۱۵ درصد از مدارس ابتدایی دوره اول به «نظام دوری» بازمی‌گردند

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش از هدفگذاری برای برگرداندن ۱۰ تا ۱۵ درصد مدارس دوره اول ابتدایی به نظام دوری ظرف ۳ سال خبر داد.

وی افزود: بلافاصله یک پژوهشگر قدرتمندی قرار داده‌ایم که از همان روز اول که طرح را شروع می‌کنیم، کار را رصد و دنبال می‌کند و هر کجا اشتباه کنیم به ریل برمی‌گرداند.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه استقرار نظام دوری، یکی از جا‌هایی است که دوره ابتدایی را به ریل اصلی خود برمی‌گرداند، گفت: تمام یافته‌های پژوهشی دنیا و تجارب زیسته معلمان را از آبان ۱۴۰۱ جمع کرده و تجزیه و تحلیل کردیم. آیین‌نامه مربوط به آن نوشته شده و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است.

15 درصد از مدارس ابتدایی دوره اول به «نظام دوری» بازمی‌گردند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمد محمدی در خصوص اجرای طرح نظام دوری در مدارس ابتدایی گفت: یکی از مترقی‌ترین راهکار‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، راهکار ۸ – ۲۱ است که استقرار نظام دوری در دوره اول ابتدایی را به ما تکلیف کرده است.

وی افزود: «حُسن اجرای نظام دوری این است که ارتباط بچه‌ها از لحاظ عاطفی، قوی شده و ارتباط با خانواده‌ها برقرار می‌شود و دانش‌آموزان نیز مدت بیشتری با هم هستند.»

محمدی با بیان اینکه برای اجرای نظام دوری در گام اول، بین یک هزار تا ۱۵۰۰ کلاس پایه اول ابتدایی را هدفگذاری کرده‌ایم،گفت: این دانش‌آموزان در سال آینده به پایه دوم و ۲ سال بعد نیز وارد پایه سوم ابتدایی می‌شوند و در اجرای طرح نظام دوری این دانش‌آموزان را توانمند کرده و مدارس‌شان را بر اساس یافته‌های پژوهشی منسجم می‌کنیم و معلمی برای آن‌ها انتخاب می‌کنیم که این ریل را به درستی پیگیری کند.

  سند چارچوب و الزامات آموزش علوم پزشکی هوشمند تصویب شد
مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: «هدفگذاری کرده‌ایم ظرف ۳ سال بتوانیم بین ۱۰ تا ۱۵ درصد مدارس دوره اول را به نظام دوری برگردانیم.»

محمدی افزود: کودکی، مقدمه زندگی کردن نیست بلکه عین زندگی است در حالی که ما عطش داریم که در همان روز اول مدرسه، نوشتن و حساب کردن را به بچه یاد بدهیم، اما این عطش و عجله را در هیچ کجای دنیا و در هیچ کدام از آموزه‌های دینی و یافته‌های پژوهشی نمی‌بینیم؛ چون تربیت، کوره است و بچه باید پخته شود.

وی افزود: آخرین محلی که باید به تصویب برسد، قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین است که در حال تصویب شدن است و این قول را به مردم می‌دهیم که چهارچوب طرح نظام دوری را به زودی به مدارس ابلاغ می‌کنیم.

محمدی گفت : «معلم با اجرای نظام دوری در فصل تابستان هم با بچه‌ها سروکار دارد و می‌داند که برای دانش‌آموزِ خودش وقت می‌گذارد. این‌ها یک تیم تشکیل می‌دهند که در کنار هم قدرتمند هستند و ما را به اهداف تعلیم و تربیت نزدیک‌تر می‌کنند.»

منبع: https://www.iribnews.ir/fa/news/3892379/%DB%B1%DB%B5-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%A7%D8%A8%D8%AA%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%88%D9%84-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D9%86%D8%AF

وی با بیان اینکه یکی از راهکار‌هایی که می‌تواند ریل آموزش و پرورش را به مسیر درست خود برگرداند، همین راهکار است، گفت: دوره ۳ سال اول ابتدایی، هم طبق آموزه‌های دینی و هم طبق یافته‌های پژوهشی، دوران کودکی است؛ بنابراین باید اجازه دهیم تا بچه‌ها کودکی کنند و از کودکی خود لذت ببرند.