویداد توانسته جایگاه خوبی را در بین افراد علاقه‌مند به نظام تعلیم و تربیت پیدا کند و با ایجاد شبکه بین افراد، به تبادل تجربیات بپردازد و محلی برای تبادل و ارائه تجربیات بومی در نظام تعلیم و تربیت است. 
وی اضافه کرد: جای این رویداد در آموزش و پرورش خالی بود باید برگزاری آن را به فال نیک بگیریم و برای آینده آن امید‌های زیادی داشت.
معاون سابق متوسطه آموزش و پرورش با این بیان که رویداد چهارسوق توانسته جایگاه خوبی را در بین افراد علاقه‌مند به نظام تعلیم و تربیت پیدا کند، گفت: این رویداد محلی برای تبادل و ارائه تجربیات بومی در نظام تعلیم و تربیت است. 
علی زرافشان گفت: رویداد چهارسوق اقدام مبارکی است تجربه ۱۵ سال برگزاری و استقبال در بین علاقه‌مندان به آموزش و پرورش به ویژه نسل جوان، نشان از موفقیت این رویداد دارد.

منبع: https://www.iribnews.ir/fa/news/3950430/%D9%85%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%A8%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B5%D9%85%DB%8C%D9%85-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D8%B9%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%88%D9%84%D9%88%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF

ماموریت در آموزش و پرورش باید مبنای تصمیم گیری و تعیین اولویت‌ها باشد
محمد آزین در حاشیه این رویداد، درباره جزئیات برگزاری رویداد چهارسوق گفت: این رویداد هرساله سعی کرده است فضای شبکه سازی و ارتباط بین فعالان را توسعه دهد و برنامه‌های کارآمدی را ارائه کند. 
وی افزود: امسال بجز فرصت‌های شبکه سازی و ارائه غرفه ها، ۳۰ مجموعه به صورت کوتاه، خود را برای مخاطبان معرفی می‌کنند تا شبکه سازی موثری بین مجموعه و افراد صورت بگیرد. 
آزین با اشاره به اینکه در رویداد امسال، غرفه‌های تجربه محور داریم درباره محتوای رویداد چهارسوق افزود: امسال ۱۰ ارائه از فعالین نظام تعلیم و تربیت داریم و تجربه‌ها در این رویداد بیان می‌شود همچنین پنل و نشستی درباره آزمون تیمز و پرلز و رابطه آن با سیاست گذاری آموزش و پرورش داریم. 
در ادامه این رویداد، مهدی نوید ادهم صاحب نظر نظام تعلیم و تربیت و دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش نیز با اشاره به تاثیرگذاری رویداد چهارسوق در نظام تعلیم و تربیت گفت: این روز‌ها جمعیت زیادی از جوانان علاقه‌مند به نظام تعلیم و تربیت در کشور مشغول فعالیت هستند که این رویداد، چهره‌های دارای انگیزه و مهارت در حوزه تعلیم و تربیت را شناسایی و شبکه سازی می‌کند که این تبادل تجربیات و هم افزایی باعث ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت می‌شود. 
وی با بیان اینکه چهارسوق اقدام مبارکی است که دوستان خوش ذوق آن را طراحی کرده اند افرود: این رویداد با استقبال دست اندرکان حوزه تعلیم و تربیت روبرو شده است که نشان از موفقیت آن دارد. 
نویدادهم اضافه کرد: آینده روشنی را برای این رویداد پیش بینی می‌کنم و امیدوارم دوستان با طراحی و اجرای این رویداد، بتوانند تحولات خوبی را در آموزش و پرورش رقم بزنند.

  سیل بیش از ۵۰ هزار نفر را در مالزی آواره کرد
رئیس پانزدهمین رویداد بین‌المللی چهارسوق اعلام داشت. 
معرفی ۳۰ مجموعه و دستاوردهایشان در رویداد آموزشی چهارسوق 
رئیس پانزدهمین رویداد بین المللی چهارسوق گفت: امسال بجز فرصت‌های شبکه سازی و ارائه غرفه‌ها در این رویداد، ۳۰ مجموعه به صورت کوتاه، خود را برای مخاطبان معرفی می‌کنند تا شبکه سازی موثری بین مجموعه و افراد صورت بگیرد. 

وزیر سابق آموزش و پرورش تاکید کرد: اولین مساله مهم در نظام تعلیم و تربیت، موضوع ماموریت در آموزش و پرورش است که دچار غفلت شدید نسبت به آن هستیم، ماموریت باید سنجیده شدن موفقیت‌ها را بیان کند. 

در پانزدهمین رویداد بین المللی چهارسوق بیان شد.
رویداد چهارسوق، محلی برای تبادل و ارائه تجربیات بومی در نظام تعلیم و تربیت است 
دبیر پانزدهمین رویداد بین المللی چهارسوق هم در حاشیه برگزاری این رویداد، اظهار داشت: این رویداد با شعار تحول در آموزش برگزار می‌شود که بستری برای انتشار نوآوری و ایجاد شبکه سازی همچنین بحث کارشناسی درباره مسایل نظام تعلیم و تربیت است.