مشارکت بین‌المللی در بیش از ۳۷ درصد تولیدات علمی/دغدغه اشتغال نخبگان برای جلوگیری از مهاجرت

وی ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی، بر ضرورت تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی تأکید و مطرح کرد: بیش از ۳۶۵ مجله علمی کشور ما تحت نمایه‌های بین‌المللی است؛ این یعنی پایگاه‌های اطلاعات علمی دنیا با استانداردهایی که دارند مجله‌های علمی ما را به رسمیت می‌شناسند و دانشمندان دنیا نتایج یافته‌های پژوهشی خود را در این مجلات منتشر می‌کنند.

زلفی‌گل با اشاره به تحریم کشور در دوران شیوع ویروس کرونا و ممانعت از ورود واکسن به کشور گفت: دانشمندان علوم طبیعی، پزشکی، داروسازی و مهندسی پزشکی چون ید واحده وارد عرصه شدند و چندین نوع واکسن را به تولید انبوه رساندند و به صادرکننده تبدیل شدیم.

وی ادامه داد: دانشگاه صنعتی همدان سال ۱۳۸۵ تأسیس شده و حالا جوان بالغی است که در عرصه علمی خودنمایی می‌کند؛ دانشگاه ملایر، دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی، مجتمع آموزش عالی نهاوند، دانشکده‌های تویسرکان، بهار و رزن، دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور و علمی- کاربردی نیز همین وضعیت را دارند.

وزیر علوم با بیان اینکه انقلاب اسلامی هزینه‌های زیادی برای دوام و قوام و پیروزی خود داده است، گفت: در نظام سلطنتی و ارباب رعیتی حاکم و حاکمیت کشور تحت سلطه استکبار جهانی و کشورهای استعمارگر بوده است به گونه‌ای که برای ساده‌ترین تصمیم‌تا باید نظر دولت‌های بیگانه را جلب می‌کرد اما امروز به یمن پیروزی انقلاب اسلامی و رهبری امام راحل و رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، کشور ایران به یکی از کشورهای مستقل جهان تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در دوران ارباب رعیتی رأی مردم در تعیین سرنوشت‌شان مؤثر نبود اما امروز از صدر تا ذیل، مدیران کشور از جمله رهبری، اعضای مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اسلامی شهر و روستا به وسیله مردم انتخاب می‌شوند.

زلفی‌گل، به وجود بیش از ۱۱ هزار هسته فناور و بیش از ۸۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور اشاره و بیان کرد: یادتان هست دانشگاه‌های علوم پزشکی و بوعلی‌سینا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی چه وضعیتی داشت؟ امروز هر یک از این دانشگاه‌ها خود یک شهرک دانشگاهی هستند.

زلفی‌گل با بیان اینکه از این تعداد مجلات، ۲۵ مجله به زبان فارسی است، گفت: این نشان می‌دهد زبان فارسی مرجعیت خود را در دنیا پیدا می‌کند و بر اساس تعداد مجلات علمی ایران که در نظام انتشارات بر خط نمایه می‌شود، زبان فارسی، زبان نهم را در دنیا به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402111309661/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%DB%B3%DB%B7-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%BA%D8%AF%D8%BA%D9%87-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%BA%D8%A7%D9%84

وی به استقلال سیاسی و آزادی امروز کشور به یمن پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و بیان کرد: امروز خودمان برای خودمان تصمیم می‌گیریم و این نتیجه گذشت ایثارگران، شهدا و رزمندگان است.

  آغاز برگزاری سه آزمون استخدامی

وزیر علوم بیان کرد: اینکه جزو کشورهای برتر هوافضا قرار بگیریم و نیروهای نظامی ما برترین تجهیزات روز دنیا را بسازند و اجازه ندهند دشمن نگاه چپ به کشور داشته باشد، نتیجه جهاد و گذشت شما ملت است. پیشرفت در زمینه علمی، فناوری و نوآوری کشور و قرار گرفتن در بین کشورهای برتر دنیا نتیجه ایستادگی و دفاع از کشور در شرایط سخت جنگ اقتصادی و تحریم های ظالمانه است.

زلفی‌گل با اشاره به اینکه همین امروز هم در غزه می‌بینیم دنیای سلطه اجازه نمی‌دهد کشورها قد علم کنند، تأکید کرد: قدر نظام خود و رهبر خود را بدانیم؛ قدر جسارت مسئولان و ازخودگذشتگی نیروهای امنیتی و نظامی خود را بدانیم که این اتفاقات راحت رقم نخورده است.

وزیر علوم گفت: با وجود تلاش دشمنان ما و دنیای سلطه و در رأس آن‌ها آمریکا برای برهم زدن ارتباط ایران با کشورهای دنیا و کشورهای اسلامی، این کشورها با افتخار دولتمردان ما را می‌پذیرند و روی رأی و نظر ایران حساب می‌کنند.

زلفی‌گل با تأکید بر اینکه این استقلال راحت به دست نیامده است، تصریح کرد: در استان همدان چندین هزار شهید تقدیم انقلاب و میهن اسلامی شده است؛ شهدای مرجعی چون حضرت آیت‌الله مدنی، شهید چیت‌سازیان، شهید شمسی‌پور، شهید همدانی و شهدای عزیزی چون شهید احمدی‌روشن که وابستگی به این آب و خاک دارند.

وی مطرح کرد: در زمان طاغوت تعداد دانشجویان ما در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در کشور ۱۷۰ هزار نفر بود در حالیکه امروز حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه‌های سراسر کشور داریم که حدود ۲۵ درصد آنها در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری هستند.

ایسنا/همدان وزیر علوم با تأکید بر اینکه بیش از ۳۷ درصد تولیدات علمی ما با مشارکت بین‌المللی است، گفت: دانشمندان و محققان بین‌المللی مرجعیت علمی محققان و اساتید ما را به رسمیت می‌شناسند.

زلفی‌گل در ادامه به وضعیت زیرساخت‌های کشور در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: یادمان نرفته است که زیرساخت‌های کشور ما چگونه بود و در همین شهر همدان خیابان‌ها، دانشگاه‌ها و راه‌های مواصلاتی از همدان به ۹ مرکز استانی که به طور مستقیم به همدان متصل بودند، چگونه بود.

زلفی‌گل با اشاره به اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ما بهترین استعدادهای خود را به خارج از کشور اعزام می‌کردیم تا در مقطع دکتری تحصیل کنند و به کشور بازگردند، گفت: بسیاری از این دانشجویان چون بستر کار در کشور برایشان فراهم نبود، برنمی‌گشتند اما امروز اکثر اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های داخل کشور هستند.

  امروز، آخرین فرصت ثبت‌نام آزمون زبان وزارت بهداشت

وی تأکید کرد: وقتی سرنوشت حاکمیت یک کشور توسط مردم آن کشور رقم بخورد، بهره‌وری بالا می‌رود و حیف و میل بیت‌المال به حداقل می‌رسد و نقش دانش و فناوری محرز خواهد شد.

وی با بیان اینکه در برهه‌ای از زمان تعداد دانشجویان کشور به چهار و نیم میلیون نفر رسید، گفت: قبل از انقلاب اسلامی دوره دکتری در کشور نداشتیم اما در حال حاضر بیش از ۸۴۰ دانشمند یک درصد بین‌المللی و ۲۲۴۰ دانشمند دو درصد بین‌المللی در دنیا داریم.

زلفی‌گل با تأکید بر اینکه همینطور که از تحریم‌ها و جنگ اقتصادی عبور کردیم، حتما اتفاقات مبارکی برای کشور در آینده رقم می‌خورد، گفت: امروز اعضای هیأت دولت در هر کشور خارجی حضور پیدا می‌کنند و نوع نگاه کشورهای دنیا به جمهوری اسلامی متفاوت است.

وی با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت علمی این نخبگان برای ارتقاء فناوری و نوآوری کشور و حفظ ارتباط آنها با دانشمندان داخلی، افزود: امروز تقریبا هیچ عرصه علمی وجود ندارد که دانشمندان ما نتوانند آن علم را بفهمند و در آن علم اثر بخش باشند.

وزیر علوم با تأکید بر اینکه امروز به یمن پیروزی انقلاب اسلامی و تلاش مردم در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، علمی، فناوری و نوآوری حرف برای گفتن داریم، افزود: در همه عرصه‌ها کشور دارای رتبه بوده و در منطقه جزو کشورهای برتر است.

وی ادامه داد: با تأسیس پژوهشکده‌های دارویی، شیمی درمانی و رادیو داروها به تازگی بستری ایجاد شده تا اتفاقات مهمی در عرصه داروسازی رقم بخورد و مشکلات بیماران خاص برای تأمین دارو به حداقل برسد.

زلفی‌گل با بیان اینکه دانشگاه‌های ما در رتبه‌بندی‌های علمی جزو دانشگاه‌های مطرح هستند، گفت: استانداردهای علمی دانشگاه‌های ما در حدی است که در همه جای دنیا دانش‌آموختگان ایران را جزو برترین‌ها می‌دانند به‌گونه‌ای که یکی از دغدغه‌های ما ایجاد شغل برای نخبگان است تا از مهاجرت آنها جلوگیری کرده و مهاجرت معکوس را رقم بزنیم.

وی ادامه داد: در زمان طاغوت پزشکان فیلیپینی، هندی و بنگلادشی مردم را در کشور درمان می‌کردند، وضعیت علمی و فناوری کشور به گونه‌ای بود که نمی‌توانستیم در دوران دفاع مقدس سیم خاردار بسازیم.

وی با تأکید بر اینکه ما برای استقلال سیاسی خود هزینه‌های زیادی دادیم، بیان کرد: تقدیم هزاران شهید و جانباز، محروم شدن هزاران خانواده از نعمت داشتن پدر و مادر و تخریب هزاران خانه با هواپیما و موشک هزینه‌هایی است که برای این نظام و انقلاب دادیم.

وی تأکید کرد: سعی می‌کنیم با رأی خود برترین‌ها و افراد اصلح را برگزیده و بر کرسی تصمیم‌گیری بنشانیم؛ حیف است از این قدرت و اختیار استفاده نکنیم هر چقدر میزان حضور شما مردم عزیز در انتخابات بیشتر باشد یقینا اصلح‌ترین انتخاب خواهد شد.

  تشدید مواضع بایدن علیه چین، نتیجه معکوس در پی خواهد داشت

زلفی‌گل مطرح کرد: فرض کنید نظام ارباب رعیتی تحت سلطه استکبار بر کشور حکومت می‌کرد و می‌خواست چنین اقداماتی انجام دهد؛ هیچ‌گاه به ما اجازه نمی‌دادند.

وی به وجود بیش از ۷۸ هزار عضو هیأت علمی در کشور اشاره کرد و یادآور شد: قبل از انقلاب تعداد اساتیدی که مدرک دکتری داشتند، محدود بود و همه این دلایل نشان می‌دهد وضعیت علمی کشور به علت جهاد علمی فرزندان ما در عرصه‌های مختلف علمی در دنیا حرف برای گفتن دارد.

زلفی‌گل با بیان اینکه این کشورها روی حمایت ایران از امنیت سایر کشورها حساب می‌کنند، خاطرنشان کرد: این دستاوردها راحت به دست نیامده و نتیجه جهاد رزمندگان ما است که از حریم و حرم دفاع کردند.

وی با اشاره به پرتاب چند ماهواره در دولت سیزدهم گفت: نظام سلطه آنقدر جسور است که به خود اجازه می‌دهد برای کشور مستقلی مثل ایران متمدن تعیین تکلیف کند که چرا ماهواره به فضا پرتاب می‌کنید؟

زلفی‌گل به مردم‌سالاری دینی حاکم بر کشور اشاره و بیان کرد: ۱۱ اسفند سال‌جاری با انتخاباتی مواجه هستیم که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی انتخاب و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری توسط شما مردم انتخاب می‌شوند.

وی اضافه کرد: دانشمندان ما در عرصه‌های علوم طبیعی و انسانی نیز دارای مرجعیت علمی هستند و در عرصه فناوری از جمله سدسازی، تجهیزات آزمایشگاهی، پزشکی و فنی، انتقال فناوری به کشورهای دیگر صورت می‌گیرد.

وزیر علوم با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد داروهای مورد احتیاج بیماران تولید داخلی است، خاطرنشان کرد: تمام تلاش دانشمندان و داروسازان این است که در زمینه دارو خودکفا شویم.

وی اظهار کرد: امروز در حوزه پزشکی و سلامت جزو کشورهای پیشرفته هستیم و از کشورهای همسایه به عنوان توریست پزشکی به کشور ما برای درمان مراجعه می‌کنند چراکه دانشمندان پزشکی ما در دنیا مرجعیت علمی دارند.

محمدعلی زلفی‌گل امروز، جمعه، ۱۳ بهمن در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه همدان، با تأکید بر اینکه امروز امنیت، آسایش و آرامش کشور نتیجه و مرهون زحمات رزمندگان، ارتشیان، سپاهیان، نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی است، اظهار کرد: لازم است نسل‌های بعد از پیروی انقلاب اسلامی که دوران انقلاب را درک نکردند، با شرایط آن روزها و آسیب‌هایی که به مردم در زمان ارباب رعیتی شده است، آشنا شوند.

وزیر علوم تصریح کرد: در زمینه تسلیحات نظامی پهپاد، الکترونیک و میکروالکترونیک نیز کشور ما پیشتاز است و در حوزه نانوتکنولوژی رتبه تک‌رقمی داریم و محصولات نانو علاوه بر مصرف داخلی، به کشورهای دیگر صادر می‌شود.